Gå til innhold

Er automatgir lappen billigere enn manuell?


Ms97

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lappen, og er snart 21 år, jeg vil veldig gjerne ta lappen men er prisen som stopper meg veldig. Men jeg har hørt at vanlig manuell kan koste fra 30-50k, men med automat får du det får 15k. Er det billigere?? Jeg skal ofc høre med en skole i nærområde om hva prisen er der, men er det billigere? 

Det er ikke vits i å skrive "du burde ta manuell, bla bla bla" Og oppmuntre meg om det, jeg bestemte meg fast for 3 år siden at jeg skal ta automat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor billig førerkortet blir kommer ann på dine kjøreegenskaper og hvor mange kjøretimer du må ha i tillegg til det som er obligatoriskt.

 

Anonymkode: d14fb...4f0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følte at 50% av læringen gikk ut på hvordan man skulle gire riktig osv. Så du kan absolutt spare mange tusen kr på å ta automat ja. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke så vanskelig å gire at man bruker mange timer på å lære det. Kan ikke tenke meg at du sparer så mye. Går mer på generelle kjøreferdigheter og hvor fort du lærer det. 

Jeg tror jeg kløna med giringen i to timer, etter det så var ikke giringen noe problem. 

Anonymkode: 2653f...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Heisann1234 skrev:

Jeg følte at 50% av læringen gikk ut på hvordan man skulle gire riktig osv. Så du kan absolutt spare mange tusen kr på å ta automat ja. 

Da har man enten ekstremt tungt for å lære å gire eller ekstremt lett for å lære absolutt alt det andre som bilkjøring handler om ;) 

Man sparer nok litt hvis man ikke har prøvd å kjøre bil i det hele tatt, og ikke har noen i hele verden å øvelseskjøre sammen med utenom kjøretimene. Men for at forskjellen skal være så stor som TS spør etter, og som du også antyder; da må det være noe helt spesielle forutsetninger som ligger bak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Muligens billigere i og med at du "slipper" å lære å gire. MEN: det er ikke sikkert at det lønner seg. På jobben min er det er krav at du har sertifikat klasse B, uten begrensinger slik som feks automatlappen vil være. Det er flere bedrifter som har lignende policy, at alle ansatte skal kunne kjøre alle biler...

Anonymkode: 920f2...6c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere skriver, det kommer an på. Jeg prøvde meg på manuell men selv etter 20 kjøretimer klarte jeg ikke å gire.. bilen stoppet konstant eller jeg rullet bakover. Fikk høre at det ville vært uforsvarlig å fortsette med manuell. Trodde det skulle gå lettere med automat, men det kosta meg likevel 100.000 kr totalt og tok lang tid. Mye pga jeg har angst for å kjøre bil og angst for å bli slått til, siden det har skjedd flere venninner. 

Hvis man er psykisk sterk går det nok fortere og blir billigere :)

Anonymkode: 87353...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Ullvott skrev:

Da har man enten ekstremt tungt for å lære å gire eller ekstremt lett for å lære absolutt alt det andre som bilkjøring handler om ;) 

Man sparer nok litt hvis man ikke har prøvd å kjøre bil i det hele tatt, og ikke har noen i hele verden å øvelseskjøre sammen med utenom kjøretimene. Men for at forskjellen skal være så stor som TS spør etter, og som du også antyder; da må det være noe helt spesielle forutsetninger som ligger bak. 

Joda det er nok individuelt. Jeg slet med å ikke kvele bilen flere ganger (dette kunne være pga nervøsitet også da), bakkestart, gire behagelig og i tide osv. Så jeg kan se for meg at en del folk må bruke litt mer tid på sånne ting pga giring. Men så klart, dette er ikke generelt. Du lærte det sikkert super fort og er flink du 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som flere skriver, det kommer an på. Jeg prøvde meg på manuell men selv etter 20 kjøretimer klarte jeg ikke å gire.. bilen stoppet konstant eller jeg rullet bakover. Fikk høre at det ville vært uforsvarlig å fortsette med manuell. Trodde det skulle gå lettere med automat, men det kosta meg likevel 100.000 kr totalt og tok lang tid. Mye pga jeg har angst for å kjøre bil og angst for å bli slått til, siden det har skjedd flere venninner. 

Hvis man er psykisk sterk går det nok fortere og blir billigere :)

Anonymkode: 87353...d28

100K? Har du lappen i dag?

Angst for å bli slått til? Hva har det med bilkjøring å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.9.2018 den 18.49, Ms97 skrev:

Jeg har ikke lappen, og er snart 21 år, jeg vil veldig gjerne ta lappen men er prisen som stopper meg veldig. Men jeg har hørt at vanlig manuell kan koste fra 30-50k, men med automat får du det får 15k. Er det billigere?? Jeg skal ofc høre med en skole i nærområde om hva prisen er der, men er det billigere? 

Det er ikke vits i å skrive "du burde ta manuell, bla bla bla" Og oppmuntre meg om det, jeg bestemte meg fast for 3 år siden at jeg skal ta automat :)

Tull. Det er ikke dyrere med manuelt gir enn med automat, med mindre du ikke har fysikken i orden i beina og klarer koblingspedalen. 

Anonymkode: 4cb95...216

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...