Gå til innhold

Berlin alene


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer å dra en måned til Berlin alene, er det «for» lenge? Anbefaling til når på året jeg burde dra? Er det noen områder rundt jeg burde besøke? Eller burde jeg, når jeg ønsker å være så lenge være to uker i Berlin og to uker i en annen storby i Tyskland? 🙂 tips? 😊😊

Anonymkode: c8ae2...b5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mange fine byer, både i Tyskland og omkringliggende land. For min del tror jeg at jeg hadde delt opp turen til litt flere steder, om det ikke hadd vært folk jeg kjenner eller andre helt spesielle grunner til å holde meg akkurat i Berlin. Men det er bare meg. Hvis du stortrives der, er det slett ikke forbudt å være der en måned:)

Når det gjelder årstid, så er jo Tyskland, som de fleste land så langt nord, på sitt beste i vår/sommersesongen. 

Endret av Påkrevd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vurderer å dra en måned til Berlin alene, er det «for» lenge? Anbefaling til når på året jeg burde dra? Er det noen områder rundt jeg burde besøke? Eller burde jeg, når jeg ønsker å være så lenge være to uker i Berlin og to uker i en annen storby i Tyskland? 🙂 tips? 😊😊

Anonymkode: c8ae2...b5c

1 mnd i Berlin er nok alt for lenge. Vil annbefale et besøk til Potsdam som nærmest er en forstad til Berlin rett sydvest for Berlin. Veldig koselig by, med store parkanlegg flere kjente slott og en rekke historiske steder. Du har Cecilenhof slottet hvor Churchill, Stalin og Truman, møttes til Potsdamkonferansen sommeren 1945. Hvor etterkrigens Tyskland og Europa endelig ble beseglet.

På grensen mellom Potsdam og Berlin (Bydelen Vansee) finner du Glinicker brigde, kjent fra filmen Brigde of spies. Dette var broen hvor man flere ganger under den kalde krigen utvekslet spioner og disidenter mellom øst og vest.

I Berlin Vansee ikke langt fra broen så finner du Villa Marlier, hvor tyskerne i 1942 holdt Vansee konferansen hvor den endelige løsningen på jødespørsmålet ble vedtatt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres fantastisk ut å være i Berlin (eller en annen storby) en hel mnd. Da er du jo ikke turist på vanlig måte, men kan oppleve byens dagligliv litt. Hvis du leier leilighet kan du kjøpe med blomster fra blomsterbutikken på hjørnet. Lage middag hjemme el gå ut. Finne deg en stamkafé og ta et glass vin og lese bok hver ettermiddag/kveld. Oppsøke kultur, konserthus, teater osv. Ta dagsturer med tog til steder i nærheten (el koste på deg en overnatting eller to, til og med). Skulle gjerne gjort det selv :)

Anonymkode: dced7...84f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flott å være i Berlin i en måned, men jeg ville helt klart hatt et eller annet prosjekt, gått på et formiddagskurs eller noe slik. Til Berlin synes jeg man kan dra når som helst. Ville nok unngått juli og august. Jeg hadde leid meg et rom i en leilighet i Neukölln eller Kreuzberg, muligens i Schöneberg, Charlottenburg eller Friedrichshain. Fra Berlin kan du greit nok dra på dagstur til Leipzig, Potsdam, Dresden, Hamburg, Magdeburg. Jeg anbefaler https://www.wg-gesucht.de/en/ for å finne et rom rimelig.

Anonymkode: a5691...992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hva endte du opp med, ts? Jeg vurderer det samme nå, og vil gjerne ha tips. 

Anonymkode: ef79c...d54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva endte du opp med, ts? Jeg vurderer det samme nå, og vil gjerne ha tips. 

Anonymkode: ef79c...d54

Ikke tenk deg om, er bare å dra dit Har besøkt byen over 50 ganger, eneste byen i europa jeg har vendt tilbake så mange ganger. Besøkt hele europa ellers.

Anonymkode: 5d8e8...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...