Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det å jobbe som helsesekretær på legekontor? Forstår ikke at man ikke burde ha høyere utdannelse for å jobbe som dette. Man må jo vurdere fortløpende hvem som trenger hjelp fortest og hvor akutt det er?

Eller er det ikke så vanskelig? 

Hørt at som helsesekretær på sykehus er det ofte kjedelig og man bare sitter i skranken og tar i mot pasienter? 

Vil yrket dø ut siden det blir mer digitalisering? 

Anonymkode: 6da92...db5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er store forskjeller på arbeidsplass til arbeidsplass. Hos akutten f.eks så må du hjelpe til med sårstell og assistere en lege. Du må også avgjøre hvem som skal få hjelp osv. Hos et fastlegekontor så har du administrativ, journalføring, timebestilling og annet "kontorarbeid", men du har også sprøyte behandling (vaksine, setter b12 sprøyte f.eks eller tar blodprøver), man gjør også lette laberatoriearbeid, som f.eks sjekker urinprøver og blodprøver. Hos et annet kontor så kan du ta EKG undersøkelser. Noen arbeidsplasser så har du null medisinsk og kun pasient og kontorarbeid. Hos diverse avdelinger på et stort sykehus så har du forskjellige arbeidsoppgaver fra avdeling til avdeling. 

Det som sies er administrativ arbeid, assistere ved lettere skader eller sårskader og laboratoriearbeid som blodprøver, urinprøver og slikt. Hos noen arbeidsplasser så veksler man mellom lab og skranke. Mindre legekontor har bare 1 person som tar seg av skranke, journal, timebestilling og f.eks ekg eller sårbehandling avhengig av hvor man jobber.

Det er så bredt og avhengig av hvor man jobber, store sykehus, legekontor, stort eller lite legekontor, fastlegekontor eller spesialist kontor osv.  

Anonymkode: cf861...c96

  • Liker 2
Skrevet

Jeg har gått vg3 helsesekretær, og begynte i praksis i sommer, og fy faen jeg angrer. nå har jeg snudd helt. 

Skrevet
Akkurat nå, Prøver18 skrev:

Jeg har gått vg3 helsesekretær, og begynte i praksis i sommer, og fy faen jeg angrer. nå har jeg snudd helt. 

Du må gjerne utdype...?

Anonymkode: ae1df...15f

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må gjerne utdype...?

Anonymkode: ae1df...15f

veldig traust arbeid. kjedelig. veldig lange timer på jobb. får ikke den gode pasientkontakten jeg håpet på. 

Skrevet
4 minutter siden, Prøver18 skrev:

veldig traust arbeid. kjedelig. veldig lange timer på jobb. får ikke den gode pasientkontakten jeg håpet på. 

Hva var dine arbeidsoppgaver da? Og hvor jobbet du? Hvis det er så ulike steder man kan jobbe virker det jo også som arbeidsoppgavene vil variere mye? 

Anonymkode: 6da92...db5

  • Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva var dine arbeidsoppgaver da? Og hvor jobbet du? Hvis det er så ulike steder man kan jobbe virker det jo også som arbeidsoppgavene vil variere mye? 

Anonymkode: 6da92...db5

Jobbet på legekontor. Arbeid.opp var tlf, mail, pasientsky, skrive journal, skrive ut dokumenter, sende brev, makulere post, ta blodprøver, fæsicprøver, crp,hp, bt. kaste søppel, fylle på varer, ta ekg. 

Skrevet
4 minutter siden, Prøver18 skrev:

Jobbet på legekontor. Arbeid.opp var tlf, mail, pasientsky, skrive journal, skrive ut dokumenter, sende brev, makulere post, ta blodprøver, fæsicprøver, crp,hp, bt. kaste søppel, fylle på varer, ta ekg. 

Syns det hørtes ganske varierende ut jeg da. Men det høres kanskje bedre ut enn det er da... 

Anonymkode: 6da92...db5

  • Liker 1
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det å jobbe som helsesekretær på legekontor? Forstår ikke at man ikke burde ha høyere utdannelse for å jobbe som dette. Man må jo vurdere fortløpende hvem som trenger hjelp fortest og hvor akutt det er?

Eller er det ikke så vanskelig? 

Hørt at som helsesekretær på sykehus er det ofte kjedelig og man bare sitter i skranken og tar i mot pasienter? 

Vil yrket dø ut siden det blir mer digitalisering? 

Anonymkode: 6da92...db5

Må huske på at noen faktisk vil sitte i skranken og ta imot pasienter, eller jobbe på en skrivestue. Helseskretær på sykehuset er veldig mye forskjellig og man kan ha en stillesittende jobb 8 timer om dagen, og man kan f.eks jobbe hos bioingenørene og være på føttene fra start til slutt!

Og yrket vil neppe dø ut. Selv om det blir mer og mer digitalisering betyr ikke det at noen faktisk ikke må plotte inn dataene. Kan aldri se for meg at legen sitter og skriver inne resultatene fra prøver på pasienten, de har verken tid eller et ønske om det. De vil bruke tid på pasitene, ikke kontorarbeidet. Veldig sjeldent bioingenørene på sykehuset her er de som plotter inn dataene, det er det helsesekretærene som gjør, samtidig som de løper rundt og henter/leverer ting. Sykehuset har riktignok portører, men bioingenørene gidder ikke vente på de da se som oftest er opptatt med på frakte pasienter.

Anonymkode: 661d2...c25

  • Liker 1
Skrevet

For meg er en av drømmeyrkene arkivering, og det hadde nok vært drepen for noen som vil ha et fysisk krevende arbeid :) Så man må vite hva man går til. På mitt legekontor har de forresten mye pasientkontakt, men så spørs det hva man forventer seg. Det er hei, inn, blodprøve og ut igjen, ikke veldig mye, da er nok hjelpepleier eller sykepleier mer egnet.

Anonymkode: 661d2...c25

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

For meg er en av drømmeyrkene arkivering, og det hadde nok vært drepen for noen som vil ha et fysisk krevende arbeid :) Så man må vite hva man går til. På mitt legekontor har de forresten mye pasientkontakt, men så spørs det hva man forventer seg. Det er hei, inn, blodprøve og ut igjen, ikke veldig mye, da er nok hjelpepleier eller sykepleier mer egnet.

Anonymkode: 661d2...c25

Ts

Jeg er utdannet sykepleier og kunne gjerne tenke meg mer som du sier. Hei, inn, blodprøve og ut igjen. Syns det virker svært positivt at det er litt forskjellige arbeidsoppgaver de ulike stedene så man har litt å velge i! 

Anonymkode: 6da92...db5

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er store forskjeller på arbeidsplass til arbeidsplass. Hos akutten f.eks så må du hjelpe til med sårstell og assistere en lege. Du må også avgjøre hvem som skal få hjelp osv. Hos et fastlegekontor så har du administrativ, journalføring, timebestilling og annet "kontorarbeid", men du har også sprøyte behandling (vaksine, setter b12 sprøyte f.eks eller tar blodprøver), man gjør også lette laberatoriearbeid, som f.eks sjekker urinprøver og blodprøver. Hos et annet kontor så kan du ta EKG undersøkelser. Noen arbeidsplasser så har du null medisinsk og kun pasient og kontorarbeid. Hos diverse avdelinger på et stort sykehus så har du forskjellige arbeidsoppgaver fra avdeling til avdeling. 

Det som sies er administrativ arbeid, assistere ved lettere skader eller sårskader og laboratoriearbeid som blodprøver, urinprøver og slikt. Hos noen arbeidsplasser så veksler man mellom lab og skranke. Mindre legekontor har bare 1 person som tar seg av skranke, journal, timebestilling og f.eks ekg eller sårbehandling avhengig av hvor man jobber.

Det er så bredt og avhengig av hvor man jobber, store sykehus, legekontor, stort eller lite legekontor, fastlegekontor eller spesialist kontor osv.  

Anonymkode: cf861...c96

Jeg har jobbet over ti år på akuttmottak, det er ikke helsesekretær som assisterer leger eller hjelper til med sårstell, det gjør sykepleier. Det er eller ikke helsesekretærer som triagerer og "bestemmer" hvem som får hjelp først, det gjør sykepleier, for det er faktisk ikke en helsesekretær kompentent til. På akuttmottak og legevakt er det sykepleiere som sitter i skranken, ikke helsesekretærer. De kan ha en helsesekretær der eller i nærheten som registrer inn pasienter, bestiller taxi o.l.,  men helsesekretærene tar ingen avgjørelser ang pasientbehandling eller hastegrad. Helsesekretærene hos oss har rent administrative oppgaver som å legge inn pasienter i journalsystem, skrive journalnotater og epikriser etter diktat, bestille taxi/samordning, klargjøre journalpapirer, scanne journaler på pasienter som har reist, fylle på papirer og skjema o.l. Det er det samme for stort sett alle sengeposter, helsesekretærer på sykehus har ikke pasientrelaterte oppgaver. De kan sitte i skranken på en poliklikk fordi der følger pasientene en oppsatt plan, tilnærmet likt som et legekontor. 

Anonymkode: 8d733...07b

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet over ti år på akuttmottak, det er ikke helsesekretær som assisterer leger eller hjelper til med sårstell, det gjør sykepleier. Det er eller ikke helsesekretærer som triagerer og "bestemmer" hvem som får hjelp først, det gjør sykepleier, for det er faktisk ikke en helsesekretær kompentent til. På akuttmottak og legevakt er det sykepleiere som sitter i skranken, ikke helsesekretærer. De kan ha en helsesekretær der eller i nærheten som registrer inn pasienter, bestiller taxi o.l.,  men helsesekretærene tar ingen avgjørelser ang pasientbehandling eller hastegrad. Helsesekretærene hos oss har rent administrative oppgaver som å legge inn pasienter i journalsystem, skrive journalnotater og epikriser etter diktat, bestille taxi/samordning, klargjøre journalpapirer, scanne journaler på pasienter som har reist, fylle på papirer og skjema o.l. Det er det samme for stort sett alle sengeposter, helsesekretærer på sykehus har ikke pasientrelaterte oppgaver. De kan sitte i skranken på en poliklikk fordi der følger pasientene en oppsatt plan, tilnærmet likt som et legekontor. 

Anonymkode: 8d733...07b

Men når man ringer legekontorer så er det jo helsesekretærer man kommer i kontakt med? Da må jo de vurdere om pasientene trenger time i dag eller om det kan vente en uke. Jeg er selv sykepleier og liker ikke alt ansvaret jeg har så jeg vil heller bli helsesekretær men føler ikke jeg er kompetent nok til å ta de vurderingene. Og om en helsesekretær men enda mindre utdannelse skal ta det syns jeg det er veldig rart?? Er det noe jeg misforstår? 

Anonymkode: 6da92...db5

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må huske på at noen faktisk vil sitte i skranken og ta imot pasienter, eller jobbe på en skrivestue. Helseskretær på sykehuset er veldig mye forskjellig og man kan ha en stillesittende jobb 8 timer om dagen, og man kan f.eks jobbe hos bioingenørene og være på føttene fra start til slutt!

Og yrket vil neppe dø ut. Selv om det blir mer og mer digitalisering betyr ikke det at noen faktisk ikke må plotte inn dataene. Kan aldri se for meg at legen sitter og skriver inne resultatene fra prøver på pasienten, de har verken tid eller et ønske om det. De vil bruke tid på pasitene, ikke kontorarbeidet. Veldig sjeldent bioingenørene på sykehuset her er de som plotter inn dataene, det er det helsesekretærene som gjør, samtidig som de løper rundt og henter/leverer ting. Sykehuset har riktignok portører, men bioingenørene gidder ikke vente på de da se som oftest er opptatt med på frakte pasienter.

Anonymkode: 661d2...c25

En god helsesekretær er gull verdt, så krysser fingrene for at helsebyråkratene ikke får viljen sin. De er på god vei til å fjerne helsesekretærene mange steder, og det betyr at legene faktisk gjør uthevet punkt nr to... Vi har ikke veldig lyst, men vi gjør det, og vi får mer og mer kontorarbeid som en sekretær kunne gjort mye fortere og sannsynligvis bedre. 

Anonymkode: b7dfa...573

  • Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet over ti år på akuttmottak, det er ikke helsesekretær som assisterer leger eller hjelper til med sårstell, det gjør sykepleier. Det er eller ikke helsesekretærer som triagerer og "bestemmer" hvem som får hjelp først, det gjør sykepleier, for det er faktisk ikke en helsesekretær kompentent til. På akuttmottak og legevakt er det sykepleiere som sitter i skranken, ikke helsesekretærer. De kan ha en helsesekretær der eller i nærheten som registrer inn pasienter, bestiller taxi o.l.,  men helsesekretærene tar ingen avgjørelser ang pasientbehandling eller hastegrad. Helsesekretærene hos oss har rent administrative oppgaver som å legge inn pasienter i journalsystem, skrive journalnotater og epikriser etter diktat, bestille taxi/samordning, klargjøre journalpapirer, scanne journaler på pasienter som har reist, fylle på papirer og skjema o.l. Det er det samme for stort sett alle sengeposter, helsesekretærer på sykehus har ikke pasientrelaterte oppgaver. De kan sitte i skranken på en poliklikk fordi der følger pasientene en oppsatt plan, tilnærmet likt som et legekontor. 

Anonymkode: 8d733...07b

På sykehuset i nærområdet mitt er det helseskretær som sitter i luka på akuttmottaket da alle uansett må innom legevakta. Det er også flere av helsesekretærene hos bioingenørene som utfører blodprøver rundt omkring på sykehuset da sykepleierne ikke skal brukes til det, og bioingenørene foretrekker å bruke tid på labratoriet.

Anonymkode: 661d2...c25

  • Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men når man ringer legekontorer så er det jo helsesekretærer man kommer i kontakt med? Da må jo de vurdere om pasientene trenger time i dag eller om det kan vente en uke. Jeg er selv sykepleier og liker ikke alt ansvaret jeg har så jeg vil heller bli helsesekretær men føler ikke jeg er kompetent nok til å ta de vurderingene. Og om en helsesekretær men enda mindre utdannelse skal ta det syns jeg det er veldig rart?? Er det noe jeg misforstår? 

Anonymkode: 6da92...db5

Forstår du ikke forskjellen på et akuttmottak og et legekontor? 90% av alle helsesekretærer på legesenter sier enten at du kan få time kl xx, få time en annen dag eller at folk må gå på legevakten, helt uavhengig av hva som feiler dem. Helsesekretærere har INGEN kompetanse til å drive triage etter tilstand what so ever, det er derfor folk bør ringe 113 hvis de mistenker noe som er alvorlig og/eller haster, evt bare gå rett på legevakten. Det er ingenting ved utdanningen tilhelsesekretærer som gjør dem i stand til å vurdere folks behov for lege etter hastegrad. På et akuttmottak kommer det inn pasienter som innlegges både fra legesenter, legevakt og direkte med ambulanse evt politi, disse undersøkes og triageres av sykepleier som gir pasienten en kode som forteller hvor raskt de trenger legetilsyn. Dette er ikke en helsesekretærjobb, og betydelig mer kompetansekrevende enn å si "vi har ingen timer i dag, ring igjen i morgen eller gå på legevakten". 

Anonymkode: 8d733...07b

  • Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke forskjellen på et akuttmottak og et legekontor? 90% av alle helsesekretærer på legesenter sier enten at du kan få time kl xx, få time en annen dag eller at folk må gå på legevakten, helt uavhengig av hva som feiler dem. Helsesekretærere har INGEN kompetanse til å drive triage etter tilstand what so ever, det er derfor folk bør ringe 113 hvis de mistenker noe som er alvorlig og/eller haster, evt bare gå rett på legevakten. Det er ingenting ved utdanningen tilhelsesekretærer som gjør dem i stand til å vurdere folks behov for lege etter hastegrad. På et akuttmottak kommer det inn pasienter som innlegges både fra legesenter, legevakt og direkte med ambulanse evt politi, disse undersøkes og triageres av sykepleier som gir pasienten en kode som forteller hvor raskt de trenger legetilsyn. Dette er ikke en helsesekretærjobb, og betydelig mer kompetansekrevende enn å si "vi har ingen timer i dag, ring igjen i morgen eller gå på legevakten". 

Anonymkode: 8d733...07b

Er du helsesekretær selv, siden du er så sikker på din påstand? Neppe.

«Ofte er det helsesekretæren som møter pasienten først, for eksempel på et legekontor eller et sykehus. Helsesekretæren hjelper dermed til med å vurdere medisinsk hjelp til pasienten.

Vanlige arbeidsoppgaver for en helsesekretær:

  • laboratoriearbeid
  • kontorarbeid
  • å yte service overfor pasienter

 

Hvis du for eksempel leser dette intervjuet kan du se selv at det er helsesekretæren som VURDERER om pasienten trenger akutt hjelp eller ei. 

https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/helsesekretaer_1

«Vi er tre helsesekretærer som jobber med fire fastleger, som har cirka 5000 pasienter. Uken er delt inn i forskjellige stasjoner. En av stasjonene er hvor pasienter spør om akutt time. Da gjøres det en vurdering der og da om de har behov for dette eller kan få en time senere. Samtidig er det viktig å følge med om noen blir ekstra dårlig mens de sitter på venterommet. Dette er en servicejobb og mitt ønske er at pasientene skal føle seg ivaretatt.»

Anonymkode: efb3a...1ad

  • Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke forskjellen på et akuttmottak og et legekontor? 90% av alle helsesekretærer på legesenter sier enten at du kan få time kl xx, få time en annen dag eller at folk må gå på legevakten, helt uavhengig av hva som feiler dem. Helsesekretærere har INGEN kompetanse til å drive triage etter tilstand what so ever, det er derfor folk bør ringe 113 hvis de mistenker noe som er alvorlig og/eller haster, evt bare gå rett på legevakten. Det er ingenting ved utdanningen tilhelsesekretærer som gjør dem i stand til å vurdere folks behov for lege etter hastegrad. På et akuttmottak kommer det inn pasienter som innlegges både fra legesenter, legevakt og direkte med ambulanse evt politi, disse undersøkes og triageres av sykepleier som gir pasienten en kode som forteller hvor raskt de trenger legetilsyn. Dette er ikke en helsesekretærjobb, og betydelig mer kompetansekrevende enn å si "vi har ingen timer i dag, ring igjen i morgen eller gå på legevakten". 

Anonymkode: 8d733...07b

Jeg forstår at det antagelig vil være flere akutte syke som kommer til legevakta. MEN jeg tror virkelig mange av de som er akutt syke også kontakter legesenteret før de drar til legevakta (noe man også blir rådet til, man skal gå til fastlegen først..) Det betyr at man som helsesekretær må vite om det er akutt eller om det kan vente noen dager/uker. Jeg vil si at det er ett stort ansvar og veldig veldig viktig! Man kan jo ikke stole på at pasientene selv vet om det er akutt eller ikke så det må jo bli helsesekretærer sin oppgave? 

Gjerne rett meg om jeg tar feil.. 

Anonymkode: 6da92...db5

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår du ikke forskjellen på et akuttmottak og et legekontor? 90% av alle helsesekretærer på legesenter sier enten at du kan få time kl xx, få time en annen dag eller at folk må gå på legevakten, helt uavhengig av hva som feiler dem. Helsesekretærere har INGEN kompetanse til å drive triage etter tilstand what so ever, det er derfor folk bør ringe 113 hvis de mistenker noe som er alvorlig og/eller haster, evt bare gå rett på legevakten. Det er ingenting ved utdanningen tilhelsesekretærer som gjør dem i stand til å vurdere folks behov for lege etter hastegrad. På et akuttmottak kommer det inn pasienter som innlegges både fra legesenter, legevakt og direkte med ambulanse evt politi, disse undersøkes og triageres av sykepleier som gir pasienten en kode som forteller hvor raskt de trenger legetilsyn. Dette er ikke en helsesekretærjobb, og betydelig mer kompetansekrevende enn å si "vi har ingen timer i dag, ring igjen i morgen eller gå på legevakten". 

Hvis du tror at det eneste som blir sagt i telefonen på et legekontor er "du kan få time kl. xx eller en annen dag, eller at de må gå på legevakta", så tar du veldig feil. Så klart må helsesekretæren vurdere om pasientens tilstand krever time samme dag eller om det kan vente. De aller færreste er døden nær de ringer, så det er sjelden noe veldig akutt, men det er jo uansett en vurdering helsesekretæren må ta. Er sekretæren i tvil konfererer hun selvfølgelig med en av legene. Hvis noen ringer og sier at de har vondt i en skulder og en arm og føler seg uvel, så bør varsellampene blinke og sekretæren er kompetent nok til å vite at dette KAN dreie seg om hjertesykdom og pasienten bør få hastetime, og når noen ringer og sier at det svir når de tisser så ber de pasienten komme på drop in om morgenen neste dag med urinprøve. 

I et akuttmottak er det som oftest langt mer alvorlige tilfeller, og det krever selvfølgelig mye mer kompetanse å vurdere helsetilstand og hastegrad i spesialisthelsetjenesten enn i førstelinjetjenesten. Likevel har helsesekretæren en viktig rolle når de sitter i luka og tar imot pasienter, da de vurderer pasienten med et klinisk blikk. Ser pasienten smertepåvirket ut? Klam? Blek? Oppegående? Snøvlete tale? Så formidles beskjeden videre og pasienten kan bli tatt inn på rom umiddelbart hvis det er nødvendig.

Selv om helsesekretærer "bare" har videregående utdanning, så betyr det jo ikke at de er evneveike. Det er faktisk en god del anatomi, sykdomslære, psykologi og laboratoriearbeid i utdannelsen, så helt grønn er de ikke. Å vurdere om en ørebetennelse, hjernerystelse, magesmerter, brystsmerter eller UVI kan vente eller må prioriteres samme dag, er noe de klarer helt fint. Og er det tvilstilfeller så konfererer de alltid med legene først.

Anonymkode: ed18c...bae

  • Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du helsesekretær selv, siden du er så sikker på din påstand? Neppe.

«Ofte er det helsesekretæren som møter pasienten først, for eksempel på et legekontor eller et sykehus. Helsesekretæren hjelper dermed til med å vurdere medisinsk hjelp til pasienten.

Vanlige arbeidsoppgaver for en helsesekretær:

  • laboratoriearbeid
  • kontorarbeid
  • å yte service overfor pasienter

 

Hvis du for eksempel leser dette intervjuet kan du se selv at det er helsesekretæren som VURDERER om pasienten trenger akutt hjelp eller ei. 

https://utdanning.no/tema/yrkesintervju/helsesekretaer_1

«Vi er tre helsesekretærer som jobber med fire fastleger, som har cirka 5000 pasienter. Uken er delt inn i forskjellige stasjoner. En av stasjonene er hvor pasienter spør om akutt time. Da gjøres det en vurdering der og da om de har behov for dette eller kan få en time senere. Samtidig er det viktig å følge med om noen blir ekstra dårlig mens de sitter på venterommet. Dette er en servicejobb og mitt ønske er at pasientene skal føle seg ivaretatt.»

Anonymkode: efb3a...1ad

Som tidligere nevnt er jeg sykepleier, med omfattende erfaring i å triagere pasienter etter hastegrad. Jeg jobber og har jobbet med mange helsesekretærer opp gjennom, hyggelige og flinke folk på sine ting, men de har ikke kompetase nok hverken teoretisk eller klinisk til å vurdere hvem som skal få legetilsyn først og hvem som kan vente i tre uker til neste time. 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår at det antagelig vil være flere akutte syke som kommer til legevakta. MEN jeg tror virkelig mange av de som er akutt syke også kontakter legesenteret før de drar til legevakta (noe man også blir rådet til, man skal gå til fastlegen først..) Det betyr at man som helsesekretær må vite om det er akutt eller om det kan vente noen dager/uker. Jeg vil si at det er ett stort ansvar og veldig veldig viktig! Man kan jo ikke stole på at pasientene selv vet om det er akutt eller ikke så det må jo bli helsesekretærer sin oppgave? 

Gjerne rett meg om jeg tar feil.. 

Anonymkode: 6da92...db5

De kontakter fastlegekontoret ja, som sier at det ikke er ledig time og at om det er noe får de gå på legevakta. Denne hørte jeg daglig da jeg jobbet på legevakt, jeg hører den hos pasienter som kommer til sykehus og jeg har opplevd det selv som pasient. Du som helsesekretær kan sikkert sortere ut noen få kritiske tilstander, men du er overhodet ikke kompentent til å vite om det pasienten ringer og ønsker time for samme dag kan være noe alvorlig eller kan vente i flere uker. At dere syns det selv er skremmende, langt over kompetansenivå. Mange pasienter vet godt når det haster, men opplever å ikke bli hørt når de ber om time. 

Anonymkode: 8d733...07b

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...