Gå til innhold

Tinashe Williamson og ræva reklamemerking!


Viking-girl

Anbefalte innlegg

Er ikke første, og absolutt ikke siste gang,  KappAhl igjen! Hva tjener KappAhl på å sponse «kjendiser» som ikke gidder å merke gavene de får i haugevis? Har handlet for absolutt siste gang på KappAhl. 

 

Endret av Raven Emerald
  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke disse folka mer enn nok penger til å kjøpe klær til barna sine sjøl?? 

Tilføyelse: tror Odda har til salt i grøten for og si det sånn, og Tinashe tar diverse modelloppdrag. 

Endret av Viking-girl
tilføyelse
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Viking-girl skrev:

Har ikke disse folka mer enn nok penger til å kjøpe klær til barna sine sjøl?? 

Jeg tror at det er en feiloppfatning at mange influencere tjener godt. 

De som fortsatt mottar spons må jo innberette det som inntekt. Så godt mulig de drukner i sponsede produkter, og i regnskapene deres ser det ut som penger, men det er altså varer. Samme gjelder sponsede behandlinger av negler, hår, og injeksjoner. 

Blir vanskelig å betale fir seg på feks restaurant med 4 stk Newbie sparkebukser fra  KappAhl😀

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berre å melde ho inn! Link til tipssida; https://www.forbrukertilsynet.no/tips-oss

Ho har 30 000 føljarar på ig og er vel ein av desse influencerne sjølv om ho ikke har blogg og er meir kjent for å være gift med ein kjendis (ok, nokre minuttar på tv, greit!).

Men reglar er reglar, ho har sjølv valt å gjere sin private instagram til ein reklamearena.

Trur vogna også er sponsa.

Nå kjem det sikkert ei hissig byge om dei håplause kjerringane på Kåge, jaja, berre merk reklamen din du, Tinashe.

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm,

hun sier jo tusen takk KappAhl?

For meg, som lekmann, kunne det knapt vært merket bedre?

Nei, her syntes jeg man gjør en fjær til fem høns.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, puppi skrev:

Hmm,

hun sier jo tusen takk KappAhl?

For meg, som lekmann, kunne det knapt vært merket bedre?

Nei, her syntes jeg man gjør en fjær til fem høns.

Nei.

Frå Forbrukertilsynets veiledar:

"Hva er egentlig reklame og markedsføring?

- Du får låne noe, får ting gratis, får delta på arrangementer eller reiser, eller får gratis tjenester eller rabatter, mot en forventning om at du omtaler dette eller gir det eksponering.

Krav til merking gjelder i alle medier. Et innlegg skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt eller eksponert på en måte som har markedsføringsverdi.

Ord som er tydelige:

Det er viktig at du bruker tydelige formuleringer som alle kan forstå. Disse ordene er tydelige nok:

reklame

annonse

Andre ord og fraser, som for eksempel «i samarbeid med», «konkurranse», «anbefaling for», og «affiliatelenker» forklarer ikke at innlegget er reklame.  Ved å bruke slike eller andre ord som ikke er like tydelige som «annonse» eller «reklame» som merking risikerer du å bryte loven. "

 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, puppi skrev:

Hmm,

hun sier jo tusen takk KappAhl?

For meg, som lekmann, kunne det knapt vært merket bedre?

Nei, her syntes jeg man gjør en fjær til fem høns.

Det skal være merket med "reklame" eller "annonse". Det er faktisk veldig strengt, blant annet fordi barn og ungdom ikke nødvendigvis forstår at det er reklame hvis det fremstår som en gave, slik Tinashe har prøvd å gjøre her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, marie_82 said:

Det skal være merket med "reklame" eller "annonse". Det er faktisk veldig strengt, blant annet fordi barn og ungdom ikke nødvendigvis forstår at det er reklame hvis det fremstår som en gave, slik Tinashe har prøvd å gjøre her. 

Ok,

jeg antar at det bør stå advarsel på toalettpapiret òg,

mot at man ikke må tørke seg for hardt, med fare for å raspe opp rasse-hullet,

evt. at fingern går gjennom papiret, og man får bløt bæsj på fingrene og under neglene.

Endret av puppi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, puppi skrev:

Ok,

jeg antar at det bør stå advarsel på toalettpapiret òg,

mot at man ikke må tørke seg for hardt, med fare for å raspe opp rase-hullet,

evt. at fingern går gjennom papiret, og man får bløt bæsj på fingrene og under neglene.

Jadda. Men det er nå en meget enkel regel å både forstå og forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, puppi skrev:

Hmm,

hun sier jo tusen takk KappAhl?

For meg, som lekmann, kunne det knapt vært merket bedre?

Nei, her syntes jeg man gjør en fjær til fem høns.

Det skal stå reklame eller annonse, ellers er det ikke riktig merket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, puppi skrev:

Ok,

jeg antar at det bør stå advarsel på toalettpapiret òg,

mot at man ikke må tørke seg for hardt, med fare for å raspe opp rasse-hullet,

evt. at fingern går gjennom papiret, og man får bløt bæsj på fingrene og under neglene.

Ja det stemmer, det er akkurat det samme 😂😂😂👌🏻

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, Glufseguri said:

Nei.

Frå Forbrukertilsynets veiledar:

"Hva er egentlig reklame og markedsføring?

- Du får låne noe, får ting gratis, får delta på arrangementer eller reiser, eller får gratis tjenester eller rabatter, mot en forventning om at du omtaler dette eller gir det eksponering.

Krav til merking gjelder i alle medier. Et innlegg skal merkes som reklame hver gang produktet eller tjenesten blir omtalt eller eksponert på en måte som har markedsføringsverdi.

Ord som er tydelige:

Det er viktig at du bruker tydelige formuleringer som alle kan forstå. Disse ordene er tydelige nok:

reklame

annonse

Andre ord og fraser, som for eksempel «i samarbeid med», «konkurranse», «anbefaling for», og «affiliatelenker» forklarer ikke at innlegget er reklame.  Ved å bruke slike eller andre ord som ikke er like tydelige som «annonse» eller «reklame» som merking risikerer du å bryte loven. "

 

Har dere annen dokumentasjon, på hvordan reklame skal merkes?

Både du og andre brukere mener, at innlegg skal merkes med ordet «reklame» el. «annonse».

Siden du linker til, sier jo ikke dette,

Den sier at ordene «reklame» og «annonse» er tydelige nok, men det utelukker ikke bruken av andre ord, gitt at det fremkommer tydelig at det er reklame.

Samtlige her inne, meg inkludert, forstod jo umiddelbart at det er reklame. Det kan jo selvfølgelig tenkes at noen oppfatter det som, «tusen takk KappAhl, for at vi fikk handle disse flotte klærne hos dere»,

men denne personen må i såfall mangle noe vesentlig, er min ydmyke mening.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, puppi skrev:

Har dere annen dokumentasjon, på hvordan reklame skal merkes?

Både du og andre brukere mener, at innlegg skal merkes med ordet «reklame» el. «annonse».

Siden du linker til, sier jo ikke dette,

Den sier at ordene «reklame» og «annonse» er tydelige nok, men det utelukker ikke bruken av andre ord, gitt at det fremkommer tydelig at det er reklame.

Samtlige her inne, meg inkludert, forstod jo umiddelbart at det er reklame. Det kan jo selvfølgelig tenkes at noen oppfatter det som, «tusen takk KappAhl, for at vi fikk handle disse flotte klærne hos dere»,

men denne personen må i såfall mangle noe vesentlig, er min ydmyke mening.

Kanskje svaret du leter etter ligger her? https://www.forbrukertilsynet.no/sos-reklame-some

Jeg tror de fleste forstår at omtalte innlegg er reklame, det fritar jo ikke denne komikerfruen fra å følge markedsføringsloven 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, puppi skrev:

Har dere annen dokumentasjon, på hvordan reklame skal merkes?

Både du og andre brukere mener, at innlegg skal merkes med ordet «reklame» el. «annonse».

Siden du linker til, sier jo ikke dette,

Den sier at ordene «reklame» og «annonse» er tydelige nok, men det utelukker ikke bruken av andre ord, gitt at det fremkommer tydelig at det er reklame.

Samtlige her inne, meg inkludert, forstod jo umiddelbart at det er reklame. Det kan jo selvfølgelig tenkes at noen oppfatter det som, «tusen takk KappAhl, for at vi fikk handle disse flotte klærne hos dere»,

men denne personen må i såfall mangle noe vesentlig, er min ydmyke mening.

Forbrukertilsynet har laget veldige gode, og enkle veiledere for markedsføring i sosiale medier. Du finner veilederen her: https://www.forbrukertilsynet.no/veiledning-reklame-some 

Forbrukertilsynet holder tilsyn med at aktører som faller inn under markedsføringsloven, overholder denne. Deres veiledere baserer seg på lov og forskrift, men er forklart på en slik måte at alle skal kunne sette seg inn i regelverket, og gjøre det riktig. 

Når det gjelder akkurat hvilke ord man skal bruke så står det i veilederen: 

Sitat

 

Det er viktig at du bruker tydelige formuleringer som alle kan forstå. Disse ordene er tydelige nok:

  • reklame
  • annonse

Andre ord og fraser, som for eksempel «i samarbeid med», «konkurranse», «anbefaling for», og «affiliatelenker» forklarer ikke at innlegget er reklame.  Ved å bruke slike eller andre ord som ikke er like tydelige som «annonse» eller «reklame» som merking risikerer du å bryte loven.

 

At enkelte forstår at det er reklame spiller ingen rolle. Det er fastsatt hvordan man skal merke, og da må man forholde seg til det. Hvis ikke så kan du bryte loven. 

Flere bloggere/instagram-mennesker spekulerer vilt i dette, og operer i gråsoner. Årsaken er enkel: de tjener penger hvis forbrukerene tror at det er "tips fra hjertet", produkter de har kjøpt fordi de virkelig liker dem osv. Noen vil heller ikke at hele bloggen/kontoen skal se ut som en reklameplakat, selv om den i bunn og grunn er det. 

Jeg sier ikke at akkurat denne personen gjør det, men en regel er en regel, og regler må vi alle overholde. 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

KappAhl har tidligere vært vært i "vinden", ref kimonogate, så jeg er ikke overrasket over at de på nytt henvender seg til mennesker som ikke klarer å merke riktig. Om det er bevisst eller ikke vet jeg ikke, men KappAhl sitt omdømme får minuspoeng hos meg. 

Det er ikke KappAhl som var involvert i kimonogate, det var Lindex. Da har jeg ikke noe å si på KappAhl sin tidligere historie. 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Viking-girl skrev:

Har ikke disse folka mer enn nok penger til å kjøpe klær til barna sine sjøl?? 

De har helt sikkert nok av penger til klær, men jeg tror ikke de tjener så veldig godt. Når de får alt fra middager og klær sponset, så sparer de en del penger på forbruk så klart, og slik får de mer å rutte med enn om de ikke hadde fått noe sponset. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Newroz skrev:

KappAhl har tidligere vært vært i "vinden", ref kimonogate, så jeg er ikke overrasket over at de på nytt henvender seg til mennesker som ikke klarer å merke riktig. Om det er bevisst eller ikke vet jeg ikke, men KappAhl sitt omdømme får minuspoeng hos meg. 

Kimonogate var Lindex. KappAhl forbinder jeg med AB

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Viernes skrev:

Kimonogate var Lindex. KappAhl forbinder jeg med AB

Stemmer det!! Sorry! Endrer innlegget mitt! 

Endret av Newroz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...