Gå til innhold

Inngå ekteskap i hemmelighet.


Charliee

Anbefalte innlegg

1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Det må vel være opptil de enkelte hvem de vil dele det med. Hva som er romantisk er vel også opp til paret å vurdere. Problemer med familien er typisk at det har vært vanskelige skilsmisser og annen krangling, gjerne pga arv f eks. 

Jepp. Helt opp til hver enkelt, men hvorfor skulle jeg gratulere med noe som i praksis er en underskrift? Hvis parret ikke gidder å feire hvorfor skulle jeg? Nei, her blir bryllup møtt med samme entusiasme som brudeparret viser for selve inngåelsen. Hvis de i tillegg vet at de sårer folk ved å utestenge og hemmeligholde så får de stå for sin egen drama. 

Veit mange har mentaliteten at det er deres bryllup og deres valg, men man lever ikke i en bobble. Man kan være så egoistisk man bare vil, men å unnskylde dårlig oppførsel med «bryllup» blir for tynt. Husk at det er i hverdagen man skal leve. 

Anonymkode: 6c649...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Helt opp til hver enkelt, men hvorfor skulle jeg gratulere med noe som i praksis er en underskrift? Hvis parret ikke gidder å feire hvorfor skulle jeg? Nei, her blir bryllup møtt med samme entusiasme som brudeparret viser for selve inngåelsen. Hvis de i tillegg vet at de sårer folk ved å utestenge og hemmeligholde så får de stå for sin egen drama. 

Veit mange har mentaliteten at det er deres bryllup og deres valg, men man lever ikke i en bobble. Man kan være så egoistisk man bare vil, men å unnskylde dårlig oppførsel med «bryllup» blir for tynt. Husk at det er i hverdagen man skal leve. 

Anonymkode: 6c649...bf0

Ekteskapsinngåelse er i faktisk en underskrift på at man juridisk forplikter seg til ekteskapsloven og det som følger meg. Bryllup som en romantisk fest med gud og hvermann er ikke for alle, noen ønsker å bruke pengene sine på f.eks. hverdagen nettopp fordi de ikke lever i en romantisk boble.

Anonymkode: 30860...869

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke brydd meg noe særlig. Deres valg. Hadde bare gratulert og smilt når de en gang bestemte seg for å fortelle om begivenheten.

Kunne faktisk tenke meg å gjøre det helt privat og i hemmelighet selv, om jeg noengang skulle komme på den ideen å gifte meg igjen. Bare en enkel vielse i utlandet (ambassade) eller på tinghuset. Borgerlig hadde det blitt uansett, ikke kirkelig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ekteskapsinngåelse er i faktisk en underskrift på at man juridisk forplikter seg til ekteskapsloven og det som følger meg. Bryllup som en romantisk fest med gud og hvermann er ikke for alle, noen ønsker å bruke pengene sine på f.eks. hverdagen nettopp fordi de ikke lever i en romantisk boble.

Anonymkode: 30860...869

Så hvorfor skal jeg behandle det som en stor, fantastisk begivenhet når ikke hovedpersonene behandler det som en formalitet?Økonomi har ingenting med saken å gjøre. Har vært i spleisebryllup og like hyggelig det. Trenger heller ikke å være hvermannsen, men å eksludere de nærmeste fører ofte til sårede følelser. 

Anonymkode: 6c649...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjorde det slik fordi min svigermor ikke funker i sosiale sammenhenger, hadde ikke gått an å ha en fest med det mennesket tilstede.

Vi fortalte etter ca et halvt år og fikk gratulasjoner men ingen andre reaksjoner sånn sett, så om noen var fornærmet så sa de iallefall ikke noe til oss.

 

Anonymkode: 5e7d6...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne godt tenkt meg å gifte meg i hemmelighet. Det er så mye drama i min familie at jeg tror jammen ikke jeg orker å utsette venner og svigerfamilie for det..

Drømmen måtte vært å ha en vielse sammen med ungene i sjømannskirka i etelletanna hyggelig land, og så invitere på middag når vi kom hjem. Middag og fest i et fint lokale med venner, og middag på en fin restaurant med familien. Bare skille det helt. 

Anonymkode: 0fcb4...ec3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi giftet oss i hemmelighet i utlandet. Kun forloverne og svigers som var barnevakt visste noe. Jeg hater å være midtpunkt, så det var ikke et alternativ med noe annet. Hadde valgt samme måte om jeg skulle gjøre valget igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ekteskapsinngåelse er i faktisk en underskrift på at man juridisk forplikter seg til ekteskapsloven og det som følger meg. Bryllup som en romantisk fest med gud og hvermann er ikke for alle, noen ønsker å bruke pengene sine på f.eks. hverdagen nettopp fordi de ikke lever i en romantisk boble.

Anonymkode: 30860...869

Det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en venn eller vennepar hadde gjort det synes jeg det hadde vært helt greit 😊 Skjønner dem godt, hadde ønsket å gjøre det slik selv 😅 

Hadde vært annerledes med foreldre eller søsken da. Der synes jeg det hadde vært litt...vet ikke helt ordet...sårt å ikke vite om det i alle fall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor skal jeg behandle det som en stor, fantastisk begivenhet når ikke hovedpersonene behandler det som en formalitet?Økonomi har ingenting med saken å gjøre. Har vært i spleisebryllup og like hyggelig det. Trenger heller ikke å være hvermannsen, men å eksludere de nærmeste fører ofte til sårede følelser. 

Anonymkode: 6c649...bf0

Men det handler jo ikke om deg. Et ekteskap er mellom de to partene som velger å inngå det. Om du blir såret er det jo du som må gjøre noe med det.

Tror ikke de som gifter seg i det stille heller forventer at du skal behandle det som en stor fantastisk begivenhet. Hadde de ønsket det hadde de jo hatt det romantiske bryllupet du ønsker å komme i. Et vennlig gratulerer, på lik linje med når noen får barn, ny jobb eller kjøper seg bolig, er bra nok.

Anonymkode: 30860...869

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke brydd meg om. For meg er det ikke forskjell på samboerskap og ekteskap.

Anonymkode: 58964...69a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...