Gå til innhold

Når barn i skolealder lyver


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et av mine barns venner lyver en del. De startet i 1. klasse sammen, så vi har kjent til dette barnet noen år, de er gode venner. Jeg la tidlig merke til at dette barnet fant på ting. Barnet sier helt tullete løgner i vårt hjem som helt opplagt er usant, uten å vise tegn til at det bare var en spøk ved forsiktig motsigelse. Vi gjør ikke noe utav det. Men tenker at dette barnet kommer til å slite fremover, om det ikke opphører. Jeg snakker ganske mye med mitt barn at det ikke alltid er slik at mennesker snakker sant. Foreldrene er ressurssterke. Tror ikke jeg vil ta det opp med de, men noe å nevne for læreren? Jeg merker at jeg begrenser min begeistring for dette barnet, og tar ikke iniativ til besøk og andre aktiviteter pga. usannhetene. Og det i seg selv tenker jeg ikke er bra - hva om flere foreldre tenker det samme? 

Anonymkode: 4224d...993

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et av mine barns venner lyver en del. De startet i 1. klasse sammen, så vi har kjent til dette barnet noen år, de er gode venner. Jeg la tidlig merke til at dette barnet fant på ting. Barnet sier helt tullete løgner i vårt hjem som helt opplagt er usant, uten å vise tegn til at det bare var en spøk ved forsiktig motsigelse. Vi gjør ikke noe utav det. Men tenker at dette barnet kommer til å slite fremover, om det ikke opphører. Jeg snakker ganske mye med mitt barn at det ikke alltid er slik at mennesker snakker sant. Foreldrene er ressurssterke. Tror ikke jeg vil ta det opp med de, men noe å nevne for læreren? Jeg merker at jeg begrenser min begeistring for dette barnet, og tar ikke iniativ til besøk og andre aktiviteter pga. usannhetene. Og det i seg selv tenker jeg ikke er bra - hva om flere foreldre tenker det samme? 

Anonymkode: 4224d...993

Setter du barnet på plass når du oppdager at barnet lyver? Ta en prat med foreldrene og lærer. For alt du vet, kan det ha skjedd mot flere barn i klassen, og at lærer har mottatt flere klager fra foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at noen barn har velutviklet sans for fantasi, men regner ikke med at dette dreier seg om det. Si fra at fks " nå tøyser du fælt". Om det ikke hjelper, så snakk med foreldede. Når noen juger mye, er det ofte tegn på at de skuler verre/alvorligere ting . Så ta det på alvor.

Anonymkode: 859b4...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på skolealder løy jeg også en del. En gang løy jeg om at min familie og jeg skulle ta i mot 10 hunder, og da ville læreren ha samtale. Grunnen til at jeg løy var at jeg ville at mine klassekamerater skulle finne meg spennende og gøyal. Men det skjedde aldri, og til slutt endte jeg opp innadvendt og passiv. Jeg stod aldri opp for meg selv når de mest populære barna. favorisert av lærere på grunn av de er så "gode" og foreldrene er så gode, mobbet meg. Hele barneskoletida mi ble jeg nok sett som en "freak". Hele situasjonen ble selvsagt ikke bedre når jeg sprang etter en annen "freak" med akebrettet fordi han gjentatte ganger hadde truet meg med nål og fulgt etter meg... Han plaget ikke meg igjen, men det gjorde læreren 😂 Til tross for at jeg, bokormen som var den eneste i klassen som ville lese og valgte ut bøker av det tykkere laget, begynte kontaktpersonen å si at jeg hadde dysleksi og at jeg skulle gå ut i norsktimene...

 

Så si i fra til foreldre. Ikke la barnet trenge å føle behov for å lyve bare for å få andre til å høre. Sannheten er best. 

Anonymkode: dc0f4...f96

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er det barnet lyver så fælt om, da? 

Først kontakter du foreldrene, og så læreren. Dette skjer hjemme hos dere, etter skoletid, så vil da ikke si at dette er noe læreren kan gjøre noe med :)

Anonymkode: a818d...681

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor vil du ikke ta det opp med foreldrene? For min del er det mer naturlig å ta opp ting som ikke gjelder skolen med de enn læreren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Kan være lystløgner?

Hva handler løgnene om?

Jeg ville uansett nevnt det for foreldrene. Ikke bare fordi atom barnet forsetter å lage og venner oppdager det då kan barnet bli utstøtt, men om det er andre type løgner så kan det fort bli «ulv, ulv» der ingen tror på barnet når det faktisk oppstår noe som er alvorlig og ekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Jeg respekterer foreldrene, men jeg føler at de er noen divisjoner over meg rett og slett. De tar sjelden kontakt for å avtale besøk (mitt barn spør ofte om å få leke med deres barn). Så skal jeg fortelle at ungen deres lyver? Det er vanskelig. 

Er der-og-da løgner, som at "de jeg er med er ikke tanten og onkelen min, men besteforeldrene mine" (noe som opplagt ikke stemmer, og som er lett å avsløre). 

Men det fortalt som om det er den ekteste sannhet. 

Ungen er visst populær i klassen og skoleflink. 

Anonymkode: 4224d...993

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...