Gå til innhold

Astma: erfaringer med montelukast tbl?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg fikk astma over natta for 2 år siden og var godt kontrollert med den medisinen jeg tok frem til litt før juletider i fjor. Har altså gått med en del slim i rundt 10 måneder nå. Det går i perioder, en måned kan jeg ha ganske mye slim for å være ganske fin måneden etterpå, men jeg er jevnt over ganske plaget med slim. Jeg får aldri astmaanfall (fordi jeg tar hurtigvirkende før jeg trener og går på tur) der jeg hoster ukontrollert sånn som jeg gjorde før, men det er dette slimet da. Etter litt forskjellige utprøvinger er jeg nå blitt satt på minste dose Relevar inhalasjon og montelukast 10 mg tabletter. Jeg har tatt bare 2 dager med dette, så jeg antar det er naturlig at jeg ikke har merket store greiene enda, men lurer på om noen andre som tar montelukast kan svare på hvor lang tid det tok før det ble en merkbar bedring? 

Anonymkode: 71b96...759

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk aldri noen bedring av dem, ikke sønnen min heller. I følge legen min så var det godt under halvparten som merket bedring av dem. 

Men hvorfor står du på minste dose Relvar? Når man sliter mye med slim og hoste så er det sjelden det holder med lave doser. Det kan man heller gå over til lavere når man er regulert. Om du ikke merker bedring etter et par uker så gå tilbake til legen din igjen. 

Anonymkode: a0428...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket heller ikke stor endring i tungpust, inntil før jeg sluttet på dem i vintersesongen. Begynte da opp igjen for pusten ble verre. 

Dette er nok individuelt.

Anonymkode: 25348...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk aldri noen bedring av dem, ikke sønnen min heller. I følge legen min så var det godt under halvparten som merket bedring av dem. 

Men hvorfor står du på minste dose Relvar? Når man sliter mye med slim og hoste så er det sjelden det holder med lave doser. Det kan man heller gå over til lavere når man er regulert. Om du ikke merker bedring etter et par uker så gå tilbake til legen din igjen. 

Fordi jeg har nettopp byttet til den og venter på time hos lungespesialist om et par uker. Man prøver gjerne med minste dose for å se om det har effekt først. 

Men takk for svar. Jeg merka faktisk en ting i dag når jeg gikk en hard fjelltur og det var at jeg trengte ikke ta mer enn 1 dose ventoline. Vanligvis må jeg ta 3 doser. Men jeg har ikke fått mindre slim tror jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har litt virkning av de, har allergisk astma. 

Anonymkode: 54c0f...11a

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg merket heller ikke stor endring i tungpust, inntil før jeg sluttet på dem i vintersesongen. Begynte da opp igjen for pusten ble verre. 

Dette er nok individuelt.

Anonymkode: 25348...da7

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Montelukast ga meg et "dytt" jeg trengte. Har brukt den i flere år og er fornøyd. 

Anonymkode: 04b5e...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har nettopp byttet til den og venter på time hos lungespesialist om et par uker. Man prøver gjerne med minste dose for å se om det har effekt først. 

Men takk for svar. Jeg merka faktisk en ting i dag når jeg gikk en hard fjelltur og det var at jeg trengte ikke ta mer enn 1 dose ventoline. Vanligvis må jeg ta 3 doser. Men jeg har ikke fått mindre slim tror jeg. 

Flott at du skal til lungespesialist snart.

Jeg har hatt astma i 35 år, det har gått opp og ned og prøvde mange forskjellige medisiner. Og i dårlige perioder så har legene (vært hos forskjellige spesialister) sagt at man skal opp på høy dose også gå ned når det er stabilt. Ellers så er det ikke sikkert man blir så bra så man kan bli. 

Men ihvertfall så tar det nok opptil et par uker før man kan si om Montelukast virker eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min hadde virkning av Montelukast (granulat - pulver) men trengte Ventoline periodevis i tillegg. Det var dog en skrekkelig bivirkning av de, livlige drømmer/nattskrekk. Har forhåpentligvis vokst av seg astmaen nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Miss.Wildfox skrev:

Sønnen min hadde virkning av Montelukast (granulat - pulver) men trengte Ventoline periodevis i tillegg. Det var dog en skrekkelig bivirkning av de, livlige drømmer/nattskrekk. Har forhåpentligvis vokst av seg astmaen nå.

Jeg har ikke fått montelukast for å slippe å ta hurtigvirkende astmamedisin eller langtidsvirkende i kombinasjon med kortison sånn at det er sagt. For meg er det bare en tilleggsmedisin og ikke erstatning for noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar de, sammen med Seretide. Dette har jeg gjort i over ti år (begynte med Singuler), og kan ikke huske å ha hatt astmaanfall på de årene. Så for meg er dette veldig godt forebyggende. 

Jeg føler jeg går opp i vekt av de, og har prøvd å slutte et par ganger, og da har jeg blitt veldig tungpustet etter bare ett par dager. Da har jeg selvsagt begynt igjen, og respondert raskt. 

Før denne behandlingen hadde jeg anfall flere ganger i døgnet, også om natten. 

Anonymkode: 4c3ec...576

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...

Flere med erfaring? Har akkurat startet med den selv.

Anonymkode: 51be9...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også allergisk astma og syns den virker veldig bra. 

Anonymkode: a370c...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Annonse

Noen som bruker denne på barn? Har fått resept på denne nå, barnet har reagert med adferdsendring på kortison preparater. 

Men syns det skrives mye skummelt om bivirkninger, som aggressivitet, angst, mareritt og vektøkning.

Anonymkode: 1836f...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Montelucast og Relvar, det hjelper veldig for min del. Men jeg mener lungelegen sa at det tok 6 uker før Relvar virker skikkelig, så du får gi det litt tid, kanskje. 

Anonymkode: e810c...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/22/2018 at 8:32 PM, Miss.Wildfox said:

Samme bare uten virkningen. Bivirkningene med nattskrekk og også plutselige anfall av redsel i våken tilstand der han "frøs" og ikke var kontaktbar. Alt ble borte det øyeblikket vi stoppet Montelukast. 

Anonymkode: 21978...8c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...