Gå til innhold

BygdeNorge. Positivt og negativt

Anbefalte innlegg

Skrevet

På landsbygda i Italia så gidder ikke folk hisse seg opp etter hva naboen gjør. De godtar så lett forskjeller, og lar nabo være nabo liksom. De krangler og skværer opp. Og så er det fest i tilsvarende samfunnshus her; og alt er glemt 

Jeg har dessverre dårlig erfaring med norske bygder, og fordi jeg bare elsker norsk natur, så har jeg reist en del og oppholdt meg mange steder i perioder. Naturen er ofte vakker, men innbyggerne? Neei...fordi: 

Det første som møter meg er sladder, og det kan være underholdende det, men ikke på bekostning av naboen liksom

Mye bak fasaden! Helt ok å beskytte seg selv litt, men når alt blir løgn, og alle vet det. Ville ikke bodd i en norsk bygd da nei 

Alt og alle blir snakket om! Som fastboende og som turist. Best å spandere en dram. Da blir en alltid godt likt 🙂

Tar jeg feil? Noe å legge til ?

Jeg elsker Norge og nordmenn, så bare det er sagt. Føler meg norsk, men husker mye fra jeg var tenåring så klart i fødelandet, og har nydelige minner pluss at vi er der minst en gang i året. Halve slekta bor på bygda, så tok jeg meg i å samnenlikne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bygda er generelt ikke så glad i politisk korrekthet og folk som tror de er bedre enn andre. Med den innstillingen din så tviler jeg ikke et sekund på at du ikke blir likt. Prøv å ikke gå rundt med nesa i været, men aksepter dem på samme måten som du mener alle i italia er så aksepterende. Da vil du trives bedre.

Anonymkode: e9326...08f

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bygda er generelt ikke så glad i politisk korrekthet og folk som tror de er bedre enn andre. Med den innstillingen din så tviler jeg ikke et sekund på at du ikke blir likt. Prøv å ikke gå rundt med nesa i været, men aksepter dem på samme måten som du mener alle i italia er så aksepterende. Da vil du trives bedre.

Jeg går ikke med nesa i været. Hvorfor tolker du det sånn? 

Skrevet

oppvokst i bygd. det finnes ok mennesker, nå som vi er voksne er det litt mer å velge i. 

men som ungdom så var det et helvete. passer du ikke inn så er det ingen som inkluderer deg. janteloven lever i beste velgående.... det skal ingenting til før du tror du er bedre enn andre. det er også ille dersom du som mobbeoffer plutselig oppnår ting eller får tilbud de "populære" ikke får. er du suksessfull fra første stund går det bra, men er du den upopulære som får jobb i utlandet, eller ett eller annet bra og spennende, så er det dårlig likt blandt dine tildige populære venner. den dag i dag er det slik at disse ikke hilser når jeg er på besøk i hjembygda. 

Anonymkode: 71dfd...f29

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, SoWhat? skrev:

Jeg går ikke med nesa i været. Hvorfor tolker du det sånn? 

Original-innlegget ditt:

- Start med å romantisere bygdekulturen i italia. Der er alle tolerante og man godtar så enkelt forskjellene. Man kan krangle litt, men det bare understreker hvor bra det er når alt er glemt 1 1/2 minutt senere.

- Bruk 2/3 av innlegget på å pisse på Norge og vår kultur.

- Avslutt med å stille spørsmålet om det bare er deg som synes norsk distriktskultur suger. Si at du elsker Norge, men italia er mye bedre.

Norske folk er smarte. Folk fra bygda kan lukte bullshit fra mils avstand. I byer så har folk en tendens til å sensurere seg selv, og innta en mer homogen sosialliberal holdning. Dette er ikke tilfellet på "bygda". De legger også sin stolthet i nettopp dette. Jeg bare forklarer deg at hvis du kommer med den innstillingen du beskriver over her, så er det ikke rart at du ikke trives på den norske bygda. Sånn er det bare. Jeg liker bygda. Jeg liker friheten, kulturen og det innbitte hatet mot politisk korrekthet. Paradokset er at det egentlig er veldig likt det du beskriver fra italia. Folk er ekstremt tolerante hvis du blir venner med dem. Og de aksepterer deg for den du er i en helt annen grad enn i byen der folk mer plukker venner som gir økt sosial status o.l. Man kan kanskje krangle litt på bygda også, men når glasset er fullt på den neste låvefesten, så er alt glemt.

• Liker 2
Skrevet

Å bo på bygden er et mareritt. Har selv flyktet fra bygd til by. 

Anonymkode: 240cf...33b

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å bo på bygden er et mareritt. Har selv flyktet fra bygd til by. 

Anonymkode: 240cf...33b

Ja...

Skrevet

Jeg er ikke fra bygda, men slekta er så har vært der mye. Det verste er alle ryktene.

En gang skulle jeg overraske en tante med besøk, vi stoppet på bensinstasjonen når vi kom rett inn i bygda og når vi da stod på døra til tante en 10 minutter etter så hadde hun allerede fått en tlf om at vi var der.... Skumle greier.

Anonymkode: c90d5...bdd

Skrevet

Greit nok. Varierer hvor du befinner deg, sikkert. 

• Liker 1
Skrevet

Vokst opp både i bygd og by, og det er stort sett det samme. Havner du i et sammensveiset område i en bydel i oslo så er det akkurat det samme som å bo på bygda med rykter og baksnakking og sladring og utfrysning og gamle damer som sitter og titter ut vinduet for å følge med på når du kommer hjem på kvelden. 

Anonymkode: cf055...aeb

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke fra bygda, men slekta er så har vært der mye. Det verste er alle ryktene.

En gang skulle jeg overraske en tante med besøk, vi stoppet på bensinstasjonen når vi kom rett inn i bygda og når vi da stod på døra til tante en 10 minutter etter så hadde hun allerede fått en tlf om at vi var der.... Skumle greier.

Anonymkode: c90d5...bdd

Hehe. Jungeltelegrafen går fort der ;-D 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vokst opp både i bygd og by, og det er stort sett det samme. Havner du i et sammensveiset område i en bydel i oslo så er det akkurat det samme som å bo på bygda med rykter og baksnakking og sladring og utfrysning og gamle damer som sitter og titter ut vinduet for å følge med på når du kommer hjem på kvelden. 

Anonymkode: cf055...aeb

Det er ikke min erfaring. Det skjer så mye mer i en by, at en fort går under radaren. Det skjer noe hele tiden, og folk har glemt fra en dag til en annen. På bygda er rykter og sladder veldig gjødslet. For å si det sånn.

Skrevet

Kjenner meg ikke igjen i at det er så mye sladder og dritsnakk jeg, og jeg har bodd i ei bygd hele livet. Kommer på ei dame som er sånn typisk sladrekjerring, men hun blir oppfattet som ganske irriterende av alle andre som rett og slett ikke har behov for å høre på sladderet hennes. Er vel forskjeller fra sted til sted. 

Anonymkode: c6102...1c7

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Original-innlegget ditt:

- Start med å romantisere bygdekulturen i italia. Der er alle tolerante og man godtar så enkelt forskjellene. Man kan krangle litt, men det bare understreker hvor bra det er når alt er glemt 1 1/2 minutt senere.

- Bruk 2/3 av innlegget på å pisse på Norge og vår kultur.

- Avslutt med å stille spørsmålet om det bare er deg som synes norsk distriktskultur suger. Si at du elsker Norge, men italia er mye bedre.

Norske folk er smarte. Folk fra bygda kan lukte bullshit fra mils avstand. I byer så har folk en tendens til å sensurere seg selv, og innta en mer homogen sosialliberal holdning. Dette er ikke tilfellet på "bygda". De legger også sin stolthet i nettopp dette. Jeg bare forklarer deg at hvis du kommer med den innstillingen du beskriver over her, så er det ikke rart at du ikke trives på den norske bygda. Sånn er det bare. Jeg liker bygda. Jeg liker friheten, kulturen og det innbitte hatet mot politisk korrekthet. Paradokset er at det egentlig er veldig likt det du beskriver fra italia. Folk er ekstremt tolerante hvis du blir venner med dem. Og de aksepterer deg for den du er i en helt annen grad enn i byen der folk mer plukker venner som gir økt sosial status o.l. Man kan kanskje krangle litt på bygda også, men når glasset er fullt på den neste låvefesten, så er alt glemt.

Det at vi er så forskjellige er det som er med å gjøre mennesker interessante. Men her har vi to helt forskjellige oppfatninger. Det du skriver om bygda, er det jeg mer opplever i byen. I byen kan du velge hvem du vil omgås, da det er større sjanse for at du finner noen som er lik deg. Du kan være anonym, du kan ha venner. 
I bygda blir man ikke akseptert for den man er, men satt merkelapper på. Er du utenfor (trenger ikke være noe du har gjort, du er bare annerledes) så er du utenfor. 
Likevel er det mennesker som individer som bestemmer hvordan de tar imot andre. Jeg kjenner ok mennesker fra bygda. de er ikke automatisk dømmende fordi de er derfra. Dømmende mennesker finnes såklart også i byen. Men jeg har en mye mindre positiv erfaring med det å bo på bygda enn hva du har :) 

Anonymkode: 71dfd...f29

Skrevet

Er vel hva man legger i det selv. Man kommer litt tettere på folk der det er få, og dermed opplever man mer sladder. Jeg mater bygdedyret, har noen det bra fordi de kan slenge litt sladder, så forteller jeg da villig vekk om ting som aldri har skjedd😂

Hva naboen måtte mene om meg og mitt bryr meg bare ikke. 

Anonymkode: ede83...ba5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...