Gå til innhold

Avregistrerte bruktbiler


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en rimelig bruktbil og tråler derfor finn flittig om dagen. Jeg har sett at enkelte biler som selges av privatpersoner er avregistrerte. Er dette et dårlig tegn eller hva kommer det egentlig av? 

Og når vi først er i gang, er det ellers noe jeg bør være på oppmerksom på? Har ingen bilkyndige som kan hjelpe til, så føler meg ganske lost når det gjelder dette.

Anonymkode: ef62c...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Styr unna alt som er avregistrert, spesielt når kunnskapen om biler er fraværende.

Kjøp bruktbil hos forhandler som gir med en viss garanti.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avregistreringen kan ha skjedd av forskjellige årsaker. F.eks at bilen ble underkjent på PKK og ikke reparert etterpå eller at det ble for kostbart å ha skiltene på. Det kan også være førerkort som mangler, og at behovet for bil med skilt dermrd ikke er tilstede. Og helt sikkert andre mulogheter jeg har glemt nå.

Om det er negativt eller ikke er vanskelig å su, men kjøp nå for all del ikke en bil som har stått veldig lenge. Det byr på problemer siden en bil består av en rekke bevegelige deler som bør være i jevnlig bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to. Noen av dem er jo relativt nylig EU-godkjente, så da blir man jo litt i tvil om hva man skal tro. Samtidig har jeg ikke råd til å kjøpe enda en bil om en måned. Og jo, selvsagt hadde jeg helst kjøpt hos en forhandler, men jeg trenger den ganske fort, og det er ikke så mange til akseptabel pris å få tak i her. Trodde jeg bodde sentralt, men tydeligvis ikke :)

Anonymkode: ef62c...29d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, begge to. Noen av dem er jo relativt nylig EU-godkjente, så da blir man jo litt i tvil om hva man skal tro. Samtidig har jeg ikke råd til å kjøpe enda en bil om en måned. Og jo, selvsagt hadde jeg helst kjøpt hos en forhandler, men jeg trenger den ganske fort, og det er ikke så mange til akseptabel pris å få tak i her. Trodde jeg bodde sentralt, men tydeligvis ikke :)

Anonymkode: ef62c...29d

Du kan jo få bil på dagen, hos en forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, hutula1 skrev:

Du kan jo få bil på dagen, hos en forhandler.

Akseptabel pris, sa jeg :)  Trenger en rimelig bruktbil, og har ikke funnet noe som passer hos forhandlere her jeg bor. Hver gang jeg ser en bil jeg kunne tenke meg, er navnet på (den private) selgeren som hentet ut av et Donaldblad (L.Urendreier osv.) eller så dukker det opp noe tvilsomt når man finleser annonsen (avregistrert, må inn til EU-kontroll i løpet av en måned eller to o.l.). Ikke lett, dette.

Anonymkode: ef62c...29d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Av personlig erfaring ville jeg styrt unna avregistrerte biler. Det viser at den kanskje har stått i ro lenge (alt etter hvor lenge siden det er siden den ble avregistrert). Grunn til avregistrering kan være at den enten ikke er i bruk (derfor slipper unna forsikring og årsavgift) eller at den ikke er EU-godkjent. Jeg kjøpte en bil som var avregistrert som hadde vært det i to år, men siste EU-kontroll ble den godkjent med null feil. Da jeg skulle få bilen EU-godkjent, viste det seg å være så mye rust i kanalene at reparasjonen ville kostet mer enn bilens egne verdi. 

Har bilen stått i ro lenge, er det mest sannsynlig at det blir dannet rust eller feil oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...