Gå til innhold

Er det dyreplageri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veldig lyst på hund, men siden vi begge har full jobb (hvorav en av oss jobber turnus) så blir lille kompisen hjemme alene i 8t, fire dager i måneden. Jeg får høre igjen og igjen at dette er dyreplageri. Hva er deres tanker?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

4 dager i måneden?! Det er da ingenting, ihvertfall ikke dyreplageri🙄 Da jeg var alene var hunden alene 8 timer 4-5 dager i uka i 8 timer. Hun klaget ikke. Var selvfølgelig sammen med meg resten av dagen da.

Anonymkode: 17850...36b

• Liker 6
Skrevet

Dere bør skaffe noen som kan stikke innom hunden etter 4 timer, mener jeg. 8 timer er fryktelig lenge, syns 6 maks 7 timer er grensa. 

Anonymkode: 34067...ee2

Skrevet

De fleste hundeeiere har da jobb og hunden er alene hjemme en normal arbeidsdag 

Anonymkode: ffe59...55f

• Liker 13
Skrevet

Synes det var lenge ja, men vil ikke akkurat kalle det dyreplageri..

Gjest Stella Rose
Skrevet

Nei, helt vanlig at hunder er alene hjemme.

Skrevet

Har dere mulighet for at noen kan stikke innom de dagene hunden skal være hjemme alene i 8 timer?

Anonymkode: dcb84...22a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere mulighet for at noen kan stikke innom de dagene hunden skal være hjemme alene i 8 timer?

Nei, dessverre :(

Skrevet
Akkurat nå, Stella Rose skrev:

Nei, helt vanlig at hunder er alene hjemme.

Hva som er vanlig er IKKE retningsgivende for om noe er dyreplageri eller ikke. I Sverige er det vel lovfestet at hunder ikke kan være alene hjemme mer enn Max 6 timer. Selvfølgelig er det ikke bra at en hund er alene så lenge selv om det finnes folk som allerede gjør det. Skal man ha en hund (eller annet flokkdyr) bør man heller ikke bare ha en. Hunder bør få bo minst to stykker sammen.

Anonymkode: 8ecec...71c

• Liker 8
Skrevet

Herlig, det er over en halv million hunder i Norge, og flertallet av dem er alene hjemme 8-9 timer, 5 dager i uken store deler av livet sitt. Når de er voksne og trent til det klarer de det helt fint, så lenge man gir dem nok tur, stimuli og kos resten av døgnet. 

Anonymkode: 2abbd...32d

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva som er vanlig er IKKE retningsgivende for om noe er dyreplageri eller ikke. I Sverige er det vel lovfestet at hunder ikke kan være alene hjemme mer enn Max 6 timer. Selvfølgelig er det ikke bra at en hund er alene så lenge selv om det finnes folk som allerede gjør det. Skal man ha en hund (eller annet flokkdyr) bør man heller ikke bare ha en. Hunder bør få bo minst to stykker sammen.

Vil gjerne se denne loven, for det er mange jeg kjenner som bor i Sverige og har hunden alene lengre enn 7 timer. 

Anonymkode: 874cf...b29

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlig, det er over en halv million hunder i Norge, og flertallet av dem er alene hjemme 8-9 timer, 5 dager i uken store deler av livet sitt. Når de er voksne og trent til det klarer de det helt fint, så lenge man gir dem nok tur, stimuli og kos resten av døgnet. 

Anonymkode: 2abbd...32d

Flertallet tror jeg nok ikke det er. Jeg kjenner ingen som har hund som ikke har ordet seg slik at hundene unngår dette. Enten har de ikke fått hund før de har barn som kommer hjem fra skolen etter 4-6 timer, jobber forskjellige tider, har med hunden på jobb, foreldre/andre som kommer innom å lufter, au -pair eller har de i hundebarnehage. I Kina mishandler de hunder til døde før de spiser de og der synes de det er greit... Her synes du det er greit at hunder er alene hjemme 8-9 timer for de lider jo ikke når «alle» andre i følge deg gjør det samme. Det at «alle» andre gjør det rettferdiggjør ikke en handling dessverre..

• Liker 4
Skrevet

I Sverige er det visstnok vanlig at hundene har pass mens eier er borte. Hundebarnehager, hundedagmamma. Jeg synes loven om hundehold i Sverige er kjempebra, og håper vi får noe liknende i Norge.

• Liker 3
Skrevet

Man skal være veldig aktiv og flink med hunden for at det skal være greit for den å være alene i 8 timer om dagen. Skjønner ikke at folk har samvittighet til å la en hund bruke livet sitt på å vente,vente og vente.... 

Anonymkode: 4bb08...684

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

4 dager i måneden?! Det er da ingenting, ihvertfall ikke dyreplageri🙄 Da jeg var alene var hunden alene 8 timer 4-5 dager i uka i 8 timer. Hun klaget ikke. Var selvfølgelig sammen med meg resten av dagen da.

Anonymkode: 17850...36b

Seriøst?

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Khloe P.T skrev:

Seriøst?

Ja man kan lure... Hunden klaget ikke😂Hadde du ventet å få skriftlig klage på at hunden synes det er drit kjipt å vente på deg 8 timer pr dag? Og for de som skriver at det blir 8 timer mens de er på jobb så blir det vel ofte enda mer som man ikke regner med fordi det bare er en time eller tre? De fleste må jo handle litt innimellom, går kanskje på kino, cafe, fritidsaktiviter, foreldremøter, annen trening eller besøk. IKKE kjøp hund hvis du ikke kan tilby den myyye samvær. Det er helt unaturlig for et flokkdyr å måtte tilbringe det meste av tiden alene.

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, LiljeManuela skrev:

Vi har veldig lyst på hund, men siden vi begge har full jobb (hvorav en av oss jobber turnus) så blir lille kompisen hjemme alene i 8t, fire dager i måneden. Jeg får høre igjen og igjen at dette er dyreplageri. Hva er deres tanker?

De fleste som har hund er jo borte fra de 9 timer hver dag eller mer.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man skal være veldig aktiv og flink med hunden for at det skal være greit for den å være alene i 8 timer om dagen. Skjønner ikke at folk har samvittighet til å la en hund bruke livet sitt på å vente,vente og vente.... 

Anonymkode: 4bb08...684

Tror du de fleste som har hund er arbeidledige?

• Liker 3
Skrevet

Jeg lurer på en ting: kan hunder bruke innetoalett, slik som katter? Isåfall er det vel greit at de er alene hjemme en arbeidsdag (selvsagt enda bedre hvis de kan være ute i hage). Men hvis det er snakk om en hel dag uten å kunne gå på do er det vel verre? Eller kan hunder holde det hvis de må? Som menneske kunne ikke jeg latt være å gå på do i 8-9 timer når jeg er våken...

Skrevet

Det finnes mange som tilbyr å komme innom og lufte hunden på dagen.

Skrevet

Tydeligvis bare arbeidsledige eller folk med barn som kommer tidlig hjem fra skolen som kan ha hund hvis man skal ta det mange her sier bokstavelig.

Anonymkode: c44bc...5df

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...