Gå til innhold

Hva er fordelene ved å bo sammen?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Kan dere ramse opp alle fordelene ved å bo sammen kontra hver for seg?😊

Anonymkode: 74a74...38f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordeler å bo sammen:

Noen å komme hjem til, noen som er i hjemmet når du kommer hjem.

Ulemper å bo sammen:

Se på den andres rot

Uenigheter om å holde orden

Må gå på kompromiss med hvordan ha det i hjemmet

tåle den andres "støy" mye mer, nesten hele tiden i hjemmet

Dårlig med egentid i hjemmet

Har du familie med barn er det godt og trygt for barna at hele familien bor sammen, dersom familien er snille og harmoniske med hverandre.

Skrevet

Det er først da man får et ekte samliv og en tosomhet. Å ikke bo sammen føler jeg er å holde forholdet på et nivå der man omgås mere som dates enn som en enhet som etablerer livet sammen og kjenner og aksepterer alle hverandres sider. 

Anonymkode: 468fe...09e

• Liker 1
Skrevet

Det er billigere, sunnere og mer miljøvennlig.

Anonymkode: b5d95...ad6

Skrevet (endret)
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er først da man får et ekte samliv og en tosomhet.

Det kommer an på forholdet og hvordan man ser på det.

Jeg kunne godt sett på det som et ekte forhold om jeg var i forhold med noen og bodde hver for seg.

Sitat

Å ikke bo sammen føler jeg er å holde forholdet på et nivå der man omgås mere som dates enn som en enhet som etablerer livet sammen og kjenner og aksepterer alle hverandres sider. 

Det er ikke alle som klarer å akseptere alle sidene av hverandre når de bor sammen. Men ellers kan de ha det veldig fint.

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, billigere til en viss grad (?). Man kan kjøpe inn stort også. Sunnere, hvorfor mener du det?

Endret av exictence
  • Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På et vis har du rett der. Men samtidig så hadde jeg bedre råd på et vis da jeg var alene med 2 barn. Merkelig, for de fleste utgiftene var de samme, men det var lettere å prioritere. 

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, exictence skrev:

Det kommer an på forholdet og hvordan man ser på det.

Jeg kunne godt sett på det som et ekte forhold om jeg var i forhold med noen og bodde hver for seg.

Det er ikke alle som klarer å akseptere alle sidene av hverandre når de bor sammen. Men ellers kan de ha det veldig fint.

Ja, billigere til en viss grad (?). Man kan kjøpe inn stort også. Sunnere, hvorfor mener du det?

Men da er man jo ikke soulmates. I mine øyne skal et forhold bestå av to halvdeler som hører sammen og var heldige å fant hverandre, og ikke bare én man trives med og liker i visse humør, settinger osv som man ikke kan holde ut med som en del av "seg selv" 

• Liker 3
Skrevet

Fordeler med å bo alene:

Slippe andres rot.

Alltid alene 

"Støy" fra den andre (f.eks snorking osv)

Fordeler med å bo med mannen (tar utgangspunkt i min mann):

Tosomhet

Mye alenetid (vi går sjeldent oppå hverandre)

Alltid noen der hvis det skulle være noe 

Slipper ensomheten (jeg elsker å være alene, men jeg liker ikke å være ensom)

En å le og ha det hyggelig med - kvalitetstid sammen når man ønsker det

En å ha rutiner med - spise/lage middag sammen osv

Deling av oppgaver i hjemmet (han vasker badet, jeg vasker klærne osv). 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men da er man jo ikke soulmates. I mine øyne skal et forhold bestå av to halvdeler som hører sammen og var heldige å fant hverandre, og ikke bare én man trives med og liker i visse humør, settinger osv som man ikke kan holde ut med som en del av "seg selv" 

Ja, sånn burde det være, og noen er heldige som elsker alt ved hverandre. Men tror det er få som gjør det hele tiden. Derimot kan man velge å se det beste i den situasjonen man er i og vite at det aldri uansett situasjon (bor med eller ikke) er det bare en dans på roser.

Skrevet
4 minutter siden, SPOCA skrev:

Fordeler med å bo med mannen (tar utgangspunkt i min mann):

Tosomhet

Det har man også ved å ikke bo sammen, bare ikke alltid så nært.

Mye alenetid (vi går sjeldent oppå hverandre)

Har man også ved å bo fra hverandre

Alltid noen der hvis det skulle være noe 

👍

Slipper ensomheten (jeg elsker å være alene, men jeg liker ikke å være ensom)

Kjæresten kan komme på besøk når som helst. Selv hadde jeg ikke følt ensomhet ved det.

En å le og ha det hyggelig med - kvalitetstid sammen når man ønsker det

Kan vel stort sett også det med en kjæreste man ikke bor med

En å ha rutiner med - spise/lage middag sammen osv

Kan spise ofte middag med kjæresten for det. Kan godt ha mange rutiner for det, men det blir jo på en annen måte

Deling av oppgaver i hjemmet (han vasker badet, jeg vasker klærne osv). 

👍 Hvis dette fungerer helt topp, er det jo fint. 

Kan se fordeler med å ha badet for meg selv, og rydde opp etter meg selv.

Skrevet
13 minutter siden, exictence skrev:

Det har man også ved å ikke bo sammen, bare ikke alltid så nært.

Har man også ved å bo fra hverandre

👍

Kjæresten kan komme på besøk når som helst. Selv hadde jeg ikke følt ensomhet ved det.

Kan vel stort sett også det med en kjæreste man ikke bor med

Kan spise ofte middag med kjæresten for det. Kan godt ha mange rutiner for det, men det blir jo på en annen måte

👍 Hvis dette fungerer helt topp, er det jo fint. 

Kan se fordeler med å ha badet for meg selv, og rydde opp etter meg selv.

Nå skal det sies at jeg er ekstremt introvert, der mannen og jeg har egne rom i tillegg til felles soverom. Derfor blir det litt merkelig for meg å ville være "kun" kjærester, siden det for meg stort sett bare er fordeler. Og siden vi begge er like rotete, er det liksom sjeldent et problem. Og jeg bruker lite tid på badet, så det er ikke en problemstilling engang. ;)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, SPOCA skrev:

Nå skal det sies at jeg er ekstremt introvert, der mannen og jeg har egne rom i tillegg til felles soverom. Derfor blir det litt merkelig for meg å ville være "kun" kjærester, siden det for meg stort sett bare er fordeler. Og siden vi begge er like rotete, er det liksom sjeldent et problem. Og jeg bruker lite tid på badet, så det er ikke en problemstilling engang. ;)

Heldige deg. Høres fint ut :) 

Skrevet

Bare en eneste ting som er positivt og det er å dele utgifter. 

Anonymkode: 65d4b...f4b

Skrevet (endret)
4 minutter siden, exictence skrev:

Heldige deg. Høres fint ut :) 

Jah, mannen er ekstrovert, men trenger noe alenetid innimellom. Det fine er at han derfor alltid er på farten og har en haug av interesser (det har jeg og, men foretrekker å holde på for meg selv), slik at jeg ofte får leiligheten for meg selv. Det viktigste er dog at han er flink til respektere at jeg vil være alene, og ikke blir sur. Eksen taklet ikke å være alene, måtte være oppå meg hele tiden, og hadde få interesser selv. Var til å bli sprø av. ;)

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Skrevet

Sex når man vil. At han lager halvparten av måltider. Trygghet når jeg har sett skumle filmer. Bedre økonomi når to bidrar. Å kunne treffe venner uten å skaffe barnevakt. 

Det er det jeg kommer på. :)

Skrevet

Fordeler med å bo sammen:

- Noe av det beste jeg vet er å legge meg og våkne opp ved siden av han. Med en gang han våkner smiler han bredt og klemmer rundt meg. Å ikke våkne opp slik hver morgen hadde vært tomt og trist for meg.

- Rutinene man får sammen. Rydde, lage mat, se Netflix, dusje, ordne oss sammen, gåturer om morgenen, etc. Det er fint å ha en å gjøre disse tingene med!

- Bedre økonomi, en man kan samarbeide med. Og så kan man alltids støtte og hjelpe hverandre! Det er billigere å bo (kommer an på hvor man bosetter seg så klart, men for oss er det billigere enn å bo på hybel eller alene i en leilighet).

Ulemper:

- Kan bli for lite "alenetid". Jeg personlig liker å ha noen med meg da. Liker ikke å være alene. Vi har jo en liten stue med sofa og tv, der jeg bruker å sette meg med døren lukket, mens han sitter i den andre stua ved kjøkkenet. Det er greit å kunne være litt for seg selv, men man er likevel under samme tak over lang tid. Jeg har ikke noe i mot det da.

- Små irritasjonsmomenter, som at f.eks. en roter, ikke vasker opp etter seg, sitter lenge på do, etc. :fnise: Men det er ingen problem for meg det heller. Samboeren min har ikke sider som irriterer meg såpass mye at jeg vil flytte ut. 

Skrevet

Det spørs på forholdet, er det det rette forholdet med den rette personen så kan det være både helt supert og lønnsomt ☺️ Men er det ikke 100% riktig så blir det bare slitsomt etterhvert, og jeg fikk også bedre råd da jeg flyttet for meg selv pga prioriteringer og kontroll. Ville bodd sammen med den rette personen, men det sitter langt inne.

Anonymkode: ff4d6...47a

Skrevet

Noen å komme hjem til

Noen å dele utgifter og husarbeid/handling og matlaging med

Slippe å overnatte borte dersom man er særboer

Ulemper:

Blir noen ganger litt latere mht å gå ut fordi det er koselig hjemme

Blir litt mer «kosemat»

Litt ulik standard mht rot

Må lage større middagsporsjoner. Da jeg var alene laget jeg en middag og hadde for to dager samt lunsj. Litt høyere matbudsjett.

Anonymkode: 0133d...9b9

• Liker 1
Skrevet

Hvis det er den rette, så er det mange fordeler med å bo sammen. 

- noen å komme hjem til

- noen å gi deg kjærlighet når du trenger det 

- noen å ha det hyggelig med 

- noen som lar deg være i fred når du trenger det også 

- noen som henter vann til deg midt på natten fordi du er mørkeredd 

Anonymkode: b6bb0...311

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er den rette, så er det mange fordeler med å bo sammen. 

- noen å komme hjem til

- noen å gi deg kjærlighet når du trenger det 

- noen å ha det hyggelig med 

- noen som lar deg være i fred når du trenger det også 

- noen som henter vann til deg midt på natten fordi du er mørkeredd 

Anonymkode: b6bb0...311

- Noen å krympe inntil når man våkner på natten av mareritt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...