Gå til innhold

hjelp - skal innrede leiligheten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal innrede hjemmet jeg bor i. Men opplever det som et problem for hvordan gå frem. Her skulle jeg hatt ekspert hjelp fra kvinner. 

Gardiner, sengetepper, størrelser, duker, gulvteppe etc ja, det blir omfattende når man skal oppsøke butikker for å kjøpe det som vil gjøre hjemmet behagelig. 

Forslag til hva jeg kan gjøre.

Jeg er mann

Anonymkode: ef2d9...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva slags forslag er du på jakt etter?

Enten må du bare komme deg ut i butikkene for å kjøpe det du trenger og mangler, høre med familie/venner om de kan hjelpe/gjøre det for deg, eller rett og slett hyre inn noen til å gjøre hele jobben for deg. 

Begynn i det små med det du så absolutt trenger, så kan du spe på etterhvert som du finner ut hva mer som trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forslag til hvordan gå frem og hvem engasjere? Her handler det om å få det til å komme i stand. 

 

9 minutter siden, halvehimmelen skrev:

Hva slags forslag er du på jakt etter?

Enten må du bare komme deg ut i butikkene for å kjøpe det du trenger og mangler, høre med familie/venner om de kan hjelpe/gjøre det for deg, eller rett og slett hyre inn noen til å gjøre hele jobben for deg. 

Begynn i det små med det du så absolutt trenger, så kan du spe på etterhvert som du finner ut hva mer som trengs.

 

Anonymkode: ef2d9...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på Pinterest.com og søk på interior. Uendelig inspirasjon. Finn en stil du liker. Deretter må du finne ut hvilke farger du liker. Start med en farge, og velg komplementærfarger til den (enten de som står motsatt i fargesirkelen eller de som står ved siden av hverandre i sirkelen). Så må du velge hvilken tresort du liker best, lyst tre, mørkt tre, furu, teak.. hold deg til ett treslag og valør så ser det ikke rotete ut. Ikke kjøp alt nytt, så det ser ut som utstillinga fra Bohus. Kjøp noe gammelt og. Tenk også tekstur: bland tre, metall, skinn, ull, glass, ruglete og glatte overflater. Kjøp kunst som speiler personligheten din, som du føler noe for. Ikke noe masseprodusert fra IKEA (ja, det kan være fint der og da, men du blir lei av det). Husk grønne planter. 

Anonymkode: fe872...44f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ofte finest om det går en rød tråd gjennom huset..eller spesielt rom for rom. At alle møbler passer sammen, og at du ikke bare kjøper for å kjøpe. Jeg pleier å ha ganske nøytrale basismøbler (sofa, spisebord, oppbevaringsmøbler etc) og tar igjen personligheten i småmøblene (stoler, lamper, hyller osv). Prikken over i’en er pyntegjenstander og bilder. Bruk god tid her, og invester i ett par ting som er litt kostbare - dette er ting du ofte kommer til å beholde i mange år, istedenfor å gå bananas i første og beste interiørbutikk, for så å bytte ut nipset annenhver uke. 

For å gjøre hjemmet ditt lunt, tilsett puter/pledd og tepper. Men la dem for Guds skyld passe inn til resten av interiøret, og ikke over-do it, verste som finnes er sofaer hvor det ikke er plass til folk fordi det er 10 tusen puter der 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode råd allerede. Jeg vil bare nevne lamper, det er viktig å skape fin kveldsstemning med lunt og varmt lys. Så kjøp mange smålamper du kan skru av og på uavhengig av hverandre, og ha gjerne dimmer på taklyset, i tillegg til en lampe som gir godt leselys.

Forøvrig er svart skinnsofa et typisk ungkarsmøbel, synes jeg, så styr gjerne unna den klisjeen! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her: litt skinn, noe metallisk, litt glass, noe rufsete (teppe), noe tre. Mangler en grønn plante da. 

6b6dba484354078464ae50ed19c27888.jpg

Anonymkode: fe872...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til; Du har garantert din egen stil (selv om du ikke vet det 😛), derfor råder jeg deg til å oppsøke Facebook/Instagram for interiørsider - for dette vil gjøre deg mer sikker på din egen stil, og inspirere deg på det feltet/stilen du velger/allerede har. Da blir det også lettere å velge ut møbler og nips etterpå. 

Det er mulig å ansette en interiørkonsulent, men da blir det jo ikke «ditt» hjem og din personlige innredning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her: litt skinn, noe metallisk, litt glass, noe rufsete (teppe), noe tre. Mangler en grønn plante da. 

6b6dba484354078464ae50ed19c27888.jpg

Anonymkode: fe872...44f

Stolen 😍 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bare menn som er håpløse på interiør, jeg også (er kvinne). 

Hos meg har jeg måttet prioritere. Puter og tepper til sofaen er først, bilder og lys det neste. Planter er også prioritert (spør i butikken etter noen som ikke krever mye stell, hvis du ikke har grønne fingre). 

Gardiner har enda ikke kommet opp (etter 10 år, jeg skjønner rett og slett ikke hva som kan passe hos meg), sengeteppe blåser jeg i (de som evnt kommer inn på soverommet er glade nok i meg til å ignorere manglende sengeteppe), og duker brukes ikke i hverdagen (ble først kjøpt når jeg skulle ha fancy middag, og da en billig versjon som matchet årstiden).

Du trenger ikke alt for at det skal bli hjemmekoselig. 

Anonymkode: b056f...e0a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først å fremst finn din stil, sjekk som allerede nevnt her interiør på pinterest etc, så finner du fort ut hva du ikke liker iallefall, og også hva du liker. Ta bilder av det du liker, ta runden i alle møbelbutikker å se, få mer inspirasjon før du bestemmer deg og bruk de i møbelbutikkene også for tips og råd om hva som passer sammen. Mål opp leiligheten, så du vet hvor stor sofa du kan ha, hvor stor seng du kan ha,hvor stor kommode du kan ha etc Ang dine eksempler TS, så er det vel mest lameller eller persienner vi bruker i dag, men mange har gardiner også. Sengeteppe er det mange år siden jeg har hatt iallefall, og duker likeså. Bruker kun duk når jeg dekker på til kaffe og kake-selskap 

Boligen blir best om det er en rød tråd, enten du skal ha en funky leilighet med knallfarger eller en mer dempet harmonisk leilighet 

Anonymkode: fc8e2...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For all del, unngå sorte skinnsofaer og røde detaljer!

For meg er kunst på veggene veldig viktig. Det synes jeg gjør et rom, i tillegg til noen lune gulvtepper. Noen planter, et par lys på bordet. Ikea har noen store, lettstelte planter som kan stå på gulvet. Jeg liker at gardiner passer til veggene, evt til sofaen. 

Ser noen skriver at sengeteppe ikke er nødvendig, men jeg synes soverom ser litt ekle ut uten en pent oppreid seng med sengeteppe. Men dersom du ikke skal ha folk inn og ut der har det vel ikke så mye å si.

Lykke til med innredning, høres kjempegøy ut!☺

Endret av Salvie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang sengeteppe, det er ikke anbefalt å re opp sengen, men heller at dyna og madrass får lufte seg hver dag

"La heller sengetøyet henge løst over gavlen slik at fuktigheten luftes ut. Å legge dyne og sengeteppe over madrassen når man står opp gir den beste grobunnen for utklekking av flere midd"

https://www.nrk.no/livsstil/--ikke-re-opp-senga_-1.7743244

Anonymkode: fc8e2...5cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ang sengeteppe, det er ikke anbefalt å re opp sengen, men heller at dyna og madrass får lufte seg hver dag

"La heller sengetøyet henge løst over gavlen slik at fuktigheten luftes ut. Å legge dyne og sengeteppe over madrassen når man står opp gir den beste grobunnen for utklekking av flere midd"

https://www.nrk.no/livsstil/--ikke-re-opp-senga_-1.7743244

Anonymkode: fc8e2...5cf

Det der er bare hysteri. Selvagt skal man la sengetøy luftes innimellom, men du får ikke en haug med midd av å reie opp senga og ha et flott sengeteppe.

https://www.tv2.no/a/9833829/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ingen bilder av kvinner/kvinneansikt. Det gjelder i hus både for menn og for kvinner. Hos menn lyser det desperat ungkar, hos kvinner signaliserer det selvopptatthet og evig single. sådetså.

Anonymkode: fe872...44f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet egentlig med å skaffe meg det første og beste (billigste), så endret jeg etterhvert. Hadde ett kjempefint stuebord, men etter noen uker så jeg at det ble for stort, så byttet i mindre som passet bedre inn. Hadde stor bokhylle, etter en stund syntes jeg den tok for mye plass og gjorde stua rotete, så flyttet den inn på soverom og satte opp mindre vegghyller på stue. 

Det finnes mange stylister som kan hjelpe til og komme med forslag til de ulike leilighetene. Dem styler opp leiligheter praktisk og slikt, men ofte uten personlig preg. 
Hvor man begynner kommer an på hva man ønsker, og hvilken økonomi man har. Det viktigste er uansett få inn basismøbler som sofa, sofabord, spisebord, tvbord og slikt, deretter fylle opp og/eller bytte ut. 
Ser noen fraråder røde detaljer, kunst med kvinneansikt og slikt, jeg sier bullshit, liker du rødt, så har du røde detaljer, har du ett maleri/bilde av kvinneansikt som du liker, så henger du det opp! Det er DU som skal bo der, og da skal leiligheten være din, og passe til deg. 

Anonymkode: 25776...bca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og ingen bilder av kvinner/kvinneansikt. Det gjelder i hus både for menn og for kvinner. Hos menn lyser det desperat ungkar, hos kvinner signaliserer det selvopptatthet og evig single. sådetså.

Anonymkode: fe872...44f

 

Hva med maleri av kvinne\kvinneansikt?

Anonymkode: bdbb0...f95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Hva med maleri av kvinne\kvinneansikt?

Anonymkode: bdbb0...f95

Nei, heller ikke det.

Anonymkode: fe872...44f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med Slettvoll. De er kjempeflinke og har fine møbler som  passer fint til en maskulin stil 👍

Anonymkode: 07910...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...