Gå til innhold

Barn foran i bil. Er dette lov?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.. prøvde å finne noe om dette på vegvesenets nettside, men finner ikke helt frem. 

Derfor lurer jeg på om noen her vet dette om dette er lov. Barn halvannet år, nesten to, sitter foran forover i bil, airbag er slått av... tror bilsetet er ok, men ser ut som det er for større barn. 

Vet at det kanskje ikke er anbefalt, men om det er lov? Jeg kvier meg for å kjøre et barn i den posisjonen. Bakovervendt og i baksetet er egentlig det jeg ønsker så lenge det lar seg gjøre, ihvertfall for mitt barn (ikke veldig populært alltid, men det går). Men her påstår foreldrene at barnet deres ikke vil sitte sånn, og heller foran.

Anonymkode: e245e...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei.. prøvde å finne noe om dette på vegvesenets nettside, men finner ikke helt frem. 

Derfor lurer jeg på om noen her vet dette om dette er lov. Barn halvannet år, nesten to, sitter foran forover i bil, airbag er slått av... tror bilsetet er ok, men ser ut som det er for større barn. 

Vet at det kanskje ikke er anbefalt, men om det er lov? Jeg kvier meg for å kjøre et barn i den posisjonen. Bakovervendt og i baksetet er egentlig det jeg ønsker så lenge det lar seg gjøre, ihvertfall for mitt barn (ikke veldig populært alltid, men det går). Men her påstår foreldrene at barnet deres ikke vil sitte sånn, og heller foran.

Anonymkode: e245e...742

Der finnes ingen lover eller regler og heller ingen anbefalinger på om barnesetet skal stå i baksetet eller i passasjersetet foran. Det er derimot en sedvane at barnesetet plasseres i baksetet. 

Temaet har vi undersøkt og diskutert opp og i mente med både barneleger og andre, fordi vi har et barn vi ikke kunne slippe av syne 24/7 da hun var mindre. Skulle en person ut og kjøre bil med henne i bilen, måtte setet stå i fremme, fikk hun problemer ville vi ikke høre eller se det tidsnok dersom jenta satt i baksetet. Til å begynne med var det skummelt å kjøre med spebarn i fremsetet. Vi fikk også mange kommentarer fra andre på bår uansvarlighet med å ha jenta sittende i sete foran. Setet stod bakovervendt og airbagen var koblet ut. 

Det er er regler på er at barn skal sikres forsvarlig i seter tilpasset vekt og høyde. Det er og anbefalt at barn skal sitte bakovervendt så lenge som mulig fordi hodet er tyngre enn resten av kroppen. Ved en ulykke vil hodet dermed får større belastning/skade ved fremovervendt enn bakovervendt sittestilling i bilen. 

Anonymkode: b607f...4b4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov så lenge man ikke har airbag/airbag er koblet ut. Med airbag må barnet være 135 eller 140 cm (ca. 10 år) for å sitte foran, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov med airbag koblet ut. 

Å la barnet sitte foran er ikke noe problem i seg selv. At det sitter forovervendt er langt farligere, uansett hvor i bilen det sitter. Men det er altså lov. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mange land MÅ småbarn sitte fremme. Det er like sikkert når man kjører, og kan også bidra til at færre barn blir glemt i bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Frostrose skrev:

I mange land MÅ småbarn sitte fremme. Det er like sikkert når man kjører, og kan også bidra til at færre barn blir glemt i bilen. 

Airbag + barnestol er som å mose ungen i et vaffeljern som beveger seg i 350km/t. Jeg kan ikke fordra unger men for noen som er glad i snørrvalpen sin vil det jo være litt uheldig. Airbager utløses selv i relativt lave hastigheter.

 

Selv avskrudde eller deaktiverte airbagger kan utløses. Der har vi sett eksempler på. Eksplosiver har en tendens til å eksplodere. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.9.2018 den 11.58, AnonymBruker skrev:

Tror bilsetet er ok, men ser ut som det er for større barn. 

Anonymkode: e245e...742

Det er ikke mer trygt å sitte bak i en bil. Foran eller bak spiller ingen rolle så lenge airbag er slått av. Den løses ikke ut da ...

Men den setningen jeg klipte ut kan gjøre det ulovlig. Det er ulovlig å ikke sikre barn tilstrekkelig, noe du trolig ikke gjør hvis stolen er laget for større barn.

Anonymkode: cb299...772

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, WCKD said:

Skjønner ikke hvorfor noen setter ungen foran. Midten bak er det tryggeste stedet i bilen...

På nye biler er foran tryggest. Gitt at airbag er av.

TS, om barnet er over 15 kg er det dessverre tillat med forover.

Anonymkode: 4490c...712

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, WCKD skrev:

Skjønner ikke hvorfor noen setter ungen foran. Midten bak er det tryggeste stedet i bilen...

Ikke alle biler som har bakseter. 

Ikke alle småbarnsforeldre som har stasjonsvogn. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

På nye biler er foran tryggest. Gitt at airbag er av.

TS, om barnet er over 15 kg er det dessverre tillat med forover.

Anonymkode: 4490c...712

Nope, midten bak er tryggest.

2 timer siden, stan skrev:

Ikke alle biler som har bakseter. 

Ikke alle småbarnsforeldre som har stasjonsvogn. 

 

De fleste som har barn har mer enn to seter i bilen.

Du trenger ikke stasjonsvogn for å ha bakseter. Har du egentlig sett inni biler før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 timer siden, WCKD skrev:

Skjønner ikke hvorfor noen setter ungen foran. Midten bak er det tryggeste stedet i bilen...

Bilene er laget slik at det er tryggest fremme. Det er der bilen tar best etter for støt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spurte tryggtrafikk om dette for en stund siden. De svarer raskt på e-post.

svaret jeg fikk:

 

Dersom du har en bil som er fra 2005 eller nyere så kan barnet godt sitte i forsetet dersom du kobler ut airbaggen.

 

Anonymkode: 9b6b3...ff5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, WCKD skrev:

 

De fleste som har barn har mer enn to seter i bilen.

Du trenger ikke stasjonsvogn for å ha bakseter. Har du egentlig sett inni biler før?

Ja, jeg har eid, kjørt og brukt masse forskjellige biler. Og flere av disse er uten bakseter. Ingen av arbeidsbilene har bakseter. Elbilen hadde heller ikke bakseter. Ferrarien har heller ikke bakseter. Så da er det ikke annet å gjøre enn å ha barnet foran. 

Tråden handler ikke om de fleste, den handler om at det er lovlig å ha barn i forsetet. At det er enda bedre å ha barna i baksetet er en annen diskusjon. Enda bedre er jo å la være å kjøre, men da kommer vi ikke langt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.9.2018 den 10.40, stan skrev:

Ja, jeg har eid, kjørt og brukt masse forskjellige biler. Og flere av disse er uten bakseter. Ingen av arbeidsbilene har bakseter. Elbilen hadde heller ikke bakseter. Ferrarien har heller ikke bakseter. Så da er det ikke annet å gjøre enn å ha barnet foran. 

Tråden handler ikke om de fleste, den handler om at det er lovlig å ha barn i forsetet. At det er enda bedre å ha barna i baksetet er en annen diskusjon. Enda bedre er jo å la være å kjøre, men da kommer vi ikke langt. 

De fleste som har barn har bakseter i bilen sin, hvorfor ikke sette ungen der det er absolutt tryggest når man først driver med det farligste man gjør i hverdagen?

Dumt å kjøpe Ferrari og elbil uten bakseter når du har barn🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Addie skrev:

Av nysgjerrighet, hvorfor må airbagen kobles ut hvis barnet sitter forovervendt i forsetet? 

Tenk deg litt om, så svarer du etterpå.

Anonymkode: e2fa4...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Addie skrev:

Av nysgjerrighet, hvorfor må airbagen kobles ut hvis barnet sitter forovervendt i forsetet? 

Airbagen er designet for å ta i mot et voksent menneske. For et lite barn vil det bli som å få et kraftig slag. 

Derfor anbefales det å skru av airbagen. 

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tenk deg litt om, så svarer du etterpå.

Anonymkode: e2fa4...2bf

Hva med å være litt hyggelig? Tenk deg om selv før du svarer. 

1 time siden, WCKD skrev:

De fleste som har barn har bakseter i bilen sin, hvorfor ikke sette ungen der det er absolutt tryggest når man først driver med det farligste man gjør i hverdagen?

Dumt å kjøpe Ferrari og elbil uten bakseter når du har barn🙄

Er ikke uenig. Men det er ikke bestandig man kan gjøre det absolutt tryggeste. Noen ganger er barnesete i forsetet den beste løsningen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...