Gå til innhold

-


supermario1

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Et år igjen på bachelor ? Du kan vel utsette studiene men garantert vanskelig å komme tilbake. 

Avtal m din kjære at etter du er ferdig reiser dere bort ? Leier ut leiligheten , går ett år på skole i utlandet og reiser ? 

Jeg reiste jorden rundt i år da jeg var 22. Ble for evig rastløs etterpå så har ikke klart å studere før i voksen alder - så pass deg, livet blir ikke det samme etterpå 🙈😂😍

Anonymkode: 0cedd...902

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Et år igjen på bachelor ? Du kan vel utsette studiene men garantert vanskelig å komme tilbake. 

Avtal m din kjære at etter du er ferdig reiser dere bort ? Leier ut leiligheten , går ett år på skole i utlandet og reiser ? 

Jeg reiste jorden rundt i år da jeg var 22. Ble for evig rastløs etterpå så har ikke klart å studere før i voksen alder - så pass deg, livet blir ikke det samme etterpå 🙈😂😍

Anonymkode: 0cedd...902

Glemte å skrive, at min mening er fullfør NÅ, reis etterpå :) hvis ikke kommer du ikke til å klare å nyte reisen pga angst og dårlig samvittighet knyttet til bachelor du ikke fullførte....  mulig du klarer å løsrive deg og gi helt f men jeg fikk helt inntrykk av det :) lykke til! Snu det på hodet, du har alle muligheter ! 

Anonymkode: 0cedd...902

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, supermario1 skrev:

Jaa, du har nok rett. Jeg har bare null motivasjon for å studere akkurat nå, og klarer egentlig ikke å se at jeg fullfører, hater tanken på å ha kastet bort 4 år på ingenting. Jeg elsker å reise, men samboeren min deler ikke den interessen så da blir jeg nok å måtte gjøre det alene. Men jeg har liksom ikke lyst til å reise HELT alene, liker tanken på å reise med en organisasjon og mange andre mennesker. Jeg har reist mye alene før (bare korte turer da) og synes det fort kan bli litt ensformig og kjedelig, vil mye heller dra på en typ yoga retreat eller surfetur til bali liksom (haha) hvor man drar med andre folk med like interesser og lære mye nytt og spennende. Jeg bare vet ikke hvor jeg skal leite og begynne, og om det i det hele tatt er en smart idé å droppe universitetet for å gjøre yoga i noen uker liksom... Jeg har null interesse for studiene jeg går på, og har absolutt ikke lyst til å jobbe innen det feltet om jeg i det hele tatt noen gang skulle blitt ferdig, så klarer ikke å motivere meg selv til å fortsette, selv om det sikkert er det smarteste. Jeg føler jeg bare har gravd meg så langt ned i depresjonen nå og jeg tror ikke jeg kommer meg ut av den om jeg ikke får dratt litt vekk og gjort noe mer spennende.

Fortsett på skolen, men planlegg en tur noen mnd frem i tid så du har noe å glede deg til. Jeg dro med star tour tema til Kina i 14 dager, og det var så fantastisk!! Stor gruppe, guide, opplevde masse spennende ting, uten at vi trengte å organisere noe selv. Guiden visste nøyaktig hvor man burde dra, når det var lite folk der, og hvor vi burde stoppe for å gå på toalettet underveis. Den aller beste reisen jeg har vært på!

Anonymkode: 7dff1...17c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før du slutter studiet, forsøk å tenke gjennom om det er fordi du er sliten/lei akkurat nå, eller om du virkelig ikke kan se for deg å jobbe med det etter du er ferdig. Om det "bare" er fordi du er sliten nå, så forsøk å finne noen aktiviteter som gir deg eneregi - kortere turer, trening, hobby, hva som helst. Og så gjøre det ferdig :)

Om du derimot ikke kan se for deg å jobbe med dette, bør du legge planer for hva du ønsker å gjøre i stedet hvis du ønsker å slutte, enten det er å jobbe noen år eller et annet studie som passer deg bedre. Selv om det er fint å fullføre, kan man likevel havne i en situasjon det ikke er noe poeng å gjøre det (fremfor f. eks. å jobbe mer et år), og heller ta et annet studie. 

Anonymkode: 56d19...9e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, supermario1 skrev:

Jeg har gått 3 år på et bachelorprogram, og mangler likevel 60 poeng før jeg er ferdig, er altså på mitt 4. år nå og er egentlig bare dritt lei av å studere. Jeg har ikke lenger interesse for det i det hele tatt og vurderer sterkt å droppe ut, selv om også en liten del av meg bare vil fullføre det jeg har startet på. Jeg har leilighet og samboer, og to deltidsjobber ved siden av studiene som jeg hater, det er absolutt ikke noe jeg vil gjøre på fulltid for å si det sånn. Nå sliter jeg bare skikkelig med å finne ut av hva jeg faktisk vil og hvilke muligheter jeg har, og tenkte kanskje noen her hadde vært i samme båt som meg og funnet ut av det?

Jeg har jo tenkt tanken "kan jeg ikke bare droppe ut av universitetet og starte på folkehøgskole for å kun fokusere på interessene mine og ta en pause fra alt stress og mas", men så er det jo problemet med leilighet og samboer da... For det er vel ikke mulighet for å gå på folkehøgskole og ikke bo der? Liker tanken på å være en del av et fellesskap, få gode venner, reise og oppleve nye ting, jeg var et år i militæret før jeg begynte å studere og jeg elsket det! Det finnes jo utveksling også, men 1 år i et annet land er liksom litt uaktuelt det også, igjen pga leilighet og samboer.. Har nesten bare lyst til å selge leiligheten for å få mer frihet, men det er kanskje dumt det og?

Hvilke andre muligheter har man i livet, hva mer enn butikkjobb, universitetet, folkehøgskole og utveksling er aktuelt for en som meg?

 

 

https://www.nrk.no/telemark/vanskeligere-arbeidsmarked-for-unge-uten-utdannelse-1.14214819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo slike opplegg som dette som gjør at du studerer, men er i utlandet: https://www.kulturstudier.no/ https://www.gostudy.no/hjem/ https://www.kulturakademiet.no/  . Har du penger spart kan du kanskje klare å reise selv om du eier leiligheten, feks leie den ut? 

Anonymkode: 2893a...2c6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, supermario1 skrev:

Jeg har gått 3 år på et bachelorprogram, og mangler likevel 60 poeng før jeg er ferdig, er altså på mitt 4. år nå og er egentlig bare dritt lei av å studere. Jeg har ikke lenger interesse for det i det hele tatt og vurderer sterkt å droppe ut, selv om også en liten del av meg bare vil fullføre det jeg har startet på. Jeg har leilighet og samboer, og to deltidsjobber ved siden av studiene som jeg hater, det er absolutt ikke noe jeg vil gjøre på fulltid for å si det sånn. Nå sliter jeg bare skikkelig med å finne ut av hva jeg faktisk vil og hvilke muligheter jeg har, og tenkte kanskje noen her hadde vært i samme båt som meg og funnet ut av det?

Jeg har jo tenkt tanken "kan jeg ikke bare droppe ut av universitetet og starte på folkehøgskole for å kun fokusere på interessene mine og ta en pause fra alt stress og mas", men så er det jo problemet med leilighet og samboer da... For det er vel ikke mulighet for å gå på folkehøgskole og ikke bo der? Liker tanken på å være en del av et fellesskap, få gode venner, reise og oppleve nye ting, jeg var et år i militæret før jeg begynte å studere og jeg elsket det! Det finnes jo utveksling også, men 1 år i et annet land er liksom litt uaktuelt det også, igjen pga leilighet og samboer.. Har nesten bare lyst til å selge leiligheten for å få mer frihet, men det er kanskje dumt det og?

Hvilke andre muligheter har man i livet, hva mer enn butikkjobb, universitetet, folkehøgskole og utveksling er aktuelt for en som meg?

 

 

Lett: Skap din egen arbeidsplass:-)

Jeg gjorde det pga at jeg ALDRI skulle inn i det fastlåste mønsteret i en vanlig jobb. Er drepen for alt liv:-)

Anonymkode: 2f887...6d1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...