Gå til innhold

Hunden min kan ha spist sjokolade

undulat2018

Anbefalte innlegg

undulat2018

I går kl 18, så kan hunden min ha spist sjokolade. Mengden det er snakk om er typ 1 melkesjokolade smågodt-bit. Vi vet ikke om hun har spist den. Fant det ut litt sent, så dyrlege og brekningsmiddel var da ikke aktuelt. Har ringt å snakket med dyrlege, men føler jeg kan ikke spørre mange nok folk før jeg klarer å slappe av! 

Hunden er 1/2 år, og veier 8kg. Hun har spist normalt i dag, bæsjet, vært på en lengre tur og nå sover hun. 

Bør jeg være bekymret eller kan jeg slippe å tenke på det nå? 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vår hund var 13 kg. Spiste en halv konfekt eske med både mørk og lys sjokolade og noen av dem inneholdt nøtter. Vi fikk veldig panikk da vi kom hjem å så dette. 

Vi fulgte med han hele natten. Husker ikke om vi ringte dyrlegen eller ikke. Men fulgte med han som sagt. Alt gikk fint med han og han hadde ingen symptomer på noe som helst. Dette er noen år siden og han har det kjempe fint enda. Like frisk og energi rik hund som før han spiste konfekten. 

Anonymkode: 39e5d...88c

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det går nok bra. Skjedde noe av det samme med min hund for en del år siden, bare at han hadde klart å få tak i en 200g melkesjokoladeplate som han hadde gjemt seg med og lå å tygde på. Hvordan han fikk tak i den er en gåte. Men uansett er ikke en så liten mengde som din hun fikk tak i livstruende. Jo mørkere sjokoladen er jo faligere. Men er den i god form så har det nok ikke skjedd noe skade.

Anonymkode: a38e6...4a1

Lenke til innlegg
Del på andre sider
draug 75

Du har snakket med dyrlege, sa du. Bra.

Fordøyelsen går veldig fort for hunder (den er heller ikke videre effektiv, men det er nå så). Jeg finner det ikke igjen i farten, men jeg mener at maten prosesseres på seks timer. Det hunden fikk i seg i går er nok mer eller mindre ute av systemet nå. Og den ser ut til å ha det bra. Flott. Da gikk det bra denne gangen.

Sjøl hadde jeg en hund av en heller "primitiv" (gammeldags) rase. Den var slik at hvis h*n spiste noe som ikke ble tålt så kom det opp igjen med en gang. Det var jo greit på et vis, og dumt på et annet vis...

Kanskje din ikke er ulik.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

undulat2018
31 minutter siden, Emmelise skrev:

Er ikke dette en samtale om beroligelse du tar med en kvalifisert person? Som f. eks. en... dyrlege.

Derfor jeg også skriver at jeg har allerede snakket med dyrlege 😊 men at jeg også gjerne spør andre om hva de selv har opplevd! 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Det tryggeste er å få hunden sjekket av noen kyndige. Bedre føre var... 

Med dette sagt, så har min pappa og bonusmamma en hund som spiste 3-5 sjokoladehjerter en gang, tipper hun var 2 år og kanskje 8 kilo da. Dette var i juletider, og bonusmamma hadde kjøpt en julegave og klistret noen sjokoladehjerter utenpå. Gaven lå i en pose i yttergangen, og hunden fant selvsagt gaven og spise sjokoladen. Det gikk helt fint, og noen erfaringer rikere ble det vedtatt at sjokolader ikke skulle pryde julegave-innpakningene i årene fremover. En ubehagelig opplevelse for alle sammen, og vi satt nattevakt ved hunden den natta ettersom dette skjedde på bygda og det var i juletider (mulig lillejulaften) og ingen kunne se på hunden med mindre vi kjørte 4 timer. Etter en telefonsamtale med dyreklinikken 4 timer unna mente de at vi skulle se det an, så tok de telefon videre til den lokale dyrlegen i kommunen som kunne være tilgjengelig dersom det ble nødvendig. 

Anonymkode: 9e005...c1f

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Enkel regel: stor hund tåler mer enn liten, mørk sjokolade er farligere enn melkesjokolade. Hvis du er i tvil, ring veterinær. Og oppbevar alltid sjokolade utenfor hundens rekkevidde.

Anonymkode: 25795...e2d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Hunden må ha spist over 110 gram sjokolade for å ha spist en potensiell giftig mengde av melkesjokolade 

Anonymkode: 20f27...c33

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...