Gå til innhold

Billig, glutenfri lavkarbomat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen gode tips til mat som er glutenfri, og som ikke er proppet med karbohydrater? Alle slags tips tas imot med takk :)

Anonymkode: ce5e3...911

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spis ren mat så er du innafor:) Fisk, kjøtt, grønnsaker og kylling, ikke ferdigprodukter.

Anonymkode: b10f9...1d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg og spekeskinke.(2 pk spekeskinke for 79kr på rema 1000)

 

 

Anonymkode: 2a807...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavkarbo er ikke bra for kroppen.  Å spise store mengder fett er ikke sunt for hjerte.  Jeg har kutta ut lavkarbo pga fare for hjerteinfarkt. 

Anonymkode: bc3d7...cf5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo er ikke bra for kroppen.  Å spise store mengder fett er ikke sunt for hjerte.  Jeg har kutta ut lavkarbo pga fare for hjerteinfarkt. 

Anonymkode: bc3d7...cf5

Jeg har ikke tenkt å ete store mengder fett, men jeg trenger å spise færre karbohydrater samtidig som jeg unngår gluten, for helsas skyld. 

Takk for tips, dere over :) 

Anonymkode: ce5e3...911

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gluten er ikke dårlig for helsa så lenge man ikke har påvist en glutenintoleranse.

Anonymkode: 1f0d9...d7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg spiser mye av følgende rett: sellerirot, rødbete, kålrot og gulrot kokt halvmørt - med en god dæsj meierismør på. Inntil har jeg en snabb med Vossakorv eller annen grov pølse. Kanongodt! Har fått helt dilla. Spiser heller ikke utpreget lavkarbo, men er bevisst på karbonivået pga tarmhelse og vekt. Denne middagen er enkel, billig og supergod! Rotgrønnsaker med smør på er sykt undervurdert 😍

Anonymkode: e42ac...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

karbo er ikke bra for kroppen.  Å spise store mengder karbohydrater er ikke sunt for hjerte.  Jeg har kutta ut karbo pga fare for hjerteinfarkt. 

Anonymkode: bc3d7...cf5

 

Rettet på faktafeil i sitatet ditt. Nå så det riktigere ut. :)

 

TS: All skikkelig lavkarbo-mat er glutenfri. Man skal helst ikke spise korn på lavkarbo. Kjøtt, fisk, innmat, egg, fete meieriprodukter, grønnsaker, krydder er glutenfrie produkter. Og du og du så mye godt og sunt man kan lage av dem. :)

Anonymkode: c1901...7ab

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Rettet på faktafeil i sitatet ditt. Nå så det riktigere ut. :)

 

TS: All skikkelig lavkarbo-mat er glutenfri. Man skal helst ikke spise korn på lavkarbo. Kjøtt, fisk, innmat, egg, fete meieriprodukter, grønnsaker, krydder er glutenfrie produkter. Og du og du så mye godt og sunt man kan lage av dem. :)

Anonymkode: c1901...7ab

Du er jo livsfarlig. Kroppen trenger karbohydrater for å fungere riktig. Fett skaper beleiringer på innsiden av lumen på arterier og vener og kan skape lungeembolier, slag og hjerteinfarkt... Tror du bør lese deg opp på basic ernæringsfysiologi...

Anonymkode: bea8e...99e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo livsfarlig. Kroppen trenger karbohydrater for å fungere riktig. Fett skaper beleiringer på innsiden av lumen på arterier og vener og kan skape lungeembolier, slag og hjerteinfarkt... Tror du bør lese deg opp på basic ernæringsfysiologi...

Anonymkode: bea8e...99e

Nå er ikke fett bare fett heller da...

Anonymkode: ff409...07b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser mye av følgende rett: sellerirot, rødbete, kålrot og gulrot kokt halvmørt - med en god dæsj meierismør på. Inntil har jeg en snabb med Vossakorv eller annen grov pølse. Kanongodt! Har fått helt dilla. Spiser heller ikke utpreget lavkarbo, men er bevisst på karbonivået pga tarmhelse og vekt. Denne middagen er enkel, billig og supergod! Rotgrønnsaker med smør på er sykt undervurdert 😍

Anonymkode: e42ac...3e1

Det høres godt ut, og det er slike matretter jeg forsøker å spise mer av. Dampede grønnsaker med smør og littegrann salt på er digg! Brokkoli er favoritten min :spise: 

TS

Anonymkode: ce5e3...911

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo livsfarlig. Kroppen trenger karbohydrater for å fungere riktig. Fett skaper beleiringer på innsiden av lumen på arterier og vener og kan skape lungeembolier, slag og hjerteinfarkt... Tror du bør lese deg opp på basic ernæringsfysiologi...

Anonymkode: bea8e...99e

Du har ikke fått med deg at vi nå har bevis for at den teorien du fremlegger som fakta er feil? Avleiringer i arteriene er hovedsakling forårsaket av karbohydrater. https://sml.snl.no/karbohydrater

"Karbohydrater som blir omdannet til fett i leveren vil måtte transporteres i kolesterolholdige lipoproteiner. Blant annet fordi det er et restprodukt av disse lipoproteinene som avleires i blodåreveggen og i verste fall fører til et infarkt, kan et høyt inntak av fordøyelige karbohydrater øke risikoen for hjerte- og karsykdommer."

 

Vi trenger ikke å spise ett eneste gram karbohydrater for å være friske. Det finnes ikke ett eneste essensielt karbohydrat for mennesket. Kroppen klarer å lage all glukosen den trenger selv. 

Anonymkode: c1901...7ab

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff og huff, ancel keys og byrokrater virkelig ødela kostrådene. Hva har skjedd de siste 40-50 årene? Jo, folk blir fettere og sykere. Masse diabetes og hjertekarsykdomer...

Lavkarbo er noe som har gjort at jeg ikke lenger går på medisiner, har gått ned 20 kilo det siste året. Mye smerter og elendighet er borte, men ok. Det fungerer ikke på alle kanskje...

Anonymkode: e91a9...dc5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15. september 2018 den 0.35, AnonymBruker skrev:

Gluten er ikke dårlig for helsa så lenge man ikke har påvist en glutenintoleranse.

Anonymkode: 1f0d9...d7f

Men når man spør etter glutenfri mat, så har man oftest glutenintoleranse eller noe med alvorlig som cøliaki. De fleste vet at det ikke er farlig med gluten om man tåler det. 

 

Ts: Lavkarbo er vanskelig å holde ved like, og ikke bra for kroppen. Prøv bare å spis generelt sunnere: Mer grønt, ikke godteri og snacks, dropp drikke med kalorier (bytt ut brus/saft/melk/juice med sukkerfritt), mindre saus/dressinger/sunnere alternativer osv. 

Vann er sultdempende, skriv matlogg ol. 

Anonymkode: f47be...815

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men når man spør etter glutenfri mat, så har man oftest glutenintoleranse eller noe med alvorlig som cøliaki. De fleste vet at det ikke er farlig med gluten om man tåler det. 

 

 

Anonymkode: f47be...815

Ja, man skulle tro det. Dessverre er det ikke slik i dag og mange unngår gluten fordi de har hørt en eller annen fitness-fyr påstå at det er døden for tarmene. Derfor kom jeg med presiseringen.

Anonymkode: 1f0d9...d7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2018 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Lavkarbo er ikke bra for kroppen.  Å spise store mengder fett er ikke sunt for hjerte.  Jeg har kutta ut lavkarbo pga fare for hjerteinfarkt. 

Anonymkode: bc3d7...cf5

Lavkarbo betyr ikke nødvendigvis 0 karbohydrater. 

Det hersker liten tvil om at veldig mange får i seg for mye karbohydrater i dagens vanlige kosthold, godt hjulpet av statens ernæringsråd som selvsagt har et innslag av politikk også. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Pass deg for å spise glutenfritt🤭 Jeg har glutenintoleranse og sitter lenket til toalettet hvis jeg spiser gluten. Men en ernæringsfysiolog fortalte meg at gluten er veldig viktig for kroppen. Det er påvist at glutenallergikere mangler et viktig stoff (husker ikke hvilket), fordi dette stoffet får kroppen gjennom å fordøye gluten. 

Det er viktigere å unngå/redusere inntak melk (spesielt kumelk) da dette er tungt fordøyelig, laget for et dyr med 4 mager. Geitemelk er bedre.

Og appelsin. Appelsin er manipulert til å bli store, derfor er et eller annet stoff i disse også forstørret og tungt fordøyelig. Jeg kjenner to appelsinjuiceelskere som måtte slutte med å drikke appelsinjuice fordi de fikk kviser av det (godt voksne kvinner).

Anonymkode: d3f43...b90

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Jeg har cøliaki og diabetes, og det er grunnen til at jeg trenger tips til mat, ingredienser og oppskrifter. Jeg er glad i grønnsaker, og tips til å tilberede dem er gull verdt. Blant annet er jeg glad i å erstatte ris med blomkålris når blomkål er i sesong. 

Det er vanskelig å tilpasse insulindosen når jeg spiser mye karbohydrater, derfor ønsker jeg å vite hvordan jeg kan redusere mengden karbohydrater jeg får i meg. Glutenfritt brød er stort sett ganske fiber- og næringsfattig, så jeg er på utkikk etter alternativer når jeg trenger et kjapt måltid. 

Anonymkode: ce5e3...911

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken diabetes? Plantebasert kosthold med relativt mye karbohydrater fungerer mot diabetes 2 https://hepla.no/2018/04/24/plantekost-reduserer-medisinbehov-normaliserer-kolesterol-betennelsesmarkorer-og-blodsukker/

(så lenge man unngår sukker, pomfri og den slags type usunn mat, selvsagt)

Anonymkode: 08049...83a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har type 2 diabetes, anbefaler jeg boka «the diabetes code» av dr Jason Fung. 

Anonymkode: e91a9...dc5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...