Gå til innhold

Bloggere og psykisk helse


Gjest Jegskulleønskeat

Anbefalte innlegg

Gjest Jegskulleønskeat

Jeg leser mye på enkelte tråder her inne hva forskjellige folk mener om bloggerne. Mange av de som blogger er åpne om psykisk helse, og forteller åpent og ærlig om hvordan de har det. De forteller om mobbing, angst, depresjon og kjærlighetssorg. Jeg ser også mye i kommentarfeltene at mange ikke tror på det de skriver, og de mener at bloggerne umulig kan ha det så ille som de selv fremstiller det. 

Hvorfor betviler dere historiene til de som skriver dem? Hvorfor skulle noen lyve? (Selv om jeg selvsagt ser at det blir lite troverdig å slenge rundt med 14-15 diagnoser om hverandre uten hold). Hvordan kan vi vite hvordan de føler seg på innsiden? Man vil alltid være seg selv nærmest, og aldri vil en kunne sette seg inni følelseslivet til en annen person 100%. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes ikke at det er spesielt rart at mange av bloggerne sliter/ender opp med å slite psykisk. Ser folk er ganske stygge i kommentarfeltet, men ser jo det og skje utenfor skjermen. Voe fortalte om folk ropte kommentarer etter henne på åpen gate, eller så Kan vi ta ene bloggeren fra paradise som har opplevd at flere jentergjenger  har laget veddemål for hvem som havner i buksa på typen hennes først. Er lett å si ''er bare å overse kommentarene'', men tror når man daglig får høre stygge kommentarer og opplever ubehageligheter utenom skjermen, så vil det etterhvert påvirke de fleste av oss. Av egen erfaring så vet jeg at det som foregår utenpå, trenger ikke nødvendigvis stemme med det som foregår på innsiden. Satt selv nydusjet, sminket og både smilte/lo når jeg var til samtale da jeg skulle bli innlagt på psykiatrisk for noen år siden. Inni meg var det mørkt og jeg viste ikke om jeg kom til å overleve morgendagen. Forstår det fort kan oppfattes litt userriøst når enkelte begynner med å gi seg selv 100 forskjellige diagnoser, men synes man skal være forsiktig med å slenge ut at de lyver om hendelser de har opplevd eller hvordan de har det. Som du sier, man vil aldri kunne sette seg inn i følelselivet til annen person 100%. 

 

Endret av Jordbærkake34532
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ingen tvil om at psykisk uhelse er et problem for mange rosabloggere. Det som diskuteres er ofte graden av det, om det er sykdom eller om det ligger innenfor normalområdet for vanlige svingninger. 

Temaet er interessant, og jeg tror det er noen faktorer som gjør at bloggere opplever egen psyke som belastende. 

Punkt 1

Hvilke mennesker starter en blogg? Jeg tror at de som gjør det i mange fall har personlighetstrekk som gir dem større risiko for psykisk uhelse.  Du har uten tvil behov for oppmerksomhet og bekreftelse fra andre. Det kan tyde på at ditt selvbilde og egen evne til å bære deg selv er redusert. Det i seg selv er en risikofaktor. 

Punkt 2

Jobben består i å levere innhold som du utelukkende skal hente fra eget hode, og du skal daglig kjenne etter hvordan du har det. Hvis du hver dag skal studere ditt indre liv, sier det seg selv at du vil bli veldig oppmerksom på alle de dårlige følelsene også. 

Punkt 3

Du inviterer fremmede mennesker inn for å ha en mening om deg. Det er dette du lever av, og de med høyest engasjement er ofte de som har en bevisst strategi om å provosere. At resultatet blir at større eller mindre grupper mennesker er kritiske eller negative til deg, vel det er jo en selvfølge. Du valgte det i det øyeblikket du gav jernet for å få klikk på bloggen. 

Så da er vel ringen sluttet sånn egentlig. Bloggeren er av mennesketype sårbar for kritikk, fordi selvfølelsen er redusert, søker etter bekreftelse og anerkjennelse via bloggen, men baksiden av medaljen er at folk også kan komme til å ha en negativ mening. Noe som igjen vil påvirke bloggeren negativt.

Jeg tror mange sv bloggerne ville fått det bedre rent psykisk om de valgte en annen jobb. 

 

 

Endret av CecilieX
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CecilieX skrev:

Det er faktisk ingen tvil om at psykisk uhelse er et problem for mange rosabloggere. Det som diskuteres er ofte graden av det, om det er sykdom eller om det ligger innenfor normalområdet for vanlige svingninger. 

Temaet er interessant, og jeg tror det er noen faktorer som gjør at bloggere opplever egen psyke som belastende. 

Punkt 1

Hvilke mennesker starter en blogg? Jeg tror at de som gjør det i mange fall har personlighetstrekk som gir dem større risiko for psykisk uhelse.  Du har uten tvil behov for oppmerksomhet og bekreftelse fra andre. Det kan tyde på at ditt selvbilde og egen evne til å bære deg selv er redusert. Det i seg selv er en risikofaktor. 

Punkt 2

Jobben består i å levere innhold som du utelukkende skal hente fra eget hode, og du skal daglig kjenne etter hvordan du har det. Hvis du hver dag skal studere ditt indre liv, sier det seg selv at du vil bli veldig oppmerksom på alle de dårlige følelsene også. 

Punkt 3

Du inviterer fremmede mennesker inn for å ha en mening om deg. Det er dette du lever av, og de med høyest engasjement er ofte de som har en bevisst strategi om å provosere. At resultatet blir at større eller mindre grupper mennesker er kritiske eller negative til deg, vel det er jo en selvfølge. Du valgte det i det øyeblikket du gav jernet for å få klikk på bloggen. 

Så da er vel ringen sluttet sånn egentlig. Bloggeren er av mennesketype sårbar for kritikk, fordi selvfølelsen er redusert, søker etter bekreftelse og anerkjennelse via bloggen, men baksiden av medaljen er at folk også kan komme til å ha en negativ mening. Noe som igjen vil påvirke bloggeren negativt.

Jeg tror mange sv bloggerne ville fått det bedre rent psykisk om de valgte en annen jobb. 

 

 

Bravo! Du beskriver omtrent hva jeg også har tenkt om problemstillingen. Jeg håper foreldre tenker seg om hundre ganger før de lar junior starte som blogger, youtuber eller instagrammer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så hvorfor slutter de ikke å blogge?

Fordi bloggingen gir dem det de er avhengige av. Jeg tror det knapt finnes en jobb hvor du har tilgang til en egen menighet som i så stor grad overøser deg med beundring. Du hylles på daglig basis. Det må være avhengighetsskapende, særlig for de som i utgangspunktet hungrer etter det. 

Gir du opp bloggingen, så mister du dette. Så da fortsetter du og betaler med din psykiske helse. Det er jo ofte slik med avhengighet. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.9.2018 den 12.07, CecilieX skrev:

Så hvorfor slutter de ikke å blogge?

Fordi bloggingen gir dem det de er avhengige av. Jeg tror det knapt finnes en jobb hvor du har tilgang til en egen menighet som i så stor grad overøser deg med beundring. Du hylles på daglig basis. Det må være avhengighetsskapende, særlig for de som i utgangspunktet hungrer etter det. 

Gir du opp bloggingen, så mister du dette. Så da fortsetter du og betaler med din psykiske helse. Det er jo ofte slik med avhengighet. 

 

Ja, og som "addicts" så bruker de absolutt alt for å fortsette med det de er avhengige av. Helt vilt sjukt å observere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bolledeig

Jammen ikke bare bloggere som burde ta tak i seg selv her. 

Hobbypsykologene på KG kan til dels være minst like ille, og all litt sær oppførsel stemples umiddelbart som psykisk sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...