Gå til innhold

Balsamico bruksområder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bruker man balsamico til? 🙂

Anonymkode: d44cc...5c1

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ost&kjeks, grønn salat, på mango eller jordbær. Nesten hva som helst egentlig. :)

Skrevet

Kommer helt an på type balsamico, altså hvor lenge den er lagret. Da ser jeg bort i fra de som er "jukset med" og tilsatt sukker. 

En "ung" balsamico brukes blant annet til å lage vinaigrette-dressinger, og brukes ellers som vanlig eddik. En godt lagret balsamico er super på blant annet jordbær, modne oster og and. 

Anonymkode: 77ae3...a9a

Skrevet

Balsamico smakte jo helt jævlig! 

Anonymkode: 1d7ab...4e2

• Liker 1
Skrevet

Elske balsamico. Gjerne når jeg steker løk og champignon så heller jeg litt over. 

Skrevet

I tillegg til det som er nevnt: Jeg bruker middels lagret balsamico sammen med olivenolje og flaksalt som en dip til brød før maten med et glass vin til, eller ved siden av enkelte gratinerte pastaretter, feks lasagne og cannelloni. Man trenger mer olije enn eddik, feks 4:1, og  så et dryss salt over. Ekstra godt å dyppe focaccia i (selv om den er full av salt og olje fra før :eeeh: ).

Anonymkode: dd656...afd

Skrevet

Jeg bruker balsamico creme over salater, bruschetta, pizza m/spekeskinke osv. Det smaker godt og maten ser bedre ut. 👌

Skrevet

Hva bruker man IKKE balsamico til? 😛 

Jeg bruker creme balsamico på salater, pastaretter og sandwicher.
Jeg bruker rødvinsbalsamico i dressinger og i tomatsauser. 
Jeg bruker hvitvinsbalsamico i lyse sauser. 

• Liker 1
Skrevet

Hvit balsamico brukes i dressing, er helt "avhengig" av det. 

Rød balsamico dryppes gjerne over diverse salat og grønnsaker og has i sauser etc.

Har også god erfaring med balsamico (og sukker) på jordbær på sommeren - fantastisk godt.

Har gjerne flere ulike balsamicoer, både dyrere og rimeligere, til ulik bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...