Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er helsesekretær. Svarer tlf/luke ja, men bytter på det og har faste dager. De andre dagene tar jeg blodprøver, EKG, spirometri, setter vaksiner, måler BT, tar kapillærprøver (INR, CRP, GK, hba1c), vekt, glukosebelastning, assisterer lege på skadestua, tar urinprøver og avføringsprøver (hemofec), blodtapping, øreskylling, fjerner sting og utfører sårstell.

Så nei, helsesekretærer sitter ikke "bare" i en telefon. Selv om det til tider kan være utfordrende å vurdere helsehjelp og finne timer til alle som ringer.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan vel dessverre være vanskelig å finne jobb fikk jeg inntrykk av da jeg vurderte å gå den veien, men det er det jo uansett nå for tiden.

Anonymkode: 54fe9...7f6

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du tror at det eneste som blir sagt i telefonen på et legekontor er "du kan få time kl. xx eller en annen dag, eller at de må gå på legevakta", så tar du veldig feil. Så klart må helsesekretæren vurdere om pasientens tilstand krever time samme dag eller om det kan vente. De aller færreste er døden nær de ringer, så det er sjelden noe veldig akutt, men det er jo uansett en vurdering helsesekretæren må ta. Er sekretæren i tvil konfererer hun selvfølgelig med en av legene. Hvis noen ringer og sier at de har vondt i en skulder og en arm og føler seg uvel, så bør varsellampene blinke og sekretæren er kompetent nok til å vite at dette KAN dreie seg om hjertesykdom og pasienten bør få hastetime, og når noen ringer og sier at det svir når de tisser så ber de pasienten komme på drop in om morgenen neste dag med urinprøve. 

I et akuttmottak er det som oftest langt mer alvorlige tilfeller, og det krever selvfølgelig mye mer kompetanse å vurdere helsetilstand og hastegrad i spesialisthelsetjenesten enn i førstelinjetjenesten. Likevel har helsesekretæren en viktig rolle når de sitter i luka og tar imot pasienter, da de vurderer pasienten med et klinisk blikk. Ser pasienten smertepåvirket ut? Klam? Blek? Oppegående? Snøvlete tale? Så formidles beskjeden videre og pasienten kan bli tatt inn på rom umiddelbart hvis det er nødvendig.

Selv om helsesekretærer "bare" har videregående utdanning, så betyr det jo ikke at de er evneveike. Det er faktisk en god del anatomi, sykdomslære, psykologi og laboratoriearbeid i utdannelsen, så helt grønn er de ikke. Å vurdere om en ørebetennelse, hjernerystelse, magesmerter, brystsmerter eller UVI kan vente eller må prioriteres samme dag, er noe de klarer helt fint. Og er det tvilstilfeller så konfererer de alltid med legene først.

Anonymkode: ed18c...bae

Ingen har sagt at helsesekretærer er evneveike, bare at de ikke har kompetanse til å vurdere hvem som kan vente og hvem som trenger hjelp med en gang. Dette innlegget er et godt eksempel; du vil gi en pasient med mistanke om hjerteinfarkt hastetime, jeg (og mine kolleger) vil bestille ambulanse til pasienten, fått tatt EKG, vitalia, klinisk status, gitt smertestillende og vurdere øh innleggelse på sykehus ut fra totalbildet. Og en pasient med nyoppstått snøvlet tale skal ikke tas inn på et kontor i påvente av lege, da skal du ringe 113 og få ambulanse asap, de skal på sykehus øyeblikket med mistanke om hjerneslag! Alle andre grunner kan fikses senere, men å redde hjernen haster. Hvis pasienten er ruset eller snøvler til vanlig er det ingenting å stresse med, men da hadde det jo ikke vært så viktig for deg å observere det i luka heller. 

Anonymkode: 8d733...07b

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen har sagt at helsesekretærer er evneveike, bare at de ikke har kompetanse til å vurdere hvem som kan vente og hvem som trenger hjelp med en gang. Dette innlegget er et godt eksempel; du vil gi en pasient med mistanke om hjerteinfarkt hastetime, jeg (og mine kolleger) vil bestille ambulanse til pasienten, fått tatt EKG, vitalia, klinisk status, gitt smertestillende og vurdere øh innleggelse på sykehus ut fra totalbildet. Og en pasient med nyoppstått snøvlet tale skal ikke tas inn på et kontor i påvente av lege, da skal du ringe 113 og få ambulanse asap, de skal på sykehus øyeblikket med mistanke om hjerneslag! Alle andre grunner kan fikses senere, men å redde hjernen haster. Hvis pasienten er ruset eller snøvler til vanlig er det ingenting å stresse med, men da hadde det jo ikke vært så viktig for deg å observere det i luka heller. 

Du har misforstått meg, jeg har sikkert formulert meg tullete. Når jeg skrev at jeg ville gitt en pasient med mistanke om hjerteinfarkt hastetime så betyr jo nettopp det at jeg ville fått pasienten til legekontoret asap og gjort alle nødvendige undersøkelser. Jeg ville jo ikke tenkt "åja, dette kan være hjerteinfarkt, jeg setter pasienten opp til time klokka to". Og dette med snøvlet tale, da mente jeg når en meldt pasient kommer i luka i akuttmottaket, ikke på legekontoret.

Jeg er forøvrig helsesekretær selv og har jobbet både på legekontor og i akuttmottak.

Anonymkode: ed18c...bae

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som tidligere nevnt er jeg sykepleier, med omfattende erfaring i å triagere pasienter etter hastegrad. Jeg jobber og har jobbet med mange helsesekretærer opp gjennom, hyggelige og flinke folk på sine ting, men de har ikke kompetase nok hverken teoretisk eller klinisk til å vurdere hvem som skal få legetilsyn først og hvem som kan vente i tre uker til neste time. 

De kontakter fastlegekontoret ja, som sier at det ikke er ledig time og at om det er noe får de gå på legevakta. Denne hørte jeg daglig da jeg jobbet på legevakt, jeg hører den hos pasienter som kommer til sykehus og jeg har opplevd det selv som pasient. Du som helsesekretær kan sikkert sortere ut noen få kritiske tilstander, men du er overhodet ikke kompentent til å vite om det pasienten ringer og ønsker time for samme dag kan være noe alvorlig eller kan vente i flere uker. At dere syns det selv er skremmende, langt over kompetansenivå. Mange pasienter vet godt når det haster, men opplever å ikke bli hørt når de ber om time. 

Tror ikke du har lest tråden så godt. Jeg er ts og er selv sykepleier og ønsker mindre ansvar. Derfor jeg lurte på å bli jelsesekretær. Men jeg stiller spørsmål til at en helsesekretær med mindre utdannelse enn meg skal ta disse vurderingene da jeg selv ville også vært usikker på om jeg var kompetent nok. 

Jeg er også veldig klar over at man får ofte til svar å kontakte legevakta fordi legen ikke har ressurser nok/tid den og den dagen. Jobber i helsevesenet og har mye kontakt med legekontorer. Har også vært pasient og fikk beskjed fra helsesekretærer om å se det ann. Gikk på legevakta og ble sendt til sykehuset. 

Men som helsesekretær må man/bør man klare å ta disse vurderingene. Etter som man har enkelte timer hver dag som er satt opp til hastetimer. Da har man jo ett stort ansvar med å prioritere de riktige pasientene til disse timene. Og ikke velge de som ikke haster...

Anonymkode: 6da92...db5

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som tidligere nevnt er jeg sykepleier, med omfattende erfaring i å triagere pasienter etter hastegrad. Jeg jobber og har jobbet med mange helsesekretærer opp gjennom, hyggelige og flinke folk på sine ting, men de har ikke kompetase nok hverken teoretisk eller klinisk til å vurdere hvem som skal få legetilsyn først og hvem som kan vente i tre uker til neste time. Anonymkode: 8d733...07b

Nå er vel 1/3 av opplæringa som helsesekretær nå sykdomslære og å kunne vurdere alvorlighetsgrad. Og trenger man ambulanse skal man aldri legge på, man skal holde pasienten på linja og ringe ambulansen for de i tlfelle noe skjer og du da har all info!

Men jobber du med faktisk utdannede helsesekretærer, eller eldre som har oppgradert seg fra datidens legesekretær til helsesekretær?

Anonymkode: 661d2...c25

• Liker 1
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som tidligere nevnt er jeg sykepleier, med omfattende erfaring i å triagere pasienter etter hastegrad. Jeg jobber og har jobbet med mange helsesekretærer opp gjennom, hyggelige og flinke folk på sine ting, men de har ikke kompetase nok hverken teoretisk eller klinisk til å vurdere hvem som skal få legetilsyn først og hvem som kan vente i tre uker til neste time. 

De kontakter fastlegekontoret ja, som sier at det ikke er ledig time og at om det er noe får de gå på legevakta. Denne hørte jeg daglig da jeg jobbet på legevakt, jeg hører den hos pasienter som kommer til sykehus og jeg har opplevd det selv som pasient. Du som helsesekretær kan sikkert sortere ut noen få kritiske tilstander, men du er overhodet ikke kompentent til å vite om det pasienten ringer og ønsker time for samme dag kan være noe alvorlig eller kan vente i flere uker. At dere syns det selv er skremmende, langt over kompetansenivå. Mange pasienter vet godt når det haster, men opplever å ikke bli hørt når de ber om time. 

Du oppfører deg nermest som en lege. Du er "bare" en sykepleier, slapp helt av.

Anonymkode: 1b141...253

• Liker 1
Skrevet
På 19.9.2018 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke forskjellen på et akuttmottak og et legekontor? 90% av alle helsesekretærer på legesenter sier enten at du kan få time kl xx, få time en annen dag eller at folk må gå på legevakten, helt uavhengig av hva som feiler dem. Helsesekretærere har INGEN kompetanse til å drive triage etter tilstand what so ever, det er derfor folk bør ringe 113 hvis de mistenker noe som er alvorlig og/eller haster, evt bare gå rett på legevakten. Det er ingenting ved utdanningen tilhelsesekretærer som gjør dem i stand til å vurdere folks behov for lege etter hastegrad. På et akuttmottak kommer det inn pasienter som innlegges både fra legesenter, legevakt og direkte med ambulanse evt politi, disse undersøkes og triageres av sykepleier som gir pasienten en kode som forteller hvor raskt de trenger legetilsyn. Dette er ikke en helsesekretærjobb, og betydelig mer kompetansekrevende enn å si "vi har ingen timer i dag, ring igjen i morgen eller gå på legevakten". 

Rart at alt du sier, er det motsatte av alt vi har lært på skolen. Vi lærer om diverse, kjente og vanlige sykdommer. Hva skal vi med den kunnskapen, når du påstår at vi ikke kan noe som helst?

Jeg har igjen 3. året som jeg vil ta opp i 2020. Lang historie, men vi har allerede lært en god del på vg2 om sykdommer. Så hva skal jeg da med den kunnskapen? Og alt det du sier, er det motsatte av det vi har lært hittil. 

Anonymkode: cf861...c96

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart at alt du sier, er det motsatte av alt vi har lært på skolen. Vi lærer om diverse, kjente og vanlige sykdommer. Hva skal vi med den kunnskapen, når du påstår at vi ikke kan noe som helst?

Jeg har igjen 3. året som jeg vil ta opp i 2020. Lang historie, men vi har allerede lært en god del på vg2 om sykdommer. Så hva skal jeg da med den kunnskapen? Og alt det du sier, er det motsatte av det vi har lært hittil. 

Anonymkode: cf861...c96

Ts 

Kan jeg spørre om hvilke sykdommer dere lærer om? Hvor grundig? Syns du det er ett stort ansvar å være helsesekretær? Mye å gjøre? Dette ansvaret med å vurderere hastegrad osv. gjelder vel mest på legekontorer? 

Beklager mange spørsmål. Men vil helst ikke velge feil utdannelse igjen.. 

Skrevet
På 20.9.2018 den 22.57, AnonymBruker skrev:

Ts 

Kan jeg spørre om hvilke sykdommer dere lærer om? Hvor grundig? Syns du det er ett stort ansvar å være helsesekretær? Mye å gjøre? Dette ansvaret med å vurderere hastegrad osv. gjelder vel mest på legekontorer? 

Beklager mange spørsmål. Men vil helst ikke velge feil utdannelse igjen.. 

Noen som vet svaret på dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...