Gå til innhold

Saktekjøring ved bompengeaksjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå for tiden er store deler av landet i opprør mot det voldsomme bompengeregimet som har blomstret frem i denne valgperioden. Det er demonstrasjoner i alle de store byene, og VG hadde for en tid siden et kart med oversikt over alle stedene hvor protester foregår. Så og si hele den nedre halvdelen av Norge var dekket med punkter på kartet.

Ved aksjoner er det ofte saktekjøring som er brukt. En del av "motdemonstrantene" mener at slik saktekjøring bare viser hvorfor bompenger er nødvendig for å dempe trafikken og hvordan køene ville vært uten. Andre poengterer at slik kjøring kanskje er i strid med vegtrafikkloven angående det å unødig forsinke eller forhindre annen trafikk. Så langt har politiet valgt å se det mellom fingrene. Miljøpartiene vil at folk skal sykle eller reise kollektivt.

Da kom jeg på den ideen om at istedenfor å kjøre sakte med bil, hva om man samler en gjeng med dårlig helse/utholdenhet til å sykle i veien - og da i det tempoet man faktisk makter. Det er jo fullt lovlig å sykle i veien stort sett over alt med mindre det er et spesifikt forbud, dette også selv om det er fortau, gang- og sykkelsti eller sykkelfelt tilgjengelig på strekningen. Man kan vel neppe bøtelegges for å sykle i det tempoet man faktisk klarer, eller for den saks skyld tør når man føler at det går for fort? Selv om det egentlig er i protest for å forsinke trafikken. Jeg tenker at en slik aksjon kanskje vil lamme enda hardere enn en kjør-sakte-aksjon, samt ikke ha det paradokset om at bilister bare lammer seg selv. Sykkel ser kanskje ut som en løsning på alle klimaproblemer, men det er bare fordi andelen sykler er så liten at infrastrukturen for sykkel enda ikke er overbelastet.

Anonymkode: cc076...189

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 21.9.2018 den 0.28, AnonymBruker skrev:

Nå for tiden er store deler av landet i opprør mot det voldsomme bompengeregimet som har blomstret frem i denne valgperioden. Det er demonstrasjoner i alle de store byene, og VG hadde for en tid siden et kart med oversikt over alle stedene hvor protester foregår. Så og si hele den nedre halvdelen av Norge var dekket med punkter på kartet.

 Ved aksjoner er det ofte saktekjøring som er brukt. En del av "motdemonstrantene" mener at slik saktekjøring bare viser hvorfor bompenger er nødvendig for å dempe trafikken og hvordan køene ville vært uten. Andre poengterer at slik kjøring kanskje er i strid med vegtrafikkloven angående det å unødig forsinke eller forhindre annen trafikk. Så langt har politiet valgt å se det mellom fingrene. Miljøpartiene vil at folk skal sykle eller reise kollektivt.

 Da kom jeg på den ideen om at istedenfor å kjøre sakte med bil, hva om man samler en gjeng med dårlig helse/utholdenhet til å sykle i veien - og da i det tempoet man faktisk makter. Det er jo fullt lovlig å sykle i veien stort sett over alt med mindre det er et spesifikt forbud, dette også selv om det er fortau, gang- og sykkelsti eller sykkelfelt tilgjengelig på strekningen. Man kan vel neppe bøtelegges for å sykle i det tempoet man faktisk klarer, eller for den saks skyld tør når man føler at det går for fort? Selv om det egentlig er i protest for å forsinke trafikken. Jeg tenker at en slik aksjon kanskje vil lamme enda hardere enn en kjør-sakte-aksjon, samt ikke ha det paradokset om at bilister bare lammer seg selv. Sykkel ser kanskje ut som en løsning på alle klimaproblemer, men det er bare fordi andelen sykler er så liten at infrastrukturen for sykkel enda ikke er overbelastet.

Anonymkode: cc076...189

Opprør og opprør. I Oslo var det ca 100 stk med på kjør-sakte-aksjonen. Ble litt skuffet, blir ikke mange bompengene til nye sykkelstier av så få biler..

Anonymkode: 5f9ef...358

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi kjenner er par som flyttet østover ut av Oslo, kjøpte seg enebolig med stor tomt til 6 mil. Tar bare 15 min å kjøre bil til Oslo - hvis det ikke er trafikk - men kollektivt er elendig og tar nærmere 40-60 min. Er jo derfor huset er så pass billig, vil jeg spå. Tok ikke lang tid før de meldte seg inn i diverse «nei til bompenger» grupper. Tenker ikke folk at det er derfor de kjøpte hus billig? At de har nettopp «spart» 5 mil for å flyte utenfor bomringen, ut av Oslo. Det er livstid med bomplasseringer i prisreduksjon det. Men man skal ha både pose og sekk.

Anonymkode: 8a2a6...8fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vi kjenner er par som flyttet østover ut av Oslo, kjøpte seg enebolig med stor tomt til 6 mil. Tar bare 15 min å kjøre bil til Oslo - hvis det ikke er trafikk - men kollektivt er elendig og tar nærmere 40-60 min. Er jo derfor huset er så pass billig, vil jeg spå. Tok ikke lang tid før de meldte seg inn i diverse «nei til bompenger» grupper. Tenker ikke folk at det er derfor de kjøpte hus billig? At de har nettopp «spart» 5 mil for å flyte utenfor bomringen, ut av Oslo. Det er livstid med bomplasseringer i prisreduksjon det. Men man skal ha både pose og sekk.

Anonymkode: 8a2a6...8fe

Det er et kjempeproblem, og ihvertfall for de som allerede eier hus i et bomfritt område, som plutselig får ny bomring. Da stuper verdien på eiendommen pluss at de blir nødt til å betale i dyre dommer for kjøre. De straffes to ganger.

De som allerede bor innenfor bommen og gjerne får nytte av tiltakene som bompengene er tiltenkt brukt til (f.eks. bedre kollektivtilbud eller sykkelveier), får gjerne en verdiøkning på boligen for å ha tilgang til denne infrastrukturen, samtidig som de slipper å betale for den.

Bompenger er en veldig dårlig finansieringsform. Jeg kan til en viss grad akseptere bompenger som et trafikkreduserende tiltak i bysentrum, men det bør avskaffes som finansieringsform. Ihvertfall nå som store deler av bompengene faktisk ikke en gang går til vei, men tvert i mot til utbygging av kollektivtrafikk og sykkelveier.

Anonymkode: cc076...189

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ingenting av denne kjør-sakte-aksjonen. Det eneste de oppnår er jo å irritere andre alle trafikanter ved å hindre trafikkflyten. Skal dette liksom påvirke opinionen? Politikerne? Jeg tviler altså. 

Jeg må selv gjennom flere bomringer hver dag, men jeg klager ikke på det. Det jeg kanskje kunne klagd på er at rabattene på AutoPass har blitt mye dårligere de seneste åra. Før fikk man rabatt på hver passering. Nå er det bare litt rabatt først etter et visst antall passeringer i måneden. Noen sitter og håver inn på dette.

Anonymkode: 49ca3...891

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går dette utover politikerne?? Det går jo bare utover folk flest. 

Anonymkode: 9cbbc...129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...