AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #1 Skrevet 13. september 2018 Bakgrunnshistore: For mange år siden var jeg veldig aktiv og trente 5-10 treningsøkter i uken. For det meste kondisjon med sykkel og ballsport. Fikk til slutt inflammasjon i leggene, og fikk betennelsedempende. Roet ned aktiviteten og leggene ble bedre. Nå i ettertid så er det lite aktivitet som skal til før jeg kjenner den brennende følelsen på fremsiden av leggene. Jeg kan ikke løpe uten at jeg får vondt, men kjenner også smertene hvis jeg må gå fort. I dag måtte jeg gå 15 rask gange på flyplassen, og måtte ha pause for det ble for smertefullt. Sykle går fint, det sliter ikke like mye på leggene. Hva kan det være som gir smerter av og på, og i så kort aktivitet? Jeg kan jo ikke ha betennelse i årevis. Anonymkode: ac0ad...150
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #2 Skrevet 13. september 2018 Kronisk benhinnebetennelse? Anonymkode: 90a34...acc 1
FrodeF Skrevet 13. september 2018 #3 Skrevet 13. september 2018 Du skriver jo selv hva det er...............
super-s Skrevet 13. september 2018 #4 Skrevet 13. september 2018 Følger da jeg sliter med det samme. 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #5 Skrevet 13. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan jo ikke ha betennelse i årevis. Noen får kroniske betennelser som de aldri blir bra av. Ta en prat med legen for å høre om dette gjelder deg. Uansett er det viktig å bruke sko med demping også når man "bare" skal gå på harde underlag som asfalt o.l. Anonymkode: 2ef66...380
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #6 Skrevet 13. september 2018 https://www.lommelegen.no/annet/legesvar/kronisk-beinhinnebetennelse/69061449 https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/idrettsskader/beinhinnebetennelse-legg/ Anonymkode: 2ef66...380
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #7 Skrevet 13. september 2018 "Kronisk beinhinnebetennelse, eller traksjonsperiostitt, er en relativt vanlig tilstand. Det er helt typisk at det kommer i forbindelse med rask økning av treningsmengde, og gjerne da mye løping og hopping på hardt underlag. Dersom man har overpronasjon i legg og føtter får man denne tilstanden lettere, da belastningen på muskelfestene på innsiden av leggen økes. Mer vanlig(og mer effektivt) enn kortisonbehandling er å få undersøkt og rettet på stegfeil og overpronasjon. Dette kan man gjøre hos en ortopeditekniker, og man vil da få spesialtilpassede såler som man kan bruke. I tillegg må man forsiktig øke treningsmengden når smertene avtar, og ikke gå på for fort. Der hvor spesialsåler ikke fører til målet, kan en operasjon hvor man spalter to muskelhinner inne i leggen føre til et godt resultat, i litteraturen rapporteres det opp mot 80% suksessrate ved slike operasjoner. Inngrepet er enkelt, men man må beregne å ta det med ro en stund etterpå, og det kan ta opptil et halvt år før man er tilbake i idrett på høyt nivå."https://www.lommelegen.no/annet/legesvar/kronisk-beinhinnebetennelse/69061449 Anonymkode: 2ef66...380 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #8 Skrevet 13. september 2018 Legen skriver videre (fra linken over): "Mitt forslag er at du ber fastlegen din henvise deg til en ortopeditekniker som kan analysere ganglaget og din fotanatomi, og lage såler til deg hvis det er nødvendig. Hvis ikke vil jeg anbefale en vurdering hos en ortoped, med tanke på eventuell operasjon" Anonymkode: 2ef66...380 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #9 Skrevet 13. september 2018 jeg slet med det i mange år og ble kvitt det ved å tøye og bruke foam roller Anonymkode: 8fc08...821
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #10 Skrevet 13. september 2018 Takk for svar alle sammen! Jeg får ta meg en tur til legen. Kanskje det er bedre å dra direkte til fotklinikk? Ts Anonymkode: ac0ad...150 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #11 Skrevet 13. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen! Jeg får ta meg en tur til legen. Kanskje det er bedre å dra direkte til fotklinikk? Ts Anonymkode: ac0ad...150 Det er bedre å få fastlegen til å undersøke deg og deretter henvise deg videre: 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Legen skriver videre (fra linken over): "Mitt forslag er at du ber fastlegen din henvise deg til en ortopeditekniker som kan analysere ganglaget og din fotanatomi, og lage såler til deg hvis det er nødvendig. Hvis ikke vil jeg anbefale en vurdering hos en ortoped, med tanke på eventuell operasjon" Anonymkode: 2ef66...380 Anonymkode: 2ef66...380 1
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #12 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar alle sammen! Jeg får ta meg en tur til legen. Kanskje det er bedre å dra direkte til fotklinikk? Ts Anonymkode: ac0ad...150 Btw, hva mener du med "fotklinikk"? Anonymkode: 2ef66...380
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #13 Skrevet 13. september 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Btw, hva mener du med "fotklinikk"? Anonymkode: 2ef66...380 Fotklinikk var en dårlig beskrivekse. Ser Alleris er i byen og de driver med skjelett-og muskelplager. Har ikke fastlege, så må dra privat. Ts Anonymkode: ac0ad...150
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå