Gå til innhold

Mistet alle bildene!


Sofus89

Anbefalte innlegg

Jeg har en gammel stasjonær Mac fra ungdomstiden, og her har jeg MANGE bilder og minner. Jeg skulle legge disse bildene over på en minnepinne, og lur som jeg er satte jeg selvfølgelig i minnepinnen før jeg skrudde på maskinen. Dette resulterte i at maskinen ikke vil skru seg ordentlig på. Skjermen skrur seg på, Apple logoen kommer opp, men herfra står den bare og "tenker" og kommer ikke lenger. Jeg prøvde å ringe Apple support, og ga dem serienummer, men det viste seg at maskinen er såpass gammel at de ikke har noe service eller kan hjelpe. Så det jeg lurer på er: Er det noen som vet om det går an å redde disse bildene og få dem over på en annen harddisk?? Kan man gjøre dette selv, eller er det et sted man kan levere inn maskinen og få det gjort? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forstår ikke hvordan Mac`en din kan ta kvelden av at du startet den med USB satt i. 
Men ikke stress, alle bildene din ligger lagret på harddisken - selv om du ikke får på pc`en så har du de enda. Finn ut hvilken harddisk du hard, kjøp deg tilkoblinger sånn at du kan bruke den som en ekstern harddisk, så plugger du den i en annen pc. Der får du hentet ut bildene dine. 

Anonymkode: 71b19...f22

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ikke hvordan Mac`en din kan ta kvelden av at du startet den med USB satt i. 
Men ikke stress, alle bildene din ligger lagret på harddisken - selv om du ikke får på pc`en så har du de enda. Finn ut hvilken harddisk du hard, kjøp deg tilkoblinger sånn at du kan bruke den som en ekstern harddisk, så plugger du den i en annen pc. Der får du hentet ut bildene dine. 

Anonymkode: 71b19...f22

Nei jeg aner ikke, men et par stykker jeg har snakket med sa at siden det da var to harddisker koblet til maskinen samtidig vet ikke maskinen hva den skal forholde seg til eller noe :P Og jeg vet at maskinen egentlig ikke er ødelagt, for det virket helt fint sist jeg brukte den bare et par måneder før. Men, dette ble jeg glad for å høre :) Vet du hvordan jeg kan finne ut hvilken harddisk jeg har og evt hvilke tilkoblinger jeg trenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Sofus89 skrev:

Nei jeg aner ikke, men et par stykker jeg har snakket med sa at siden det da var to harddisker koblet til maskinen samtidig vet ikke maskinen hva den skal forholde seg til eller noe :P Og jeg vet at maskinen egentlig ikke er ødelagt, for det virket helt fint sist jeg brukte den bare et par måneder før. Men, dette ble jeg glad for å høre :) Vet du hvordan jeg kan finne ut hvilken harddisk jeg har og evt hvilke tilkoblinger jeg trenger?

Kanskje dumt spørsmål, men du har selvsagt prøvd å fjerne minnepinnen igjen og starte mac'en på nytt uten denne i? 

Veldig lenge siden jeg har opplevd det og er usikker på om dette i det hele tatt gjøres lenger, men i "gamle dager" prøvde PCer automatisk å "boote fra disk" om det sto en diskett, CD e.l. i når du startet opp. Dette var en sikkerhetsforanstaltning som kunne brukes om noe gikk skikkelig galt, da hadde du en disk med oppstartsfiler liggende klar nettopp for dette formålet. Til gjengjeld fikk du litt trøbbel om du glemte å fjerne tilfeldige CDer og disketter før du startet opp, men det var bare å fjerne dem og starte på nytt så gikk alt som smurt igjen. 

Anonymkode: 403c7...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje dumt spørsmål, men du har selvsagt prøvd å fjerne minnepinnen igjen og starte mac'en på nytt uten denne i? 

Veldig lenge siden jeg har opplevd det og er usikker på om dette i det hele tatt gjøres lenger, men i "gamle dager" prøvde PCer automatisk å "boote fra disk" om det sto en diskett, CD e.l. i når du startet opp. Dette var en sikkerhetsforanstaltning som kunne brukes om noe gikk skikkelig galt, da hadde du en disk med oppstartsfiler liggende klar nettopp for dette formålet. Til gjengjeld fikk du litt trøbbel om du glemte å fjerne tilfeldige CDer og disketter før du startet opp, men det var bare å fjerne dem og starte på nytt så gikk alt som smurt igjen. 

Anonymkode: 403c7...d4a

Ja jeg har prøvd å ta ut minnepinnen. Men det hjalp ikke det heller. Går det an å ta ut harddisken og koble den opp mot en laptop eller annen pc og plukke ut det jeg vil ha? Jeg tør ikke gjøre dette selv da jeg ikke har en smule peiling på sånt, men kanskje det er en tjeneste noen tilbyr? Selve Macen er jo steingammel så den er det ikke så krise med, men bildene og minnene der er jo uerstattelige :/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sofus89 skrev:

Ja jeg har prøvd å ta ut minnepinnen. Men det hjalp ikke det heller. Går det an å ta ut harddisken og koble den opp mot en laptop eller annen pc og plukke ut det jeg vil ha? Jeg tør ikke gjøre dette selv da jeg ikke har en smule peiling på sånt, men kanskje det er en tjeneste noen tilbyr? Selve Macen er jo steingammel så den er det ikke så krise med, men bildene og minnene der er jo uerstattelige 😕

Du får som andre har sagt kjøpt "kabinetter" e.l. som du kan sette harddisken inn i og bruke den som en ekstern harddisk. Dette er (sannsynligvis) veldig enkelt, og krever ikke voldsomme spesialkunnskaper for å få til. Har du noen venner/familie som har halvveis greie på data kan de sikkert hjelpe deg. :) 

Anonymkode: 403c7...d4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får som andre har sagt kjøpt "kabinetter" e.l. som du kan sette harddisken inn i og bruke den som en ekstern harddisk. Dette er (sannsynligvis) veldig enkelt, og krever ikke voldsomme spesialkunnskaper for å få til. Har du noen venner/familie som har halvveis greie på data kan de sikkert hjelpe deg. :) 

Anonymkode: 403c7...d4a

Så bra :) takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...