Gå til innhold

Utkastelse fra bofelleskap


Nancy

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg deler leilighet med en jente som er hovedleier av denne leiligheten og har leiet frem videre til meg. Det har skjedd en del ting, men ingen av dette handler om mislighold. Tvert i mot synes hun ikke noe om at det skal være rent og ordentlig hjemme og ønsker å ha fest akkurat når det passer henne. Dette er litt irrelevant. Mitt spørsmål er om hun bare kan kaste meg ut fordi vi ikke kommer overens? Oppsigelsestiden er satt til 2 måneder for begge, men må det ikke være en grunn for det? Bør jeg ta kontakt med huseier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det kan hun ikke. 

Sikkert greit å ta en prat med huseier. 

Anonymkode: 32826...6fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du har lyst til å bo videre i en leilighet med en person som ikke vil ha deg der? 

Vær LITT fornuftig og kom deg videre. 

Du har forøvrig en avtale med henne, ikke med eier av leiligheten. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hun framleier så er det hun du skal forholde deg til, dere som har kontrakt. Om du ikke har kontrakt med huseier er det ikke han som skal kontaktes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan si deg opp med 2 måneder frist uten grunn dersom det er den oppsigelsestiden dere har avtalt. Men ikke på dagen selvsagt. 

Anonymkode: 9648d...1b9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke lyst til å bo der, men jeg er i en livssituasjon hvor jeg ikke har råd eller energi til å sette i gang med å finne et nytt sted akkurat nå. Jeg jobber 8-16, reiser en del med jobben osv og min mor ble nylig innlagt på sykehus. Jeg synes bare at det er dårlig gjort at jeg har måttet stå for nesten alt husarbeid og har aldri gjort noe som skulle tilsi at hun bare kan kaste meg ut sånn. Føler meg veldig urettferdig behandlet og ønsker å gjøre noe med det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjør man et raskt søk på temaet finner man fram til husleieloven, blant annet denne paragrafen om oppsigelse av leieforhold:

https://lovdata.no/artikkel/oppsigelse_av_leieforhold/77

Noe av det samme finner du hos Forbrukerrådet, men de har også en fin guide til hva du kan gjøre når du ønsker å klage på oppsigelsen:

https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/oppsigelse/

Det finnes flere som gir gratis juridisk rådgivning - jeg har ikke hatt noe kontakt med noe slikt, så jeg kan ikke anbefale noen, men det lar seg finne. Kan være fint å få ekstra bistand, men uansett greit å ta en titt på husleieloven selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med huseier og han sier selv at han ikke kunne kastet meg ut sånn uten videre og er derfor usikker på hvor gyldig den kontrakten jeg har med henne er. Jeg forstår det som står i husleieloven, men dette blir litt annerledes siden vi begge leier men hun er altså hovedleier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går man inn i en fremleiekontrakt, så er hovedregelen at de samme vilkår og plikter gjelder for den som fremleier, som de gjør for den som er hovedleietaker. Derfor har du normalt sett den samme oppsigelsestiden som hovedleietaker har. 

Men dette er jussmat, og det er faktisk ikke alle forhold mellom fremleier og leietaker som er belyst godt nok, så jeg ville tatt kontakt med en jurist dersom du har behov for å bli boende. Hun kan ikke bare kaste deg ut på dagen. 

Og sånn mellom linjene, så ville jeg nok informert huseier/utleier om hvordan ståa er, at hovedleietaker ikke sørger for vanlig vedlikehold, at hun fester/bråker ofte etc. Dette er forhold som de fleste utleiere nok er interesserte i å vite noe om, så jeg ville nok tatt et lite telefonmøte med utleier. 

Anonymkode: a3155...3a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Nancy said:

Jeg synes bare at det er dårlig gjort at jeg har måttet stå for nesten alt husarbeid og har aldri gjort noe som skulle tilsi at hun bare kan kaste meg ut sånn.

Du ikke, du velger å gjøre det siden du ønsker å ha det ryddigere enn hun du leier av synes er nødvendig.

Når det gjelder husleiekontrakten må hun sannsynligvis ha en saklig grunn for å si deg opp, og jeg tror ikke personlig kjemi eller at hun er lei av at du maser om at hun må gjøre mer husarbeid vil være det. En gyldig grunn kan f.eks. være at hun sier hun trenger plassen selv, men hvis hun bruker den grunnen kan hun ikke finne en ny leietaker når du har flyttet ut.

Anonymkode: c84ca...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at jeg ikke må, men bør og at det er den beste løsningen. Men igjen, jeg har blitt behandlet utrolig dårlig og hun kunne heller tatt en prat på en saklig og voksen måte istedenfor å sende melding når jeg er hjemme med en syk mor og har det generelt tøft akkurat nå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å se på annonser for leiebolig for gøy. Kanskje det plutselig dukker opp noe som du syns er kjempefint. Greit å få med seg mulighetene og da slipper du å fortsette å ha det vanskelige leieforholdet samtidig som det andre som tar tid og energi.

Anonymkode: 2f93d...376

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...