Gå til innhold

Gode oljer til å bevare jern?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Pusset ned gamle økseskaft og diverse som var fulle av rust. Mulig jeg ikke skulle ha brukt slipe maskin, for da eksponeres de kanskje for rust igjenn med en gang? Øksene fortsetter nesten å ruste mens jeg ser på.

 

Lurer egentlig på om det er noen type olje som bevarer jernet? Vet jo at vanlig matolje holder jernpanna rustfri.

Anonymkode: e6b6a...451

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakk med Jernia el butikker som selger nåde verktøy og oljer til verktøy. 

Se øks ruste minutt for minutt, i saktetv slo meg da jeg leste her :hoho:

 

Anonymkode: afe34...3e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Pusset ned gamle økseskaft og diverse som var fulle av rust. Mulig jeg ikke skulle ha brukt slipe maskin, for da eksponeres de kanskje for rust igjenn med en gang? Øksene fortsetter nesten å ruste mens jeg ser på.

 

Lurer egentlig på om det er noen type olje som bevarer jernet? Vet jo at vanlig matolje holder jernpanna rustfri.

Anonymkode: e6b6a...451

"Er det nødvendig å olje øksehodet og skaftet? Hvilken olje skal jeg bruke på øksehodet og skaftet?"

august 19, 2013

Hvis både øksehodet og skaftet blir oljet, holde øksen seg bedre, og stålet begynner ikke å ruste. Det er ingen fasit på når dette bør gjøres, ettersom det er avhenger av hvor mye du har brukt øksen og hvordan den har blitt oppbevart. Øksehodet kan oljes med en hvilken som helst olje, alt fra matolje til motorolje. Det vanligste er vel W40 eller en tynn olje, som for eksempel symaskinolje.
Til skaftet passer det å bruke Teakolje eller en annen treolje, f.eks. kokt linolje tynnet med for eksempel balsamterpentin."

https://www.gransforsbruk.com/nb/adtrade_faqs/er-det-nodvendig-a-olje-oksehodet-og-skaftet-hvilken-olje-skal-jeg-bruke-pa-oksehodet-og-skaftet/

Anonymkode: 23f4e...6b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...