AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #21 Skrevet 23. september 2018 Hunden min er hjemme alene (dvs uten mennesker, men sammen med en annen hund) 9-10 timer mandag-fredag. Det går greit, de kjeder seg sikkert, men føler absolutt at hun har et godt liv for det. Så klart, ikke et 100 % optimalt liv, men hvem søren har det? Hester (med mindre de står på utegang) og burdyr har det langt mindre optimalt. Det jeg synes er mest slitsomt er å planlegge ettermiddagen. I og med at de er hjemme alene så lenge mens vi er på jobb, så kan feks ikke samboer og jeg trene samtidig, det må planlegges så en er med hundene. Skal begge på julebord på en fredag, så må vi enten ha barnevakt eller ta avspasering fra lunsj slik at en av oss både får gitt hundene en ordentlig tur, og ikke minst selskap. Anonymkode: a0121...36e 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #22 Skrevet 23. september 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Flertallet tror jeg nok ikke det er. Jeg kjenner ingen som har hund som ikke har ordet seg slik at hundene unngår dette. Enten har de ikke fått hund før de har barn som kommer hjem fra skolen etter 4-6 timer, jobber forskjellige tider, har med hunden på jobb, foreldre/andre som kommer innom å lufter, au -pair eller har de i hundebarnehage. I Kina mishandler de hunder til døde før de spiser de og der synes de det er greit... Her synes du det er greit at hunder er alene hjemme 8-9 timer for de lider jo ikke når «alle» andre i følge deg gjør det samme. Det at «alle» andre gjør det rettferdiggjør ikke en handling dessverre.. Anonymkode: 8ecec...71c Jo, flertallet er det. Tror du den gjennomsnittlige nordmann gidder å bruke penger på hundepass i hverdagen eller spørre pensjonistnaboen om de kan lufte hunden? Sannheten er at flertallet av hundeeiere i Norge jobber 8-16 og hunden må være alene deretter. Ja, er man heldig har man barn som er hjemme klokken 14-15, men det er ikke automatikk i at disse drar rett hjem og lufter hund. Nei, en hund lider ikke av å være alene hjemme i 8-9 timer. De kjeder seg garantert ja, og synes ikke det er kult. Men de fleste takler det. Når sant skal sies er mine hunder aldri alene mer enn 6 timer fordi jeg er så heldig og har mulighet til det. Anonymkode: 2abbd...32d
Khloe P.T Skrevet 23. september 2018 #23 Skrevet 23. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hunden min er hjemme alene (dvs uten mennesker, men sammen med en annen hund) 9-10 timer mandag-fredag. Det går greit, de kjeder seg sikkert, men føler absolutt at hun har et godt liv for det. Så klart, ikke et 100 % optimalt liv, men hvem søren har det? Hester (med mindre de står på utegang) og burdyr har det langt mindre optimalt. Det jeg synes er mest slitsomt er å planlegge ettermiddagen. I og med at de er hjemme alene så lenge mens vi er på jobb, så kan feks ikke samboer og jeg trene samtidig, det må planlegges så en er med hundene. Skal begge på julebord på en fredag, så må vi enten ha barnevakt eller ta avspasering fra lunsj slik at en av oss både får gitt hundene en ordentlig tur, og ikke minst selskap. Anonymkode: a0121...36e Slik du skriver så skjønner jeg ikke hvorfor dere har hunder. Dere er borte fra hundene på jobb hver dag i 8-9 timer og så synes du det er slitsomt å planlegge ettermiddagen. Skal dere ut en kveld i helgen er det også slitsomt fordi det må planlegges. NÅR synes du det er fint med de hundene egentlig?? 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: FEIL sitering - fikk ikke fjernet 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #24 Skrevet 23. september 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva som er vanlig er IKKE retningsgivende for om noe er dyreplageri eller ikke. I Sverige er det vel lovfestet at hunder ikke kan være alene hjemme mer enn Max 6 timer. Selvfølgelig er det ikke bra at en hund er alene så lenge selv om det finnes folk som allerede gjør det. Skal man ha en hund (eller annet flokkdyr) bør man heller ikke bare ha en. Hunder bør få bo minst to stykker sammen. Anonymkode: 8ecec...71c Har ikke hundeeiere i Sverige jobb? Anonymkode: beb9a...c41 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #25 Skrevet 23. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke hundeeiere i Sverige jobb? Anonymkode: beb9a...c41 Den svenske loven er der bare for å sende et signal. Som er vel og bra, folk skal jo opplyses om at hunden ikke kan være alene hjemme i det uendelige. Men selvsagt brytes loven i stor utstrekning. Anonymkode: c44bc...5df 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #26 Skrevet 23. september 2018 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Flertallet tror jeg nok ikke det er. Jeg kjenner ingen som har hund som ikke har ordet seg slik at hundene unngår dette. Enten har de ikke fått hund før de har barn som kommer hjem fra skolen etter 4-6 timer, jobber forskjellige tider, har med hunden på jobb, foreldre/andre som kommer innom å lufter, au -pair eller har de i hundebarnehage. I Kina mishandler de hunder til døde før de spiser de og der synes de det er greit... Her synes du det er greit at hunder er alene hjemme 8-9 timer for de lider jo ikke når «alle» andre i følge deg gjør det samme. Det at «alle» andre gjør det rettferdiggjør ikke en handling dessverre.. Anonymkode: 8ecec...71c Har helt motsatt erfaring enn deg. Jeg kjenner 12 mennesker med hund, ALLE disse hundene er alene hjemme i 8-9 timer 5-6 dager i uken. Så er en vel gått vekk i fra teorien om at hunder er flokkdyr. At dyr er flokkdyr betyr at de MÅ være flere individer ilag, og normalt med en alfa blant seg eller vertfall en form for rangstige. Tar vi nå en titt på gatehunder ser en at disse søker ikke andre individer og dammer seg grupperinger. De vandrer på egenhånd. Det er sosiale dyr, men de er ikke flokkdyr. Anonymkode: 43ed9...263 2
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #27 Skrevet 23. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har helt motsatt erfaring enn deg. Jeg kjenner 12 mennesker med hund, ALLE disse hundene er alene hjemme i 8-9 timer 5-6 dager i uken. Så er en vel gått vekk i fra teorien om at hunder er flokkdyr. At dyr er flokkdyr betyr at de MÅ være flere individer ilag, og normalt med en alfa blant seg eller vertfall en form for rangstige. Tar vi nå en titt på gatehunder ser en at disse søker ikke andre individer og dammer seg grupperinger. De vandrer på egenhånd. Det er sosiale dyr, men de er ikke flokkdyr. Anonymkode: 43ed9...263 Kjenner også veldig mange med hund, vi har hund og mange venner har hund og det har også barnas venner. De aller fleste lar hunden være hjemme alene 8-9 timer , det blir annerledes når barn blir større og kan lufte når de kommer hjem. Men så lenge hunden får en tur på morningen, har god plass med tilgang på drikke inne så får den masse oppmerksomhet når eierne kommer hjem, så er det ikke noe problem å ha hund. Bare tull at de skal være mer enn en og ikke alene lenger enn 4-5 timer. De aller fleste som har hund jobber, har kanskje reisevei t/r etc. Det er kun de mest ekstreme som mener alt skal gå etter boka og deres pipe som sier dette ikke er greit. Skaff dere hund om dere ønsker det, kommer til å gå så bra som bare det Anonymkode: 23c73...fe0
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #28 Skrevet 23. september 2018 5 hours ago, AnonymBruker said: Tydeligvis bare arbeidsledige eller folk med barn som kommer tidlig hjem fra skolen som kan ha hund hvis man skal ta det mange her sier bokstavelig. Anonymkode: c44bc...5df Velkommen til Kvinneguiden! Der alt er ekstremt grovt dyreplageri med mindre man kan tilbringe 24/7 sammen med dyret sitt, enten det er en hund eller en hamster. Gå på butikken uten dyret? Aldri i verden! Å la hunden sove på gulvet i stedet for din seng om natten? Fyfaen, så ondt! Å gi hunden bare tørrfor som mat? JÆÆÆVLIG! Til TS, jeg tror det skal gå helt fint. Men det kommer selvsagt an på hunden. De er like forskjellige som oss mennesker. Noen synes det er helt uproblematisk å være hjemme alene, og vil bare ligge å sove, spise og drikke litt til du kommer hjem. Andre vil helst leke og holde seg opptatt. Og andre takler bare ikke å være alene og må ha noen andre der med han/henne. Det jeg tenker er lurt er å ha en backupløsning i tilfelle hunden ikke klarer å være alene. Noen som kan komme innom, eller noen som kan passe hunden hele dagen. Forbered dere på det verste, men håp på det beste. Som oftest går det bra! Anonymkode: 73d51...b8b 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #29 Skrevet 23. september 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner også veldig mange med hund, vi har hund og mange venner har hund og det har også barnas venner. De aller fleste lar hunden være hjemme alene 8-9 timer , det blir annerledes når barn blir større og kan lufte når de kommer hjem. Men så lenge hunden får en tur på morningen, har god plass med tilgang på drikke inne så får den masse oppmerksomhet når eierne kommer hjem, så er det ikke noe problem å ha hund. Bare tull at de skal være mer enn en og ikke alene lenger enn 4-5 timer. De aller fleste som har hund jobber, har kanskje reisevei t/r etc. Det er kun de mest ekstreme som mener alt skal gå etter boka og deres pipe som sier dette ikke er greit. Skaff dere hund om dere ønsker det, kommer til å gå så bra som bare det Anonymkode: 23c73...fe0 Helt enig med deg. Lurer på om de føler samme ansvar ovenfor katt, kanin, undulat osv.? Eller er det kun hunder som av en eller annen grunn «ikke klarer seg» en arbeidsdag? Anonymkode: 43ed9...263 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #30 Skrevet 23. september 2018 Ikke dyreplageri. Hunden min kan være hjemme alene en hel dag. Det tok tid å trene henne, så det er viktig at dere har muligheten til å være hjemme mye de første 4-6 mnd. Radio/TV er en god måte å trene hunden til å være hjemme alene uten mas. Anonymkode: b0d00...702 2
Gjest Kendall Skrevet 23. september 2018 #31 Skrevet 23. september 2018 8 timer alene i fire dager i mnd? Det er ikke dyreplageri! Tror valpen klarer seg fint:)
Peaches Skrevet 23. september 2018 #32 Skrevet 23. september 2018 Jeg skal kjøpe meg hund etterhvert, og kommer til å bli borte i ca. 9 timer på dagtid, 8,5 timer på kveldstid og 11 timer på natta. Jeg har kolleger som jobber turnus og som er enslige, har aldri hørt at det er et problem for dem. Har jeg en gammel krok eller en naver som nabo som kan hjelpe mot noen kronestykker, takker jeg selvsagt ja, hvis ikke får man bare gjøre det beste ut av situasjonen tenker jeg. Alt skal være dyreplageri nå til dags for hysteriske hundeeiere. De er nesten verre enn småbarnsmødre 🙄 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #33 Skrevet 23. september 2018 57 minutter siden, Peaches skrev: Jeg skal kjøpe meg hund etterhvert, og kommer til å bli borte i ca. 9 timer på dagtid, 8,5 timer på kveldstid og 11 timer på natta. Jeg har kolleger som jobber turnus og som er enslige, har aldri hørt at det er et problem for dem. Har jeg en gammel krok eller en naver som nabo som kan hjelpe mot noen kronestykker, takker jeg selvsagt ja, hvis ikke får man bare gjøre det beste ut av situasjonen tenker jeg. Alt skal være dyreplageri nå til dags for hysteriske hundeeiere. De er nesten verre enn småbarnsmødre 🙄 Eh, hæ? Jobber du turnus, eller mener du at hunden skal være alene hele døgnet? Spør for å ikke skape forvirring her. Anonymkode: 2abbd...32d 1
Khloe P.T Skrevet 23. september 2018 #34 Skrevet 23. september 2018 Selv om det er vanlig at folk lar hunden være alene hjemme i 8-10 timer per dag - og mange av de har til og med hunden i bur i denne tiden - så er det ikke greit for hunden. Hunden har jo ingen valg og kan ikke si fra. Tidene forandrer seg, det gjelder både menneskesyn og dyrehold. Før ble endel av hundene f.eks "banket" til lydighet, og det var greit for det var slik man gjorde det. Særlig i jaktmiljø. Sverige er foran oss mtp dyrehold. At det er lover mot bruk av bur (utenom i bil) og å la hunden være alene hjemme over en viss tid betyr ikke at svenskene slutter å jobbe når de anskaffer hund, men de finner løsninger som gjør at hunden får tilsyn og/ev tur midt på dagen. Hundeluftere ser man ofte i andre land enn Norge. Jeg forstår ikke at så mange synes det er greit å la hunden være så mye alene. Eller, jeg tror disse menneskene lukker øyner og ører og velger å tro at siden mange andre gjør det samme så er det greit. Men det er det absolutt ikke!! 3
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #35 Skrevet 23. september 2018 Ts: hvor lenge ville den komme til å være alene ellers i ukene, utenom disse åtte timers dagene? Det mange sier er at når DE er på jobb hele dagen, går det helt sikkert veldig bra med deres hunder som er alene hjemme, selv om de kanskje kjeder seg litt. Det er å se det fra menneskesynspunkt. Hvordan har hundene det egentlig? Jeg tror at de blir forvirret, for "gjengen deres" som de er knyttet til, er plutselig helt borte. Separasjonsangst kan utvikles. Syklig atferd kan utvikles og de kan rive ned hjemmet, tygge opp ting, gjør fra seg inne, fyker fra rom til rom og bjeffer mye ved synet/ lyden av naboer, eller de kan kan begynne å jage rundt og rundt etter sin egen hale og de klarer ikke å stoppe med dette når de blir uharmoniske dyr etter hvert. Jeg sier ikke at det blir sånn, men det kan bli problemer når mennesket blir egoistisk og vil ha et levende, artig vesen i huset sitt når det passer dem, innimellom jobber og trening og alt som må gjøres. En ny liten hund er som en baby i huset. Ville man ha latt ungen være alene åtte timer uten tilsyn? Nei, det ville man ikke. Skaff en hundedagmamma som kan komme hjem til dere hver dag som det trengs hjelp og tilbringe en betalt time eller to med lufting, lek og kos, så har eierne det bedre, hunden trives og et dyreglad menneske får sjansen til å praktisere. Anonymkode: 60e0c...7fd
Thyra Skrevet 23. september 2018 #36 Skrevet 23. september 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Flertallet tror jeg nok ikke det er. Jeg kjenner ingen som har hund som ikke har ordet seg slik at hundene unngår dette. Enten har de ikke fått hund før de har barn som kommer hjem fra skolen etter 4-6 timer, jobber forskjellige tider, har med hunden på jobb, foreldre/andre som kommer innom å lufter, au -pair eller har de i hundebarnehage. I Kina mishandler de hunder til døde før de spiser de og der synes de det er greit... Her synes du det er greit at hunder er alene hjemme 8-9 timer for de lider jo ikke når «alle» andre i følge deg gjør det samme. Det at «alle» andre gjør det rettferdiggjør ikke en handling dessverre.. Anonymkode: 8ecec...71c Det er nok ikke helt ideelt, men de aller fleste hundeeiere har da fulltidsjobb. Ikke alle har (hjemmeboende) barn. Au pair er det fåtallet som har, og det er mange arbeidsplasser man ikke kan ha med hund. Og å ha hunden liggende i bilen i stedet for å ha den hjemme, er vel i utgangspunktet en dårligere løsning. Hundebarnehager er det ikke alle som har råd til, og det finnes heller ikke, med mindre man bor veldig sentralt.
Peaches Skrevet 23. september 2018 #37 Skrevet 23. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Eh, hæ? Jobber du turnus, eller mener du at hunden skal være alene hele døgnet? Spør for å ikke skape forvirring her. Anonymkode: 2abbd...32d Hvis du leser hva jeg skriver en gang til, så får du svar.
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #38 Skrevet 23. september 2018 Hvorfor skaffe seg kjæledyr når man ikke har tid til å være sammen med dem? Hvis dere sover i for eksempel åtte timer ved natt, og derettr arbeider i åtte timer i døgnet. Da har dere bare åtte timer igjen til å ordne alt mulig annet, samt være sammen med kjæledyret. Det virker latterlig lite... Anonymkode: a1d08...601 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #39 Skrevet 23. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skaffe seg kjæledyr når man ikke har tid til å være sammen med dem? Hvis dere sover i for eksempel åtte timer ved natt, og derettr arbeider i åtte timer i døgnet. Da har dere bare åtte timer igjen til å ordne alt mulig annet, samt være sammen med kjæledyret. Det virker latterlig lite... Anonymkode: a1d08...601 Jesus fucking christ. ..jeg sa opp jobben for å være med gullfisken min. Anonymkode: d0ffa...5c9 1
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #40 Skrevet 23. september 2018 Dere bør ha minst 1 mnd sammen med valpen med tenke på trygghet og jobbing med at den er vant med å være alene hjemme. 😊 Anonymkode: 5b5c4...1f6
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå