Gå til innhold

Krangler om hpv vaksine for datter


solmåneogstjerner

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter som er 12 år. Jeg ønsker at hun skal ta hpv vaksinen. Men faren er imot det. Vi har felles foreldreansvar, men hun har fast bosted hos meg. Jeg kan gjerne diskutere dette med ham, men hans eneste argument  er at dette er en vaksine som vil legge til rette for eller oppmuntre henne til å ha tilfeldig sex. Han mener at hun evt kan ta denne selv når hun er voksen. Men den gir jo mye bedre beskyttelse hvis den tas før man blir seksuelt aktiv! 

Så han nekter. Hva kan jeg gjøre da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Foreldre som nekter vaksiner vil i mine øyne ikke barns beste. Men hva sier datteren din da? Hvis hun ønsker å ta den så bør hun absolutt få tatt den. Det er jo ikke krise å vente noen år heller, men den virker bedre før man blir seksuelt aktiv ja. 

Anonymkode: ae350...807

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har en datter som er 12 år. Jeg ønsker at hun skal ta hpv vaksinen. Men faren er imot det. Vi har felles foreldreansvar, men hun har fast bosted hos meg. Jeg kan gjerne diskutere dette med ham, men hans eneste argument  er at dette er en vaksine som vil legge til rette for eller oppmuntre henne til å ha tilfeldig sex. Han mener at hun evt kan ta denne selv når hun er voksen. Men den gir jo mye bedre beskyttelse hvis den tas før man blir seksuelt aktiv! 

Så han nekter. Hva kan jeg gjøre da?

På hvilken måte oppmuntrer den henne til å ha tilfeldig sex? Dersom hun ikke tar den nå, men velger å ta den som voksen må hun betale 6000kr for den.

Anonymkode: 2361f...276

  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vet du egentlig om denne vaksinen? 

Jeg har hørt om mange negative bivirkninger. Noen har fått ødelagt livet på grunn av den 

hun kan heller ta regelmessige kontroller fra 20 åra

Anonymkode: 9bd15...f2d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har snakket om det og hun vil ta den. Samtidig så har jo ikke hun kunnskap eller erfaring nok til å forstå noe særlig av dette. Hadde ikke tvunget henne om hun nektet, men jeg mener det er foreldre som har ansvar for å bestemme dette. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok at 1 seksualpartner gir henne viruset, trengs ikke være en hel rekke. At hun blir seksuelt aktiv en dag må han vel regne med?

Det må i tillegg være andre mekanismer som påvirker hennes fremtidige seksualadferd enn hvorvidt hun har tatt en vaksine. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du egentlig om denne vaksinen? 

Jeg har hørt om mange negative bivirkninger. Noen har fått ødelagt livet på grunn av den 

hun kan heller ta regelmessige kontroller fra 20 åra

Anonymkode: 9bd15...f2d

Nei. Nei. Nei. Les forskning, ikke ting du har «hørt om» på internett!

TS, barnefar tar helt feil her. Du bør ta en skikkelig prat med ham generelt om moralisering ovenfor datteren. 

Og ja, vaksine bør hun få. Har du spurt ham hva han vil tenke om datteren ikke får vaksinen pga hans ønske, og så får hun livmorhalskreft om 20 år? 30 år? At hun skal bestemme selv når hun er i 20-årene er en fin tanke - bortsett fra at da kan der være for sent, som du selv vet. Her ville jeg trumfer gjennom vaksinering hvis nødvendig, dette er for viktig til å kutte ut pga merkelige seksualmoral-holdninger og mangel på kunnskap hos faren hennes.

Anonymkode: 27b93...5af

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På hvilken måte oppmuntrer den henne til å ha tilfeldig sex? Dersom hun ikke tar den nå, men velger å ta den som voksen må hun betale 6000kr for den.

Anonymkode: 2361f...276

Han mener at man får en falsk trygghet, slik at man kan 'gå ut og knulle hvem som helst uten å være redd for sykdom' (hans ord). Vi vet jo alle at man kan bli smittet av kjønnssykdommer uansett, og det har jeg allerede hatt en forsiktig innledende prat med henne om, selv om jeg tror hun er langt fra noen seksuell debut. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva vet du egentlig om denne vaksinen? 

Jeg har hørt om mange negative bivirkninger. Noen har fått ødelagt livet på grunn av den 

hun kan heller ta regelmessige kontroller fra 20 åra

Anonymkode: 9bd15...f2d

Har undersøkt. Min oppfatning er at det er en større risiko å ikke ta den og få kreft, enn at man tar den og opplever bivirkninger. Som ved de andre vaksinene som er en del av barnevaksinasjonsprogrammet 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg har en datter som er 12 år. Jeg ønsker at hun skal ta hpv vaksinen. Men faren er imot det. Vi har felles foreldreansvar, men hun har fast bosted hos meg. Jeg kan gjerne diskutere dette med ham, men hans eneste argument  er at dette er en vaksine som vil legge til rette for eller oppmuntre henne til å ha tilfeldig sex. Han mener at hun evt kan ta denne selv når hun er voksen. Men den gir jo mye bedre beskyttelse hvis den tas før man blir seksuelt aktiv! 

Så han nekter. Hva kan jeg gjøre da?

Slike argumenter har jeg hørt før. Enkelte synes det er viktigere å ikke "tilrettelegge for seksuell umoral" enn å beskytte helsen, tydeligvis. 

Det er ikke bare de som har tilfeldig sex som har nytte av denne vaksinen. HPV-viruset er så vanlig at de fleste seksuelt aktive vil få det, også med få, eller kun en partner(e). Selv om hun kun skulle komme til å ha sex med sin ektemann, kan han gi henne dette viruset. 

Tror neppe denne vaksinen vil påvirke hennes antall fremtidige sexpartnere. Og om så var, er det vel uansett bedre at hun er beskyttet mot en dødelig sykdom? Mener faren at hun "fortjener" kreft om hun har "lav seksualmoral"?!? 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg vet egentlig det. Problemet er bare alt trøbbelet som oppstår ved det...

Det er mer trøbbel for henne å få kreft. Dessuten handler jo ikke dette om hennes antall partnere, om den ene kjæresten hun får er smittet, er det nok. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg vet egentlig det. Problemet er bare alt trøbbelet som oppstår ved det...

Så ikke fortell han det. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forventer barnefar at datter skal gå hele livet uten sex? Og forresten, tror han at man må ha sex for å få livmorhalskreft? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Lauge skrev:

Forventer barnefar at datter skal gå hele livet uten sex? Og forresten, tror han at man må ha sex for å få livmorhalskreft? 

Du må jo ha sex for å bli smittet med HPV viruset. 

Anonymkode: df768...40d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Thyra skrev:

Så ikke fortell han det. 

Han vet jo allerede om det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen her fikk den i fjor. Jeg bor riktignok sammen med faren hennes, men enda så lite han ønsker at døtrene hans skal vokse opp og bli voksne var dette overhodet ikke et argument han tenkte på å komme med en gang. Har aldri hørt ham tenke tanken...

Han fleiper med at han skal stå med balltre bak døra til "friere" osv, men allikevel koblet han ikke sånn ang denne vaksinen.

Her må nok faren lese seg opp litt. Hadde han hatt medisinske argumenter mot vaksinen hadde det vært noe annet, men det holder med EN partner for å bli smittet. Og selv om den ene partneren er den eneste hun har i livet og den ikke kommer før hun er 28 så er smitten der like fullt...

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Thyra skrev:

ror neppe denne vaksinen vil påvirke hennes antall fremtidige sexpartnere. Og om så var, er det vel uansett bedre at hun er beskyttet mot en dødelig sykdom? Mener faren at hun "fortjener" kreft om hun har "lav seksualmoral"?!? 

Han har blitt helt psycho på dette etter at vi gikk fra hverandre. Fått en ny overdreven moral eller noe. Uavhengig av at vi ble sammen når jeg var 15 og han var i 20-årene.... (også seksuelt)

Han mener at vi skal sørge for å holde henne unna situasjoner hvor det kan skje noe seksuelt. Og at det i hovedsak er mitt ansvar siden hun er her mesteparten av tiden. 

Jeg tror på å gi henne frihet med noen klare grenser, samtidig som jeg ønsker å ha en åpen dialog med henne, om venner, gutter, sex, press, alkohol osv. Jeg VET jo at hun kommer til å komme i situasjoner hvor disse tingene er aktuelt. Vil at hun skal kunne komme til meg med spørsmål om prevensjon f eks uten at det blir altfor kleint. Derfor har vi allerede snakket litt om slike ting. Men jeg vil ikke presse henne heller. Og hun er langt fra noen seksuell debut, men har kommet til meg med litt ting som at gutter er interessert, 'må jeg kysse dem' og slike ting. 

Men faren bare nekter henne å gjøre noe som helst, og vil at jeg skal følge opp hans regler (i praksis holde henne hjemme hele tiden). 

Endret av solmåneogstjerner
Skrivefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...