AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #1 Skrevet 17. september 2018 Jeg ble bundet og voldtatt pluss utsatt for vold to ganger av samme mann( eks). Det var på ei hytte første gang, og jeg var bundet i mange timer pluss utsatt for vold og psykisk terror. Sist gang kom han seg inn i leiligheten min og gjorde det samme pluss grov mishandling. Han ble dømt for dette. Jeg ble selvfølgelig preget av hendelsene, men tenkte aldri på å få hjelp psykologisk. Jeg tenkte at jeg klarte meg pga gode venner og familie. Dette skjedde for 16 år siden. Så leste jeg noen krimbøker, og ble totalt redusert. Dette er tre år siden. Nå klarer jeg ikke å gå alene noe sted uten at det er på høylys dag. Jeg er redd alle menn, og tenker at de kan skade meg alvorlig om vi er alene. Jeg har blitt livredd for menn i det store og hele, og de jeg kjenner virker som verdens hyggeligste! De er bare snille og gode, men jeg tør aldri å være alene med noen av dem. Denne redselen er så stor at jeg har problemer med å sove. I tilfelle noen skulle bryte seg inn hos meg. Er dette post traumatisk stessyndrom? Fikk de krimbøkene det til å "klikke" litt for meg etter alle år? Anonymkode: 579b7...a64
vintage Skrevet 17. september 2018 #2 Skrevet 17. september 2018 Det kan det være, men det kan ingen av oss svare på. Søk hjelp, du har vært utsatt for vanvittige overgrep ❤️
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #3 Skrevet 17. september 2018 3 minutter siden, vintage skrev: Det kan det være, men det kan ingen av oss svare på. Søk hjelp, du har vært utsatt for vanvittige overgrep ❤️ Ja, kanskje jeg bør det. Det kom så brått på etter mange år. Det er så hemmende å ha det sånn, så jeg bør jeg må nok ty til profesjonell hjelp. Dette er jo ikke reelt da menn jeg kjenner er veldig hyggelige. Og jeg er livredd de alle 😞 Anonymkode: 579b7...a64
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #4 Skrevet 17. september 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble bundet og voldtatt pluss utsatt for vold to ganger av samme mann( eks). Det var på ei hytte første gang, og jeg var bundet i mange timer pluss utsatt for vold og psykisk terror. Sist gang kom han seg inn i leiligheten min og gjorde det samme pluss grov mishandling. Han ble dømt for dette. Jeg ble selvfølgelig preget av hendelsene, men tenkte aldri på å få hjelp psykologisk. Jeg tenkte at jeg klarte meg pga gode venner og familie. Dette skjedde for 16 år siden. Så leste jeg noen krimbøker, og ble totalt redusert. Dette er tre år siden. Nå klarer jeg ikke å gå alene noe sted uten at det er på høylys dag. Jeg er redd alle menn, og tenker at de kan skade meg alvorlig om vi er alene. Jeg har blitt livredd for menn i det store og hele, og de jeg kjenner virker som verdens hyggeligste! De er bare snille og gode, men jeg tør aldri å være alene med noen av dem. Denne redselen er så stor at jeg har problemer med å sove. I tilfelle noen skulle bryte seg inn hos meg. Er dette post traumatisk stessyndrom? Fikk de krimbøkene det til å "klikke" litt for meg etter alle år? Anonymkode: 579b7...a64 Nei. Ptsd innebærer blandt annet flashback og minner om det som har skjedd Anonymkode: 9f9b8...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #5 Skrevet 17. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei. Ptsd innebærer blandt annet flashback og minner om det som har skjedd Anonymkode: 9f9b8...8d5 Dette kan heller ikke DU svare på! Anonymkode: 5f8c5...5c6 4
Chablis Skrevet 17. september 2018 #6 Skrevet 17. september 2018 Dette er det ingen her inne som kan eller bør svare deg på. En diagnose som ptsd settes av fagpersoner etter en grundig utredning. Synes du bør ta kontakt med fastlegen som kan henvise deg videre slik at du kan få hjelp med dette. Lykke til! 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #7 Skrevet 17. september 2018 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette kan heller ikke DU svare på! Anonymkode: 5f8c5...5c6 Nei vel. En hver diagnose fysisk som psykisk har en liste med symptomer som man å oppfylle for å få en diagnose,og Ts har ikke disse. Så jo det kan jeg. Anonymkode: 9f9b8...8d5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #8 Skrevet 17. september 2018 29 minutter siden, Tipptoppi skrev: Dette er det ingen her inne som kan eller bør svare deg på. En diagnose som ptsd settes av fagpersoner etter en grundig utredning. Synes du bør ta kontakt med fastlegen som kan henvise deg videre slik at du kan få hjelp med dette. Lykke til! Ok. Takk Anonymkode: 579b7...a64
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #9 Skrevet 17. september 2018 29 minutter siden, Tipptoppi skrev: Dette er det ingen her inne som kan eller bør svare deg på. En diagnose som ptsd settes av fagpersoner etter en grundig utredning. Synes du bør ta kontakt med fastlegen som kan henvise deg videre slik at du kan få hjelp med dette. Lykke til! Takk Anonymkode: 579b7...a64
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #10 Skrevet 17. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei vel. En hver diagnose fysisk som psykisk har en liste med symptomer som man å oppfylle for å få en diagnose,og Ts har ikke disse. Så jo det kan jeg. Anonymkode: 9f9b8...8d5 Huff...🙄 Anonymkode: 5f8c5...5c6 3
vintage Skrevet 17. september 2018 #11 Skrevet 17. september 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, kanskje jeg bør det. Det kom så brått på etter mange år. Det er så hemmende å ha det sånn, så jeg bør jeg må nok ty til profesjonell hjelp. Dette er jo ikke reelt da menn jeg kjenner er veldig hyggelige. Og jeg er livredd de alle 😞 Anonymkode: 579b7...a64 Håper du får den hjelpen du trenger. Sånn her kan du ikke ha det
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #12 Skrevet 17. september 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Huff...🙄 Anonymkode: 5f8c5...5c6 Ja huff. Synd det ikke et lov å skrive under med yrkestittel. Anonymkode: 9f9b8...8d5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #13 Skrevet 17. september 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja huff. Synd det ikke et lov å skrive under med yrkestittel. Anonymkode: 9f9b8...8d5 Det samme sier jeg. Anonymkode: 5f8c5...5c6 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #14 Skrevet 17. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja huff. Synd det ikke et lov å skrive under med yrkestittel. Anonymkode: 9f9b8...8d5 Ingen helseutdannet deler ut eller benekter diagnoser over nett. Anonymkode: 3eb33...53b 3
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #15 Skrevet 17. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, kanskje jeg bør det. Det kom så brått på etter mange år. Det er så hemmende å ha det sånn, så jeg bør jeg må nok ty til profesjonell hjelp. Dette er jo ikke reelt da menn jeg kjenner er veldig hyggelige. Og jeg er livredd de alle 😞 Anonymkode: 579b7...a64 Varm klem, snakk med psykolog 💜 Anonymkode: 5433a...e7f 1
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #16 Skrevet 17. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ingen helseutdannet deler ut eller benekter diagnoser over nett. Anonymkode: 3eb33...53b Deg om det Anonymkode: 9f9b8...8d5
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #17 Skrevet 17. september 2018 Det viktige er ikke hvilken diagnose du har/ikke har, men at dette er en plage for deg og noe du trenger hjelp med. Det er ikke uvanlig å få en senreaksjon på det du har opplevd, og det er vanskelig å si hva som er den utløsende faktoren. Det kan være at kroppen din har vært i overlevelsesmodus i mange år, før "ett eller annet" vippet over. Bestill time hos psykolog (enten via henvisning fra fastlegen, som ofte tar lang tid, eller hos privatpraktiserende) slik at du får snakket med noen om dette. Sånn skal du ikke ha det. Anonymkode: ca918...4c3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #18 Skrevet 18. september 2018 Tusen takk for tilbakemeldinger! Nå har jeg ringt fastlegen, og skal få henvisning til psykolog. Det er veldig slitsomt å gå rundt å være så redd hele tiden. Jeg burde nok ha bedt om hjelp tidligere, men jeg har ikke sagt noe om dette til noen før jeg skrev her i går. Det var det som skulle til da tydeligvis. Noen ganger hjelper det å få ut ting, om det så er på dette forumet. 🙂 Anonymkode: 579b7...a64 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå