AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #21 Skrevet 22. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker said: Trodde det var allmenn kunnskap at grønnsåpe har mye fettstoffer i seg og ikke skal brukes til vask av en del ting.. Anonymkode: cb469...5d5 Ja, man skal f.eks ikke bruke det til gulvvask da det trekker til seg bakterier, lager gulvet skjoldete, og en hinne som kan bli vanskelig å få bort etc. Grønnsåpe er vel kun anbefalt om man har ubehandlet furugulv. Alt annet skal ikke ha grønnsåpe. Anonymkode: b2dab...32b 5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #22 Skrevet 22. september 2018 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg liker Ajax universal, kan brukes til det meste. Jeg er ikke glad i å bruke Zalo/oppvaskesåpe, det synes jeg skummer for mye og er ikke like egnet til husvask. Mange sverger til microfiber og vann, men jeg synes ikke det blir rent nok og jeg liker ikke mikrofiberkluter. Får tørr hender av microfiber og de sliter veldig på overflater (og bør ikke brukes på vintage/gamle møbler etc med ømfintlige overflater). Anonymkode: ed81a...b22 Det er med microfiberkluter det blir rent! Vasker man med såpe så ligger det igjen mye mer bakterier enn med microfiberklut. https://www.dinside.no/bolig/mikrofiberklut-og-vann-vasket-renere-enn-jif-sprayer/66928360 Anonymkode: b2dab...32b 2
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #23 Skrevet 22. september 2018 Vask gardiner, pledd, pynteputer osv. Hvis du kan ta av trekk på sofaer og stoler, så vask det også. Hvis trekkene ikke kan tas av er det mulig å leie rensemaskiner. Ta ut golvteppene og bank dem skikkelig. Lever dem på renseri hvis de er veldig skitne. Små filleryer kan vaskes i maskin. Bytt kjøkkenhåndklær og kjøkkenklut ofte (flere ganger i uka). Dette er bakteriebomber som kan stinke skikkelig. Anonymkode: 21711...b0b 2
enfyr Skrevet 22. september 2018 #24 Skrevet 22. september 2018 Såpe er en del av grunnen til hjemmelukten. Vask med damp og mikrofiber, det tar bakteriene uten å etterlate noe som lukter. 1
Gjest Optimo Skrevet 22. september 2018 #25 Skrevet 22. september 2018 Du må bake boller. Da lukter det bolle.
Atea Skrevet 22. september 2018 #26 Skrevet 22. september 2018 Kjøp furumøbler. Eddik, et godt tips, men kanskje du må begynne å røyke? Da forsvinner nitti prosent av luktesansen.
Duff Skrevet 22. september 2018 #27 Skrevet 22. september 2018 Jeg har fem-ti dråper tea-tree olje i vaskevannet, det tar lukt og fett og legger ikke igjen noen hinne. 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #28 Skrevet 22. september 2018 Vask klærne!! Og ikke legg brukte klær i klesskapet! Jeg flyttet inn i leiligheten min i sommer, og det stinket gamlehjem da jeg flyttet inn. Også da jeg var på visning, men trodde lukta ville forsvinne med folka (ungt par med et lite barn). Jeg byttet alt gulv i leiligheten, men den forbanna lukta forsvant ikke. Den satt fast i klesskapet (innebygd)!!! Fy fader, jeg skrubba og skrubba. Tok lang tid før den jævla lukta forsvant. Og nei, det lukter ikke «hjem» hos alle. Jeg er veldig vár på lukter, og jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke lukter «hjem» hos meg. Jeg mener hvordan et hjem lukter har ekstremt mye å si, så jeg er veldig opptatt av det. Men gjør som de over sier, vask jevnlig overalt. Ikke glem gardiner, puter osv. Og skift selvfølgelig sengetøy jevnlig. Samt klærne selvfølgelig!! Fort gjort at det lukter gamlehjem av klær som blir liggende i skapet lenge. Anonymkode: d73b0...773
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #29 Skrevet 22. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Vask gardiner, pledd, pynteputer osv. Hvis du kan ta av trekk på sofaer og stoler, så vask det også. Hvis trekkene ikke kan tas av er det mulig å leie rensemaskiner. Ta ut golvteppene og bank dem skikkelig. Lever dem på renseri hvis de er veldig skitne. Små filleryer kan vaskes i maskin. Bytt kjøkkenhåndklær og kjøkkenklut ofte (flere ganger i uka). Dette er bakteriebomber som kan stinke skikkelig. Anonymkode: 21711...b0b Jeg tror ikke de er særlig skitne annet enn i overflaten. Bor i blokk midt i oslo uten noe uteområde (annet enn fortau), så tror det blir litt vanskelig å få banket de. Finnes det en måte å vaske overflaten lett? Litt sånn "grovvask". Det ene teppet er 6mnd gammelt, og det andre 2,5 år, så tror ikke det er noen direkte krise enda. Skifter kjøkkenhåndklær og klut minimum annenhver dag. Anonymkode: cb469...5d5
Djungelvrål Skrevet 22. september 2018 #30 Skrevet 22. september 2018 Hvis du har fått rompelukt på møbler er det bare å hive og kjøpe nytt. Herregud så ekkelt! 1
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #31 Skrevet 22. september 2018 7 minutter siden, Peonjenta skrev: Hvis du har fått rompelukt på møbler er det bare å hive og kjøpe nytt. Herregud så ekkelt! Det er ikke rumpelukt, men det lukter litt smått kropp av f.eks pledd. Vasker de ofte, men det setter seg jo fort igjen f.eks når mannen sitter i sofaen uten t-skjorte på. Anonymkode: cb469...5d5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #32 Skrevet 22. september 2018 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror ikke de er særlig skitne annet enn i overflaten. Bor i blokk midt i oslo uten noe uteområde (annet enn fortau), så tror det blir litt vanskelig å få banket de. Finnes det en måte å vaske overflaten lett? Litt sånn "grovvask". Det ene teppet er 6mnd gammelt, og det andre 2,5 år, så tror ikke det er noen direkte krise enda. Skifter kjøkkenhåndklær og klut minimum annenhver dag. Anonymkode: cb469...5d5 har du luktet på pleddene dine? En venninne sitter mye i lite klær i sofaen sin og ofte lukter det svette av alle pleddene hennes. Sitter man barbent blir det lett skittent i sofaen og. Jeg går mye barbent i huset og sitter mye barbeint i sofaen. En gang så jeg ned på føttene og de var virkelig ikke rene! så skyller ofte føttene før jeg setter meg i sofaen. Eddik er en god ide. La det stå i en skål over natten, nøytraliserer lukt. Sjekk også om skoene dine avgir dårlig lukt! Anonymkode: 7db38...5a8
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #33 Skrevet 22. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: har du luktet på pleddene dine? En venninne sitter mye i lite klær i sofaen sin og ofte lukter det svette av alle pleddene hennes. Sitter man barbent blir det lett skittent i sofaen og. Jeg går mye barbent i huset og sitter mye barbeint i sofaen. En gang så jeg ned på føttene og de var virkelig ikke rene! så skyller ofte føttene før jeg setter meg i sofaen. Eddik er en god ide. La det stå i en skål over natten, nøytraliserer lukt. Sjekk også om skoene dine avgir dårlig lukt! Anonymkode: 7db38...5a8 Jeg pleier å vaske de ofte, men det setter seg lukt der ja. Absolutt, uten tvil. Mannen sitter barbeint i sofaen og hans føtter lukter en del. Ofte vasker han dem i dusjen med en gang han kommer hjem, men det er mindre av det f.eks på vinteren. Skal sette noen skåler med eddik rundt om kring, og kjøre en del sko i maskinen. Gode råd! Takk! Anonymkode: cb469...5d5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #34 Skrevet 22. september 2018 5 timer siden, Salvie skrev: Som hva? Jeg vasker det meste med den, og det blir alltid rent. Med grønnsåpe lukker du skiten nedi gulvene. Først annen såpe, då grønnsåpe for å legge igjen en hinne slik møkka ikke fester deg. Anonymkode: f035d...139
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #35 Skrevet 22. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg pleier å vaske de ofte, men det setter seg lukt der ja. Absolutt, uten tvil. Mannen sitter barbeint i sofaen og hans føtter lukter en del. Ofte vasker han dem i dusjen med en gang han kommer hjem, men det er mindre av det f.eks på vinteren. Skal sette noen skåler med eddik rundt om kring, og kjøre en del sko i maskinen. Gode råd! Takk! Anonymkode: cb469...5d5 Ok, høres ut som om dere må være nøyere med hygienen også, hvis det lukter sånn av dere at det setter seg lukt i sofaen! Anonymkode: d73b0...773
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #36 Skrevet 22. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ok, høres ut som om dere må være nøyere med hygienen også, hvis det lukter sånn av dere at det setter seg lukt i sofaen! Anonymkode: d73b0...773 Vi har god personlig hygiene. Det er nok egentlig bare jeg som er veldig var på lukt, og ønsker å holde den til det minimale. Naturlig nok luktet det ingenting her før, da det var første egne bolig vi kjøpte, og alle møbler, puter, tekstiler osv var splitter nye, og leiligheten var nymalt. Anonymkode: cb469...5d5
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #37 Skrevet 22. september 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Det jeg erfarer med grønnsåpe er at det etterlater seg et tynt fettete lag.... Kan være det bare er meg! Vegger og sånt har jeg ikke gått over siden jeg flyttet inn - kanskje det er på tide ja Det er definitivt mye bygningen/ventilasjonen. Vi har sånne lufteluker man kan skru opp under vinduene, og nede i de er det ufattelig mye støv som virvles ut.. Mao ikke særlig hensiktsmessig. I tillegg ligger stuevinduet ut mot en trafikkert vei, og det kommer en del støv inn den veien. Generelt lite ventilasjon utover de vinduene man åpner selv mao. Jeg har ikke så mye nye møbler - en del av det er bruktmøbler som er pusset opp! Men noe er det jo. Ønsker ikke at hjemmet skal lukte nytt heller, vet igrunn ikke hva jeg vil det skal lukte. Nøytralt? For ja, selv når alt er nyvasket og greit så syntes jeg det har en litt sånn... vel-bebodd lukt. Anonymkode: cb469...5d5 Ajax og Zalo fungerer på akkurat samme vis. Det etterlater et tynt belegg som gjør det vanskeligere for vekst og støv å klistre seg. Tekstil er fæle på å feste lukt. Se for deg sofaputen, myk å ta på, men stor overflate med mange små hår og groper hvor smuss kan legge seg. Finnes vel noe møbelbørste med små, korte hår hvor man gnir inn såpevann og lar det tørke. Se for deg om noen skulle kaste opp på sofaen, hvordan ville du gått frem for å fjerne lukta - som vil sitte leeeenge om du putter nesa inntil. Eddik er mirakelvæsken, og bakepulver mirakelpulveret du kan bruke til det meste. Nøytral lukt - selv om eddik lukter sterkt så fester ikke lukten seg. Eller Ajax og litt salmiakk eller klor - ikke blande salmiakk og klor, men det burde folk flest kjenne til. Vaskemaskin, oppvaskmaskin, sluk kan også gi lukt - om den kanskje ikke lukter så sterkt på egenhånd, men det blander seg med resten. Gammelt tøy som bare ligger eller henger i skapet? Luftfuktighet påvirker bakterievekst, noe å vurdere. Anonymkode: caace...85e
AnonymBruker Skrevet 22. september 2018 #38 Skrevet 22. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ajax og Zalo fungerer på akkurat samme vis. Det etterlater et tynt belegg som gjør det vanskeligere for vekst og støv å klistre seg. Tekstil er fæle på å feste lukt. Se for deg sofaputen, myk å ta på, men stor overflate med mange små hår og groper hvor smuss kan legge seg. Finnes vel noe møbelbørste med små, korte hår hvor man gnir inn såpevann og lar det tørke. Se for deg om noen skulle kaste opp på sofaen, hvordan ville du gått frem for å fjerne lukta - som vil sitte leeeenge om du putter nesa inntil. Eddik er mirakelvæsken, og bakepulver mirakelpulveret du kan bruke til det meste. Nøytral lukt - selv om eddik lukter sterkt så fester ikke lukten seg. Eller Ajax og litt salmiakk eller klor - ikke blande salmiakk og klor, men det burde folk flest kjenne til. Vaskemaskin, oppvaskmaskin, sluk kan også gi lukt - om den kanskje ikke lukter så sterkt på egenhånd, men det blander seg med resten. Gammelt tøy som bare ligger eller henger i skapet? Luftfuktighet påvirker bakterievekst, noe å vurdere. Anonymkode: caace...85e Luftfuktighet kan absolutt være en del av det. Vi har ofte klær på tørkestativ inne, og det blir ofte fuktig i luften. I vinterhalvåret bruker vi avfukter, men burde antageligvis bruke det på høsten også. Skal kjøre rens på alle maskiner og rense sluk - godt du sa det. Det hadde jeg ikke tenkt på engang! Skal ta en runde Anonymkode: cb469...5d5
AnonymBruker Skrevet 23. september 2018 #39 Skrevet 23. september 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Ajax og Zalo fungerer på akkurat samme vis. Det etterlater et tynt belegg som gjør det vanskeligere for vekst og støv å klistre seg. Tekstil er fæle på å feste lukt. Se for deg sofaputen, myk å ta på, men stor overflate med mange små hår og groper hvor smuss kan legge seg. Finnes vel noe møbelbørste med små, korte hår hvor man gnir inn såpevann og lar det tørke. Se for deg om noen skulle kaste opp på sofaen, hvordan ville du gått frem for å fjerne lukta - som vil sitte leeeenge om du putter nesa inntil. Eddik er mirakelvæsken, og bakepulver mirakelpulveret du kan bruke til det meste. Nøytral lukt - selv om eddik lukter sterkt så fester ikke lukten seg. Eller Ajax og litt salmiakk eller klor - ikke blande salmiakk og klor, men det burde folk flest kjenne til. Vaskemaskin, oppvaskmaskin, sluk kan også gi lukt - om den kanskje ikke lukter så sterkt på egenhånd, men det blander seg med resten. Gammelt tøy som bare ligger eller henger i skapet? Luftfuktighet påvirker bakterievekst, noe å vurdere. Anonymkode: caace...85e Litt uklart ut fra sammenhengen her, men jeg regner ikke med du anbefaler å bruke klor på tekstiler? Det er i alle fall ikke en god ide. Anonymkode: 8aa7e...eb7
minister-mio Skrevet 23. september 2018 #40 Skrevet 23. september 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Vask klærne!! Og ikke legg brukte klær i klesskapet! Jeg flyttet inn i leiligheten min i sommer, og det stinket gamlehjem da jeg flyttet inn. Også da jeg var på visning, men trodde lukta ville forsvinne med folka (ungt par med et lite barn). Jeg byttet alt gulv i leiligheten, men den forbanna lukta forsvant ikke. Den satt fast i klesskapet (innebygd)!!! Fy fader, jeg skrubba og skrubba. Tok lang tid før den jævla lukta forsvant. Og nei, det lukter ikke «hjem» hos alle. Jeg er veldig vár på lukter, og jeg kan med hånden på hjertet si at det ikke lukter «hjem» hos meg. Jeg mener hvordan et hjem lukter har ekstremt mye å si, så jeg er veldig opptatt av det. Men gjør som de over sier, vask jevnlig overalt. Ikke glem gardiner, puter osv. Og skift selvfølgelig sengetøy jevnlig. Samt klærne selvfølgelig!! Fort gjort at det lukter gamlehjem av klær som blir liggende i skapet lenge. Anonymkode: d73b0...773 Det er en kjent sak at man ikke lukter sin egen «hjem-lukt»
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå