Gå til innhold

Hvordan fjerne lukt i hjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Etter noen år i min nye bolig begynner den å få skikkelig... "hjemmelukt". Det blir lett støvete her, og vi er ikke de menneskene som går med heldekkende klær hele tiden, slik at vi ofte er i kontakt med tekstiler (pynteputer, pledd etc), går mye barbeint. Bor i en ganske liten leilighet. 

Hvordan kan jeg vaske for å fjerne så mye lukt som mulig? Ikke minst med hva? Hvor?

Har hørt mye om f.eks eddik og bakepulver.

Tips tas gledelig i mot :)

Anonymkode: cb469...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Støvsuge, vaske gulv og tekstiler, tørke støv, lufte godt ofte. 

Anonymkode: ed81a...b22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Etter noen år i min nye bolig begynner den å få skikkelig... "hjemmelukt". Det blir lett støvete her, og vi er ikke de menneskene som går med heldekkende klær hele tiden, slik at vi ofte er i kontakt med tekstiler (pynteputer, pledd etc), går mye barbeint. Bor i en ganske liten leilighet. 

Hvordan kan jeg vaske for å fjerne så mye lukt som mulig? Ikke minst med hva? Hvor?

Har hørt mye om f.eks eddik og bakepulver.

Tips tas gledelig i mot :)

Anonymkode: cb469...5d5

Litt selvmotsigende: etter noen år i min nye bolig... Du må jo vaske, støvsuge og lufte godt. Med jevne mellomrom. Og når det har blitt så ille at du selv kjenner lukta, da tør jeg ikke å tenke på hvordan andre opplever den. 

Anonymkode: f5a3b...dc4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjennomluftig og vasking av gulv, møbler og kjøkkenskap med god såpe. Gå ut med søppel ofte. Er helt naturlig å ha en egen hjemmelukt, de fleste har jo det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Litt selvmotsigende: etter noen år i min nye bolig... Du må jo vaske, støvsuge og lufte godt. Med jevne mellomrom. Og når det har blitt så ille at du selv kjenner lukta, da tør jeg ikke å tenke på hvordan andre opplever den. 

Anonymkode: f5a3b...dc4

Altså, jeg har bodd her i 2,5 år, malt alle flater og byttet bad. Bygget er fra 1936 og er dårlig ventilert. Jeg har omrent alltid vinduene på gløtt, og i sommerhalvåret står balkongdøra oppe 24/7. Jeg både støvsuger og vasker, men det kommer ekstremt mye svevestøv inn, pluss støv fra tekstiler osv. Som sagt, liten leilighet.

Det lukter ikke ille her, jeg bare ønsker å fjerne eventuell lukt sånn så det ikke får "satt seg" ordentlig. 

Alle har en hjemmelukt, jeg bare vil ikke ha den.

Anonymkode: cb469...5d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Salvie skrev:

Gjennomluftig og vasking av gulv, møbler og kjøkkenskap med god såpe. Gå ut med søppel ofte. Er helt naturlig å ha en egen hjemmelukt, de fleste har jo det.

Takk :) Det skal jeg tenke på. Hva er "god såpe"? Må innrømme jeg som oftest bare tar en bolle med veldig varmt vann og noen dråper zalo og vasker over med klut i vinduskarm/stuebord/spisebord/tv-benk osv...

Anonymkode: cb469...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved å jevnlig vaske, støvsuge, tørke støv, lufte ut, ta ut boss og passe egen hygiene med dusj etc

Anonymkode: b2dab...32b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ved å jevnlig vaske, støvsuge, tørke støv, lufte ut, ta ut boss og passe egen hygiene med dusj etc

Anonymkode: b2dab...32b

Dette gjør vi alt. Det lukter ikke søppel eller dårlig vasket kropp akkurat. Det lukter bare at det bor noen her, og jeg vil helst få vekk en del av lukten sånn så den ikke får bygget seg opp over årene.

Anonymkode: cb469...5d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skift sengetøy ofte! Mye lukt fra sengene. Og gardiner 😊 Og mye luft.

Anonymkode: 18eb2...056

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Skift sengetøy ofte! Mye lukt fra sengene. Og gardiner 😊 Og mye luft.

Anonymkode: 18eb2...056

Gardinene kan jeg nok vaske ja! Og sengetøyet skal skiftes - pleier å skifte enten x1 i uka, evt x1 per 14. dag, litt avhengig av uken.

Anonymkode: cb469...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp husholdning eddik og sett ut i skåler her og der. Fjerner det meste av lukt. 

Anonymkode: 42426...dd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Takk :) Det skal jeg tenke på. Hva er "god såpe"? Må innrømme jeg som oftest bare tar en bolle med veldig varmt vann og noen dråper zalo og vasker over med klut i vinduskarm/stuebord/spisebord/tv-benk osv...

Anonymkode: cb469...5d5

Det er godt nok det :) og bra for deg :) disse sprayflaskene med kjøkken/bad et vask, er ikke bra for lungene dine, Men sånn til vanlig bare for å tørke over, så trenger du ikke såpe, men kun fuktig microfiberklut der det trengs fukt, og tørr microfiberklut f.eks i bokhyller å slikt der det ikke skal ha fukt. 

Anonymkode: b2dab...32b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk :) Det skal jeg tenke på. Hva er "god såpe"? Må innrømme jeg som oftest bare tar en bolle med veldig varmt vann og noen dråper zalo og vasker over med klut i vinduskarm/stuebord/spisebord/tv-benk osv...

Anonymkode: cb469...5d5

Jeg for min del er glad i ordentlig grønnsåpe da det også dreper bakterier.

På våren kan det være greit å gå over vegger og tak med en langmopp som ikke er så veldig fuktig.

Høres egentlig ut som du har det veldig rent og pent, kanskje det er selve bygningen og ventilasjonen som er problemet? Gamle bygg kan lukte litt gammelt, sånn er det bare.

Jeg liker ikke lukten av nye møbler og maling, da synes jeg faktisk det er bedre med hjemmelukt. ☺

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt nok det :) og bra for deg :) disse sprayflaskene med kjøkken/bad et vask, er ikke bra for lungene dine, Men sånn til vanlig bare for å tørke over, så trenger du ikke såpe, men kun fuktig microfiberklut der det trengs fukt, og tørr microfiberklut f.eks i bokhyller å slikt der det ikke skal ha fukt. 

Anonymkode: b2dab...32b

Bruker ikke sånne sprayer. Microfiberkluter blir jeg aldri fortrolig med altså, ikke vet jeg hvorfor. Syntes de er ekle å vaske med og føler at de bare drar støvet rundt... Bruker i hovedsak gas-kluter.

Anonymkode: cb469...5d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk :) Det skal jeg tenke på. Hva er "god såpe"? Må innrømme jeg som oftest bare tar en bolle med veldig varmt vann og noen dråper zalo og vasker over med klut i vinduskarm/stuebord/spisebord/tv-benk osv...

Anonymkode: cb469...5d5

Jeg liker Ajax universal, kan brukes til det meste. Jeg er ikke glad i å bruke Zalo/oppvaskesåpe, det synes jeg skummer for mye og er ikke like egnet til husvask. Mange sverger til microfiber og vann, men jeg synes ikke det blir rent nok og jeg liker ikke mikrofiberkluter. Får tørr hender av microfiber og de sliter veldig på overflater (og bør ikke brukes på vintage/gamle møbler etc med ømfintlige overflater). 

Anonymkode: ed81a...b22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp husholdning eddik og sett ut i skåler her og der. Fjerner det meste av lukt. 

Anonymkode: 42426...dd2

Da lukter det eddik. 🤢

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, Salvie skrev:

Jeg for min del er glad i ordentlig grønnsåpe da det også dreper bakterier.

På våren kan det være greit å gå over vegger og tak med en langmopp som ikke er så veldig fuktig.

Høres egentlig ut som du har det veldig rent og pent, kanskje det er selve bygningen og ventilasjonen som er problemet? Gamle bygg kan lukte litt gammelt, sånn er det bare.

Jeg liker ikke lukten av nye møbler og maling, da synes jeg faktisk det er bedre med hjemmelukt. ☺

Det jeg erfarer med grønnsåpe er at det etterlater seg et tynt fettete lag.... Kan være det bare er meg! Vegger og sånt har jeg ikke gått over siden jeg flyttet inn - kanskje det er på tide ja :)

Det er definitivt mye bygningen/ventilasjonen. Vi har sånne lufteluker man kan skru opp under vinduene, og nede i de er det ufattelig mye støv som virvles ut.. Mao ikke særlig hensiktsmessig. I tillegg ligger stuevinduet ut mot en trafikkert vei, og det kommer en del støv inn den veien. Generelt lite ventilasjon utover de vinduene man åpner selv mao. 

Jeg har ikke så mye nye møbler - en del av det er bruktmøbler som er pusset opp! Men noe er det jo. Ønsker ikke at hjemmet skal lukte nytt heller, vet igrunn ikke hva jeg vil det skal lukte. Nøytralt? For ja, selv når alt er nyvasket og greit så syntes jeg det har en litt sånn... vel-bebodd lukt. 

Anonymkode: cb469...5d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg erfarer med grønnsåpe er at det etterlater seg et tynt fettete lag.... Kan være det bare er meg! Vegger og sånt har jeg ikke gått over siden jeg flyttet inn - kanskje det er på tide ja :)

Det er definitivt mye bygningen/ventilasjonen. Vi har sånne lufteluker man kan skru opp under vinduene, og nede i de er det ufattelig mye støv som virvles ut.. Mao ikke særlig hensiktsmessig. I tillegg ligger stuevinduet ut mot en trafikkert vei, og det kommer en del støv inn den veien. Generelt lite ventilasjon utover de vinduene man åpner selv mao. 

Jeg har ikke så mye nye møbler - en del av det er bruktmøbler som er pusset opp! Men noe er det jo. Ønsker ikke at hjemmet skal lukte nytt heller, vet igrunn ikke hva jeg vil det skal lukte. Nøytralt? For ja, selv når alt er nyvasket og greit så syntes jeg det har en litt sånn... vel-bebodd lukt. 

Anonymkode: cb469...5d5

Kanskje du bruker for mye såpe i vannet? Grønnsåpe er jo veldig naturlig i tillegg. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Salvie skrev:

Kanskje du bruker for mye såpe i vannet? Grønnsåpe er jo veldig naturlig i tillegg. 😊

Trodde det var allmenn kunnskap at grønnsåpe har mye fettstoffer i seg og ikke skal brukes til vask av en del ting..

Anonymkode: cb469...5d5

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det var allmenn kunnskap at grønnsåpe har mye fettstoffer i seg og ikke skal brukes til vask av en del ting..

Anonymkode: cb469...5d5

Som hva? Jeg vasker det meste med den, og det blir alltid rent. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...