Gå til innhold

Aner du hva et "clearing nummer" er? (bank)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten uføretrygd/inntekt fra Sverige, Försäkringskassan, og får denne inn på brukskontoen. Nå har jeg byttet bank, og har googlet meg frem til at jeg må fylle ut et skjema for å endre bankkontonummeret som Försäkringskassan utbetaler til. På dette (svenske) skjemaet står det et felt foran bankkontonummerfeltet, der det etterspørres "clearing nummer". Jeg har googlet litt på det også, men ikke funnet ut hva det er. Fant en liste over noen clearingnummere, men det var bare Dnb og andre større banker, ikke min lille bank, DinBank.no. Har sendt dem en epost og spurt, men de har ikke svart og det har gått over en uke. 

Tenkte da at det kanskje finnes noen kloke hoder her på KG som vet hva Clearing nummer er for svenskene, og hva det evt er for Dinbank.no? Er det det samme som vi nordmenn kaller IBAN nummer muligens....?

Anonymkode: f058a...61d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en liten uføretrygd/inntekt fra Sverige, Försäkringskassan, og får denne inn på brukskontoen. Nå har jeg byttet bank, og har googlet meg frem til at jeg må fylle ut et skjema for å endre bankkontonummeret som Försäkringskassan utbetaler til. På dette (svenske) skjemaet står det et felt foran bankkontonummerfeltet, der det etterspørres "clearing nummer". Jeg har googlet litt på det også, men ikke funnet ut hva det er. Fant en liste over noen clearingnummere, men det var bare Dnb og andre større banker, ikke min lille bank, DinBank.no. Har sendt dem en epost og spurt, men de har ikke svart og det har gått over en uke. 

Tenkte da at det kanskje finnes noen kloke hoder her på KG som vet hva Clearing nummer er for svenskene, og hva det evt er for Dinbank.no? Er det det samme som vi nordmenn kaller IBAN nummer muligens....?

IBAN er IBAN på alle språk. 

Anonymkode: f448e...623

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

IBAN er IBAN på alle språk. 

Anonymkode: f448e...623

Så IBAN nr er ikke det samme som Clearing nummer da? Sånn å forstå? Søren også, jeg trodde jeg kanskje hadde funnet ut av det...

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearingnr er nummeret som forteller hvilken bank det er. Det tilsvarer altså de 4 først sifrene i norske bankkonto.

Så du fyller ut IBAN på skjemaet. 

Anonymkode: f764c...732

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det ikke en Svensk ambase/konsul i Norge der du kan spørre? Jeg er ikke siker på hva det betyr. 

Anonymkode: 1c487...792

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finnes det ikke en Svensk ambase/konsul i Norge der du kan spørre? Jeg er ikke siker på hva det betyr. 

Anonymkode: 1c487...792

Jeg befinner meg i Norge og har ikke bodd i Sverige på over 20 år. Skal jeg spørre den svenske ambassaden om bank-saker, mener du? 

Prøver å finne det ut uten at ambassaden skal måtte bli brydd med dette. 

Synes det er veldig merkelig at det ikke nevnes IBAN med et ord på skjemaet, for iflg.  norske nettsider er dette internasjonalt. Jeg fant også en svensk Wikipedia nettside som omtaler og forklarer hva IBAN er, og det høres da faktisk ut som noe Sverige også bruker. Så hvorfor spør Försäkringskassan etter clearing nummer, hvis det er så at de egentlig trenger IBAN? Det forvirrer meg. Er det kanskje det gamle navnet på IBAN nummer?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg befinner meg i Norge og har ikke bodd i Sverige på over 20 år. Skal jeg spørre den svenske ambassaden om bank-saker, mener du? 

Prøver å finne det ut uten at ambassaden skal måtte bli brydd med dette. 

Synes det er veldig merkelig at det ikke nevnes IBAN med et ord på skjemaet, for iflg.  norske nettsider er dette internasjonalt. Jeg fant også en svensk Wikipedia nettside som omtaler og forklarer hva IBAN er, og det høres da faktisk ut som noe Sverige også bruker. Så hvorfor spør Försäkringskassan etter clearing nummer, hvis det er så at de egentlig trenger IBAN? Det forvirrer meg. Er det kanskje det gamle navnet på IBAN nummer?

TS

Nei, det er ikke noe gammelt navn for IBAN, 

som jeg skriver over her

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Clearingnr er nummeret som forteller hvilken bank det er. Det tilsvarer altså de 4 først sifrene i norske bankkonto.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant IBAN nummeret på nettsidene til min nye bank. Man fylte ut sitt eget kontonr, klikket på "kalkuler" og så kom det frem på linjen under. Det bestod ganske enkelt av to bokstaver (NO for Norge) og to siffer, etterfulgt av mitt kontonummer. Høres det riktig ut? Var det alt? Clearingnummer er altså de fire første sifrene i mitt norske kontonummer, og det identifiserer DinBank.no.

Takk for hjelpen

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant IBAN nummeret på nettsidene til min nye bank. Man fylte ut sitt eget kontonr, klikket på "kalkuler" og så kom det frem på linjen under. Det bestod ganske enkelt av to bokstaver (NO for Norge) og to siffer, etterfulgt av mitt kontonummer. Høres det riktig ut? Var det alt? Clearingnummer er altså de fire første sifrene i mitt norske kontonummer, og det identifiserer DinBank.no.

Takk for hjelpen

TS

Ja, det er helt rett! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er riktig, men det er ikke alt. Du må også oppgi BIC/SWIFT for Din Bank (i tillegg til IBAN). BIC består av 8 eller 11 karakterer, og du finner nok dette på samme nettside.

Og så det er sagt: vi bruker ikke clearingnummer i Norge, så her er det en «logisk feil» hvis de krever dette for norske kontonumre. De har kanskje samme versjon av skjemaet for mottakere i alle land (?), og i noen land bruker de clearingnummer 

IBAN består i Norge av NO (landkode) + 2 kontrollsiffer + 11sifret kontonummer, totalt 15 tegn. (IBAN = International Bank Account Number - altså den internasjonale versjonen av kontonummeret ditt)

Mvh jobber i bank.

Anonymkode: 69b3f...8b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...