Gå til innhold

Symaskinnål som bøyer seg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg syr toalettmappe med glidelås og har et problem med at nålen bøyer seg når jeg skal sy over glidelåsen. Dette har skjedd to ganger og er veldig irriterende, da nålen jo blir ødelagt. Har noen gode tips til hvordan jeg unngår dette? Er det bare på lykke og fromme om man får sydd over glidelås uten å ødelegge nålen? (Hva koster nye nåler, forresten...?)

Anonymkode: 42197...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har nålene vert gamle? Er uansett anbefalt å bytte nål etter 8 sytimer.

Anonymkode: 53c8b...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syr toalettmappe med glidelås og har et problem med at nålen bøyer seg når jeg skal sy over glidelåsen. Dette har skjedd to ganger og er veldig irriterende, da nålen jo blir ødelagt. Har noen gode tips til hvordan jeg unngår dette? Er det bare på lykke og fromme om man får sydd over glidelås uten å ødelegge nålen? (Hva koster nye nåler, forresten...?)

Du bruker feil nål i forhold til det du syr i. 

Nåler har ulike nummer der 60/70 er de tunneste nålene for fine, tynne stoff. Du har egne nåler for jerseystoffer, skinn og andre underlag. 

Forsetter du å sy når nålen bøyer seg/knekker så ødelegger du ikke bare nåla men også symaskinen. 

PS. Les bruksanvisningen for maskinenen fin.

Anonymkode: d5e07...1f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har nålene vert gamle? Er uansett anbefalt å bytte nål etter 8 sytimer.

For noe tull. En symaskinnål kan holde i mange år, ved bruk på riktig underlag. Men selger man symaskinnåler så kan man vel komme med denne typen råd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskinen og nålen er helt ny (2mnd). Jeg har brukt nålen som sto i maskinen og vanlig fot. Jeg skal altså ikke sy langs glidelåsen, men tvers over, på det som skal være kortenden på toalettmappa. Nålen bøyer seg når den treffer tennene på glidelåsen. Hvilken nål er det jeg skal bruke som tåler å treffe tennene? 

Det er ikke mulig å sy noe mer etter at nålen er bøyd, så det har jeg ikke gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Maskinen og nålen er helt ny (2mnd). Jeg har brukt nålen som sto i maskinen og vanlig fot. Jeg skal altså ikke sy langs glidelåsen, men tvers over, på det som skal være kortenden på toalettmappa. Nålen bøyer seg når den treffer tennene på glidelåsen. Hvilken nål er det jeg skal bruke som tåler å treffe tennene? 

Det er ikke mulig å sy noe mer etter at nålen er bøyd, så det har jeg ikke gjort.

Du kan ikke sy over en glidelås på den måten. Selv ikke skomakerens symaskiner og nåler kan sy gjennom tennene på en glidelås. Glidelåsene har også en bit stoff før tennene fordi du skal kunne sy det fast i stoffbiten. 

Ikke rart at nålen bøyer seg og knekker. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du absolutt må sy over glidelåsen så må du bruke håndkraft når du skal "sy" der og stoppe nålen før den bøyer seg. Vet ikke om det går an på alle maskiner, men det går an på min. Dårlig forklart, men men..

Du kan også sy den biten for hånd, kanskje med ekstra sterk eller dobbel tråd. 

Anonymkode: e0168...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nevn en nål som tåler å sy gjennom tennene på glidelås... ingen. Det burde ikke sjokkere deg at nålen bøyer seg. 

Anonymkode: 36f9e...6bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

For noe tull. En symaskinnål kan holde i mange år, ved bruk på riktig underlag. Men selger man symaskinnåler så kan man vel komme med denne typen råd.

Jeg selger ikke symaskinnåler og har fått rådet fra andre som syr. Ser også nålen får dårligere kvalitet etter ca så mange timer, selv på riktig underlag. Hvis man ikke skifter nål jevnlig så får man etter hvert dårligere resultat.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytter ikke å sy over glidelåser på vanlig vis. De fleste nålene blir bøyd, eller brekker helt da. Mitt råd er å ikke trø på pedalen når du syr over selve glidelåsen. Bruk det hjulet på siden av maskinen med hånden og styr forsiktig hvor nåla går ned. Den venstre hånden din beveger tøyet med glidelåsen slik at stingene kommer ned der de skal. Alt må skje langsomt og kontrollert. 

Anonymkode: bf014...b3d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker kun jeansnåler når jeg syr. Knekker alle andre for lett.

Anonymkode: b8f23...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt nybegynner som følger oppskriften i en bok for nybegynnere. Kanskje er jeg idioten, men sånn står det Også forklart i boken. Jeg syns det var merkelig at glidelåsen skulle sys tversover, men siden jeg har null erfaring tenkte jeg at de som gir ut bok -til nybegynnere- vet å forklare disse små tingene man ikke kan. 

Men da får jeg prøve snurrehjulet og skyve stoffet neste gang.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg selger ikke symaskinnåler og har fått rådet fra andre som syr. Ser også nålen får dårligere kvalitet etter ca så mange timer, selv på riktig underlag. Hvis man ikke skifter nål jevnlig så får man etter hvert dårligere resultat.. 

Det rådet kan du parkere. Jeg har sydd i flere tiår, både i silke og bunadsutstyr. Synåler beregnet på maskiner holder langt mer enn åtte timer, dersom man ikke syr over tennene i glidelåser elelr annet uegnet materiale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt nybegynner som følger oppskriften i en bok for nybegynnere. Kanskje er jeg idioten, men sånn står det Også forklart i boken. Jeg syns det var merkelig at glidelåsen skulle sys tversover, men siden jeg har null erfaring tenkte jeg at de som gir ut bok -til nybegynnere- vet å forklare disse små tingene man ikke kan. 

Men da får jeg prøve snurrehjulet og skyve stoffet neste gang.

Hvordan får du åpnet og lukket glidelåsen når du har en søm på den??? 

Anonymkode: 39105...c57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, hvordan tror du? Kan det tenkes at man syr slik at det går an å åpne og lukke?🙄 Har forøvrig glemt å passe på dette flere ganger. Da er det bare å finne fram sprettekniven:fnise:

Anonymkode: 7e6ad...cee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sømmen blir jo i enden av glidelåsen, har gjort det mange ganger og det er ikke noe problem å åpne og lukke. 

Anonymkode: e0168...5e7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...