Gå til innhold

Rundkjøring med tre armer


lysestake

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har oppkjøring snart og føler jeg er klar, men har litt problemer med de tre-arma rundkjøringene. 

Jeg vet at jeg skal legge meg i venstre fil når rundkjøringa er tre-arma hvis jeg skal rett frem. Jeg vet også at dersom det er ett skilt med innkjøring forbudt til venstre, så skal jeg også legge meg til venstre når jeg skal rett frem. Problemet mitt er at jeg noen ganger ikke ser at rundkjøringa er slik før jeg har lagt meg i høyre fil når jeg skal rett frem, noe som egentlig er riktig i følge hovedregel. Normalt når jeg har gjort denne feilen med kjørelærer, så retter jeg den opp med stil og kjører til høyre, vil ikke gjøre det med sensor. Dessuten har jeg sittet på med folk som bommer på tre-arma rundkjøringer noe som gjør meg forvirra og jeg vil ikke gjøre det samme når jeg får lappen.

Så mitt spørsmål er, hvordan vet man dette om man ikke har god sikt til å se at denne rundkjøringa er "normal"? Er det noe jeg har gått glipp av? Noen som kan hjelpe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det handler litt om å "lese trafikken". Du må løfte blikket og danne deg tanker om hva du skal gjøre lenge før du treffer rundkjøringen. En rundkjøring kommer aldri plutselig brått på. 

Altfor mange sitter og nistirrer på veien 2 meter foran seg og bråstopper i sjokk når de kommer til en rundkjøring eller et kryss osv.  Så mitt beste tips er - løft blikket. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Syntes at det er vanskelig selv. Min kjørelærer sa jeg kunne lese på skiltene om det var vei til venstre.

Anonymkode: 0b1af...9a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sliter med dette, irriterer meg grønn og har opplevd mange nesten-ulykker av det! 

Mitt beste råd er å ta deg tid, bremse ned, se fremover og planlegge før du plutselig er der. Legger du deg i høyre så kjør til høyre og finn heller en vei tilbake, bedre enn å muligens skape ulykker.

Anonymkode: 96b17...80a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...