Gå til innhold

Hvem bør jeg gi nyren min til?


Hannah1202

Anbefalte innlegg

(Dette er helt fiktivt)Den ene mannen som kan få nyren er 65 år gammel. Han har arbeidet hele livet for å hjelpe fattige barn, hjemløse dyr og reddet mange mennesker fra lidelse. Den andre mannen er 22 år gammel og sitter i fengsel for voldtekt, drap og overgrep mot mindreårige. Legens retningslinjer sier at det er den yngste pasienten som har rett til operasjon. 

Hvem syntes dere bør får nyren?

mvh. Nysgjerrig jente

Endret av Hannah1202
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vanligvis ville jeg vært enig i at den yngste burde fått den, men her ville jeg valgt den eldste. Ville ikke vært med på å forlenge livet til en som ødelegger livet til andre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg ikke skal være opp til deg å vurdere. Hvis du donerer nyren din i levende livet til en vilt fremmed, så gjør du det. Eller ikke. Hvis du ikke vil gi den til den yngste, må du avstå fra å være donor.

Anonymkode: af2c8...487

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en fiktiv greie.

Så hypotetisk sett - hvis du kunne velge så velger du den yngste. Fordi det er det "riktigste" å gjøre iht retningslinjene. 

Anonymkode: 91413...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det syns jeg ikke skal være opp til deg å vurdere. Hvis du donerer nyren din i levende livet til en vilt fremmed, så gjør du det. Eller ikke. Hvis du ikke vil gi den til den yngste, må du avstå fra å være donor.

Anonymkode: af2c8...487

Så hvis en pedofil ikke får nyren så skal ingen få den fordi det er helt rettferdig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, Salvie skrev:

Så hvis en pedofil ikke får nyren så skal ingen få den fordi det er helt rettferdig?

Ja, det er rettferdig at man følger de medisinske retningslinjene som er satt (der også etikk er vurdert). og det hadde vært urettferdig hvis donoren skulle gjøre enkeltvurderingene over hvem som var verdige mottakere av akkurat hennes organ. En kristen kunne si at bare døpte skulle få, eller bare til mødre, eller bare til dyrevernere(!). Mottakerne måtte presentere seg da, med livsførsel og moralske holdninger. Hva om 22-åringen bare fantaserte om sex med barn, men aldri var blitt tatt? Hadde det vært rettferdig da?

Anonymkode: af2c8...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele situasjonen er ikke til vurdering. 22-åringen kan man fint si nei til, da all transplantasjon er frivillig. 66-åringen vil man ikke bli spurt om, med mindre man er i nær familie.

 

Kan jeg velge hvem jeg skal donere organene mine til?

Man kan ikke velge hvem organene skal gå til. Dette avgjøres utelukkende på et strengt medisinsk grunnlag. Ethvert organ som er til rådighet for transplantasjon, blir gitt til den pasienten på venteliste, som til en hver tid trenger det mest. Det er heller ikke mulig å reservere seg mot å donere til grupper eller individer.

 

Levende giver av nyre

 

Ingress

I Norge er det kun Oslo universitetssykehus for utfører donornefrektomi med tanke på nyretransplantasjon fra levende giver. Du vil få muntlig informasjon om forberedelser til donornefrektomi når du legges inn til operasjon. Nyrer kan transplanteres fra både levende givere – som oftest en person i nær familie med pasienten, eller fra avdød giver. Det er ikke mulig å melde seg på en liste for anonyme givere.

Transplantasjon med levende giver kalles ofte familietransplantasjon siden det vanligste er at et familiemedlem gir nyre til et annet familiemedlem. I de senere år har også nære venner blitt akseptert som givere. En viktig forutsetning for å være giver er at en har god fysisk og mental helse. I Norge finnes ingen øvre aldersgrense for levende givere; alle personer over 18 år kan vurderes. Giver kan være forelder, søsken, barn, tante/onkel, fetter/kusine eller besteforelder. I tillegg kan ektefelle eller samboer gi nyre til sin partner. Inngiftede familiemedlemmer samt nære venner kan også være nyregiver.

Anonymkode: af2c8...487

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at dette er en etisk skoleoppgave? For du ville ikke ha blitt satt i en slik situasjon. Ingen som gir organer/vev/blod får velge hvem som skal få det. 

Det her er opp til legene. Og de går etter hvor langt sykdommen har kommet, hvem som klarer seg best etterpå og hvem som står øverst på listen.

Anonymkode: ef120...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hannah1202 skrev:

Den ene mannen som kan få nyren er 65 år gammel. Han har arbeidet hele livet for å hjelpe fattige barn, hjemløse dyr og reddet mange mennesker fra lidelse. Den andre mannen er 22 år gammel og sitter i fengsel for voldtekt, drap og overgrep mot mindreårige. Legens retningslinjer sier at det er den yngste pasienten som har rett til operasjon. 

Hvem syntes dere bør får nyren?

mvh. Nysgjerrig jente

Dette er grunnen til at donor-spørsmålet avgjøres etter fastsatte kriterier av egen nemd.  Følelser har ingen plass i en slk avgjørelse.

Men helt hypotetisk, det å få en ny sjanse fra en villt fremmed kan være det som skal til for at 22-åringer får orden på livet sitt.  Det kan være det som får han til å tenke på hvor verdifull gave han har fått, og at han ikke vil kaste bort den sjansen.
Undervurder ikke virkningen av en "random act of kindness"  (har vi et tilsvarende uttrykk på norsk?).

Anonymkode: c0eae...08b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det er rettferdig at man følger de medisinske retningslinjene som er satt (der også etikk er vurdert). og det hadde vært urettferdig hvis donoren skulle gjøre enkeltvurderingene over hvem som var verdige mottakere av akkurat hennes organ. En kristen kunne si at bare døpte skulle få, eller bare til mødre, eller bare til dyrevernere(!). Mottakerne måtte presentere seg da, med livsførsel og moralske holdninger. Hva om 22-åringen bare fantaserte om sex med barn, men aldri var blitt tatt? Hadde det vært rettferdig da?

Anonymkode: af2c8...487

Jeg forstår etikken bak det og viktigheten av å ha retningslinjene. Jeg vil ikke under noen omstendighet leve i et sorteringssamfunn der individer blir vurdert ut i fra hvor stor verdi de har og få goder/ulemper basert på deres score som en nyttig og riktig menneske.

Når det er sagt så ville jeg heller aldri gitt bort nyren min til en pedofil. Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen av dem. Hadde kun gitt nyre til en av mine nærmeste. 

Anonymkode: 6192e...b7d

Men hvis du måtte velge, hvem ville du da ha valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har bare to nyrer og man trenger minst ett for å kunne leve et liv uten å være lenket til maskiner. (Eller i hvert fall møte til dialyse 3 ganger i uka.)

I min familie er det et tilfelle med nyretransplantasjon. Der ga en søster nyre til sin tvillingsøster for å redde livet hennes. Hun som ga nyre har fått merke det på helsa i etterkant! Det er ingen spøk å donere et nyre mens man fortsatt lever! 

Jeg regner med at dette er en skoleoppgave, og ikke reelt, men om det er reelt så vil jeg si "dropp det"! Det er ikke usannsynlig at du vil trenge nyret ditt selv senere. Ting kan skje, også med deg! Det finnes nyrer som blir tilgjengelige etter diverse trafikkulykker og sånt. De kan da gå til de som har behov for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Zosia skrev:

Ingen, ville kun gitt nyren min til barnet mitt.

Men hvis du måtte velge mellom de to, hvem ville du valgt? Dette er helt fiktivt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Hannah1202 skrev:

Men hvis du måtte velge, hvem ville du da ha valgt?

Det eneste du får velge er om du vil donere eller ikke. Du får ikke velge mottaker. 
Og transplantasjon med levende donor er innen familien. Derfor vil du da være i slekt med begge disse for at det skal være reell problemstilling. 
Mitt svar er fortsatt å droppe det. Jeg hadde ikke gitt til den pedofile, og jeg tror at det er tull at du som ungt menneske skal ødelegge engen helse for at han som nesten er ferdig med sitt liv skal få kortere kø i påvente av nytt nyre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ikke bestemme hvem som skal få nyren din. Dette er opptil legene å bestemme

Anonymkode: ade5f...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at dere som ikke vil være donorer/kun ønsker å donere til egen familie, ikke får nyresvikt og må vente i flere år på ny nyre

Anonymkode: ade5f...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...