Gå til innhold

Angst for treningsenter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har meldt meg inn i treningsenter, men tørr ikke dra.. Er redd for at noen skal begynne å blande seg i hva jeg driver med eller stirre.. Vet selv det er teit, men syntes spesielt det er vanskelig å komme i gang selv om jeg er motivert!! Vet jo egentlig at ingen bryr seg, men den største skrekken er at noen som jobber der/andre skal komme og "hjelpe". Har lagt på meg og vil komme i gang!!

Har egentlig god peiling på teknikk og øvelser (trente for noen år siden, da stod jeg opp 4-5 for unngå å treffe folk - men det går ikke lenger i min hverdag). 

Noen tips/oppmuntringer?

 

Mvh.

Jente 22

Anonymkode: 0c2b1...315

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk vil ikke blande seg med mindre man ber om hjelp. Alle som trener på senteret har mer enn nok med sin egen trening til å gidde å vurdere andre. Jeg skulle til å si at jeg trener på et senter med folk av alle størrelser og aldre for å oppmuntre deg, men jeg er ærlig talt så lite fokusert på folkene rundt meg når jeg er inne i min egen treningsboble. Det er helt uinteressant. 

Anonymkode: 1cbfd...5ab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra én gang. Mest sannsynlig vil erfaringen av den ene gangen gjøre at du trygt kan dra én gang til med litt mindre frykt ;)

Anonymkode: 384be...d43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen tips/oppmuntringer

Evt kan du ta en time eller to med en trener som vil guide deg gjennom øvelser etc. 

Endret av LeneXCII
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det også sånn før. Dro tidlig på formiddagen eller sent på kvelden for å unngå andre. 

Men etter 3,5 måneder har jeg gjort meg noen erfaringer.

Du finner folk fra hele skalaen der. De som er veldig veltrente og de som ikke er det, altså alle former og fasonger der. Og i alle aldre. Jeg har aldri selv opplevd noe (var 20 kg overvektig når jeg begynte der) eller sett andre blitt sett på eller sett ned på. Det gav med en trygghet.

Ellers har jeg aldri sett eller opplevd at PT'ene som jobber der (eller noen andre) legger seg borti noens trening, uten at de blir spurt. 

Etterhvert blir det en vane for deg, og du blir så konsentrert om jobben du er der for å gjøre at du enser ingen andre. Husker alle sa det samme til meg, og jeg tenkte bare "ja, sikkert..". Men det stemmer faktisk. Nå drar jeg når det passer meg, om det så er den tiden på døgnet "alle" andre er der. 

Det beste er bare å hoppe i det, rett og slett. :) 

Anonymkode: 8267a...4a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må du trene på treningssenter da? Hva med å jogge ute, evt bruke pengene på vekter å ha hjemme.

Anonymkode: 33976...8b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri opplevd at noen har blandet seg, men at folk stirrer forekommer en sjelden gang. Som regel kåte ungdommer :P 

Anonymkode: 59052...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener fire ganger i uka, og har aldri opplevd at noen har kommentert noe. Selv ikke da jeg drev rehab markløft med krummet rygg. Ikke noe stirring heller, bortsett fra en dame på 60+ som stirret noe sjukt da jeg gjorde hip thrust. 

Folk flest er opptatt av seg selv. 

 

Anonymkode: 81024...390

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare dra med en plan om å gjøre noen enkle øvelser, evt bare gå litt på tredemølla. Tror du trenger litt eksponeringsterapi. Jeg var litt engstelig for de samme greiene som deg da jeg skulle begynne å trene, men de er helt borte nå. Folk driter i hva du driver med! Jeg har aldri opplevd at noen kommer bort til meg for å kommentere hvordan jeg utfører øvelser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har trent i mange år på treningssenter (dvs vært litt støttemedlem i perioder) og har aldri opplevd at folk strirrer, opplever heller at folk forsøker å unngå å glo! Folk har mer enn nok med sitt treningsopplegg og bryr seg lite om hva sidemannen gjør. 

Ta den en runde på tredemølle når det er mye folk der, og venn deg til å trene blant folk. Jeg har kanskje vært litt som deg, og gikk heller på studiotimer fordi jeg følte meg usikker og redd for å gjøre feil (ergo bli sett) Selv inne i studiotimene er det ingen som glor (i alle fall ikke sånn jeg har sett) det er folk i alle aldere og i ulike former, noen er supertrent og andre i dårlig form. Man må bare komme seg over skrekken og hoppe i det! 

Jeg sto foresten i mange år bakerst i hjørnet i timer for å unngå å bli sett, men nå blåser jeg i det. Et kjapt blikk på andre som trener viser at alle er opptatt av seg selv, og at det er mange nybegynnere. Det gjør absolutt ingenting om man gjør feil, det skjer hele tiden også blant de som er på mange timer. 

Noen instruktører er flinke til å gå rundt og vise folk rett måte å utføre øvelse, og jeg opplever at de fleste korregerer litt forsiktig hos alle for at ingen skal føle seg uttilpass. 

Anonymkode: 7d24b...597

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...