Gå til innhold

Er det vanskelig å hekle?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ja og nei. Om man ikke kan å hekle, kan det være vanskelig i begynnelsen. Om hekling ikke ligger for en, blir man ikke virkelig dyktig. For meg er det enklere å hekle enn å strikke - jeg får rett og slett ikke til å strikke pent. Mamma får ikke til å hekle pent, men strikker fantastisk jevnt.

Å hekle er i prinsippet ikke vanskelig å lære. Det er kun gjentagende hekting av garn på krok. Men som med alt nytt, må man regne med litt knøling og knoting i oppstarten. Jeg lærte å hekle fra YouTube. Se, pause, knøle, knote, få til, se videre, rinse and repeat.

Anonymkode: 8cb22...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke spesielt. Jeg lærte å hekle som barn og da jeg var ca. 11 heklet jeg duker. Riktignok ikke veldig store, men ikke desto mindre heklet jeg etter mønster og fikk det riktig. Men som AB over sier så kan det være litt knotete i oppstarten. Spesielt det å lese mønster. Det blir mange forkortelser å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne ikke hekle, men fant filmer på Youtube og klarte faktisk å hekle denne! 😮 Ganske stolt da ja :P 

 

Topp.jpg

Anonymkode: 217b7...1b8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne ikke hekle, men fant filmer på Youtube og klarte faktisk å hekle denne! 😮 Ganske stolt da ja :P 

 

Topp.jpg

Anonymkode: 217b7...1b8

Var det ditt første prosjekt? Den var flott!

Anonymkode: 8cb22...7b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det ditt første prosjekt? Den var flott!

Anonymkode: 8cb22...7b5

Mitt første prosjekt ja 😊 skulle egentlig bli kjole, men gadd ikke mer så ble en topp 😂

Anonymkode: 217b7...1b8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det ditt første prosjekt? Den var flott!

Anonymkode: 8cb22...7b5

Og takk!

Anonymkode: 217b7...1b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangen jeg har heklet var på ungdomskolen for 20 år siden. Synes det var ganske enkelt men kjedelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes hekling går fortere, og er enklere enn å strikke. Sliter med å finne fine hekleoppskrifter da, så derfor strikkes det mest

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt første prosjekt ja 😊 skulle egentlig bli kjole, men gadd ikke mer så ble en topp 😂

Anonymkode: 217b7...1b8

Mitt første hekleprosjekt var ikke så jevnt og godt laget, for å si det pent, du har all grunn til å være stolt 😊

Anonymkode: 8cb22...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva du skal hekle. Det er mange ulike teknikker! Jeg har heklet i endel år, og synes alt er enkelt. Det blir jo det til slutt. Foretrekker hekling over strikking da det i større grad kan brukes til interiør og kosedyr, og blir penere enn strikking :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei. Du kommer nok til å bli hekta,på ein positiv måte, hvis du begynner å hekle. Anbefaler å prøve deg på oldemorsruter og kanskje hekle et pledd? Er veldig gøy å sette sammen farger og det er veldig moro😀

Anonymkode: ff061...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest JCrochetDesign

Greier man å "knekke koden" for diagram blir det veldig enkelt å hekle.🙂 Jeg bor i Spania, og her kommer de fleste oppskrifter i diagram. Jeg vet dessverre ikke hvor man kan finne forklaringene til diagram på norsk...

 

image.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns hekling er mye lettere enn å strikke, lærte meg det selv ved å se på youtube og videor fra garnstudio:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er veeeeldig kjekt. Ville prøvd meg på oldemorruter...og IKKE kjøp plastkrok🤓 

Anonymkode: ff061...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/20/2018 at 7:49 PM, Skunk said:

Jeg syntes hekling går fortere, og er enklere enn å strikke. Sliter med å finne fine hekleoppskrifter da, så derfor strikkes det mest

Enig! Virker som at hekling og tvilsom smak ofte går hånd i hånd... Er mye grønn/lilla/oransje sammensetninger der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...