Gå til innhold

Hvor stram skal en ring sitte på fingeren?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ikke brukt ringer før men nå kjøpt en "prøve"-ring siden mannen har bedt meg finne ut størrelse. Hos gullsmeden følte jeg det stod mellom to størrelser og den ansatte hjalp meg velge. Den glir fint av og på fingeren uten å rikke seg frem og tilbake på, men den snurrer rundt! Sånn at juvelen sklir ut på siden av og under fingeren. Dette er med den minste størrelsen av de to størrelsene det stod mellom. 

Størrelsen under der igjen var så stram at jeg måtte bruke hard kraft og slite for å få den over midt-knokkelen på fingeren, og innerst på fingeren satt den stramt så huden gikk inn akuratt der, men ikke smertefullt stramt. 

Valgte jeg feil eller riktig størrelse? Den ansatte mente jeg tok riktig størrelse og så at fingeren min ville vide seg litt ut i varmen så den ville sitte bedre når jeg ikke var kald men har brukt den hjemme i hele kveld og det plager meg at den størrelsen jeg valgte sklir til siden altså at juvelen snurrer rundt på en måte,  men fordel at den er lett å ta av og på. 

Hvor stramt  skal egentlig ringen sitte og skal den skli lett av og på eller presses over knokkelen? 

Anonymkode: 030c8...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En mellomting, syns jeg. Tilbød ikke gullsmeden å lage en som passer bedre? 

Anonymkode: a5265...384

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forloverring er litt for stor og da vi skulle velge gifteringer fikk jeg gullsmeden til å banke den ut en halv størrelse. Så den sitter fint men lettest å få av med vann og såpe.  Jeg har litt pølsefingre. Forloverringen skulle også vært tatt enn en halv størrelse men er litt treig av meg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min ring snurrer også rundt. Det var derfor jeg valgte en ring uten sten og uten noen "oppside", så den kan bare snurre så mye den vil.

Den skal sitte så stramt at den ikke kan falle av selv om du rister hardt på hånda. Og den skal sitte så løst at det ikke er ubehagelig eller klemmer nerver/blodsirkulasjon. Alt imellom de ytterpunktene der, er egentlig en smakssak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

En mellomting, syns jeg. Tilbød ikke gullsmeden å lage en som passer bedre? 

Anonymkode: a5265...384

Nei altså var ikke giftering/forlovelses ring jeg kjøpte, og sa heller ikke noe om det til henne som jobbet der men fikk prøve ringer for å finne størrelse og kjøpte en rimelig og normal sterling silver pyntering i den størrelsen den ansatte mente passet meg best, hvor det stod mellom 52 og 54, neste var 50 men den måtte presses hardt over knokkelen. Jeg endte med å kjøpe str 52 som gled lett på fingeren men uten å gli lett av men lurer nå på om jeg burde kjøpt mindre siden den snurrer rundt....  

Kjøpte for å forberede meg på å gå med forlovelsesring og gi størrelsen til mannen som han har etterspurt. Burde jeg heller ha bedt om måling med målebånd og si til mannen at jeg trenger en spesialtilpasset ring når han skal kjøpe til meg eller vil det koste mye mer flesk? 

Anonymkode: 030c8...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en ring med diamant på, som snurrer rundt. Har mange ganger mistenkt at ringen kanskje er litt stor, men tror en mindre størrelse var ubehagelig 😕 så lurer i grunn på det samme som deg 😂 

Anonymkode: 62cba...9ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke bare sette den på motsatt hånd da? Fingeren på den dominante hånden er som regel litt større. Da satt i alle fall min helt perfekt. Tror ikke mange tenker over at den er på høyre eller venstre hånd. Jeg har tatt gifteringen på venstre hånd fordi den sitter bedre der (litt for trang på høyre) og så synes jeg venstre finger er finere enn høyre med ring på 😛

Anonymkode: f7034...c7c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ringskinnen smalere enn der steinen står, for om den er det betyr jo dette at ringen du har nå også er smalere enn prøveringen, så hvis dette er tilfelle kan du gå ned ennå en størrelse. Reis innom gullsmeden igjen, så hjelper de deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har litt kraftige knokler i forhold til mengde kjøtt på kroppen, så vil det jo nødvendigvis bli slik? Du må ha den stor nok til å få over leddet, og da blir den rommelig på fingeren mellom ledd.

Pleier du å variere i vekt? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen.  Tenker at jeg bør bytte ringen i en enda mindre størrelse å se om den sitter bedre fast/rett. Jeg varierer ikke i vekt men fingerknokkelen går jo markant mer ut enn resten av fingeren. Så den ringen i størrelsen under som jeg ikke fikk over knoka uten makt sitter kanskje bedre innerst på fingeren? 

Bør jeg forvente å få bytte ringen i ny størrelse eller kan de si at siden det er flere dager siden jeg kjøpte den er den for brukt? Dette er en av billigringene de har i sterling silver til under tusenlappen. Ellers så får jeg lære det at det kanskje er lest fornuftig med glatt ring uten sten som ei her over nevner hun valgte nettopp av samme grunn at de snurrer sånn med sten.

Anonymkode: 030c8...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tror dere? Ring som sklir fint over knoka (den størrelsen jeg har og som de råda til) eller en størrelse mindre som må presses/skrus over knoka? 

20180915_124612.jpg

Anonymkode: 030c8...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allianseringen min sitter så stramt at den har laget et permanent søkk rundt fingeren med årene, men den snurrer rundt likevel. Jeg tror ikke du klarer å unngå litt snurring uten å ha så stram ring at det blir ubehagelig (og kanskje skadelig). 

For meg har det blitt en vane å rette på den noen ganger i løpet av dagen, etter håndvask etc. 

Anonymkode: 13552...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allianseringen min sitter så stramt at den har laget et permanent søkk rundt fingeren med årene, men den snurrer rundt likevel. Jeg tror ikke du klarer å unngå litt snurring uten å ha så stram ring at det blir ubehagelig (og kanskje skadelig). 

For meg har det blitt en vane å rette på den noen ganger i løpet av dagen, etter håndvask etc. 

Anonymkode: 13552...23b

Åh! Ok det er nyttig å vite! Flere som også opplever snurring uansett størrelse? 

Jeg har aldri brukt ringer før så vet ikke hva som er normal "oppførsel" 

Anonymkode: 030c8...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 14.9.2018 den 1.04, AnonymBruker skrev:

Nei altså var ikke giftering/forlovelses ring jeg kjøpte, og sa heller ikke noe om det til henne som jobbet der men fikk prøve ringer for å finne størrelse og kjøpte en rimelig og normal sterling silver pyntering i den størrelsen den ansatte mente passet meg best, hvor det stod mellom 52 og 54, neste var 50 men den måtte presses hardt over knokkelen. Jeg endte med å kjøpe str 52 som gled lett på fingeren men uten å gli lett av men lurer nå på om jeg burde kjøpt mindre siden den snurrer rundt....  

Kjøpte for å forberede meg på å gå med forlovelsesring og gi størrelsen til mannen som han har etterspurt. Burde jeg heller ha bedt om måling med målebånd og si til mannen at jeg trenger en spesialtilpasset ring når han skal kjøpe til meg eller vil det koste mye mer flesk? 

Anonymkode: 030c8...65d

Hoppas du fattar att ringar oxo kommer i storlek 51 och 53? Alltså alla storleker, inte bara dom storleker som du skriver över. Pröva en 51 då, om 52 känns stort og 50 är för lite. Ringen vill alltid snurra lite, men vad gör väl d? Rätta till den om d händer bara :) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vi fant forlovelsesringer så var det mellomstørrelser også, slik som 51,5. Også finnes det forskjellig type ringer. Flat under, mer rund osv. Og da kommer det ann på hva du ønsker. Viste ikke alt dette før vi dro for å prøve. Så det er nok enklest å prøve. 

Anonymkode: f8d58...3c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.9.2018 den 22.59, Hei2016-2 skrev:

Hoppas du fattar att ringar oxo kommer i storlek 51 och 53? Alltså alla storleker, inte bara dom storleker som du skriver över. Pröva en 51 då, om 52 känns stort og 50 är för lite. Ringen vill alltid snurra lite, men vad gör väl d? Rätta till den om d händer bara :) 

 

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når vi fant forlovelsesringer så var det mellomstørrelser også, slik som 51,5. Også finnes det forskjellig type ringer. Flat under, mer rund osv. Og da kommer det ann på hva du ønsker. Viste ikke alt dette før vi dro for å prøve. Så det er nok enklest å prøve. 

Anonymkode: f8d58...3c2

Å jeg visste ikke at det fantes størrelser i mellom, har som sagt aldri brukt ring før og kjøpte bare en pyntering nå for å prøve og ikke en bestilt ring.

Men siden andre her nevner at de opplever ringen snurrer uansett med sten på, er det flere her som kan dele sine erfaringer med ring med sten? Jeg har nemlig en sterk preferanse på forlovelsesring med diamant men tenker jo nå at det er synd hvis han kjøper en ring til 25tusen som aldri vil sitte rett uansett.. 

 

Anonymkode: 030c8...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 13.9.2018 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Har ikke brukt ringer før men nå kjøpt en "prøve"-ring siden mannen har bedt meg finne ut størrelse. Hos gullsmeden følte jeg det stod mellom to størrelser og den ansatte hjalp meg velge. Den glir fint av og på fingeren uten å rikke seg frem og tilbake på, men den snurrer rundt! Sånn at juvelen sklir ut på siden av og under fingeren. Dette er med den minste størrelsen av de to størrelsene det stod mellom. 

Størrelsen under der igjen var så stram at jeg måtte bruke hard kraft og slite for å få den over midt-knokkelen på fingeren, og innerst på fingeren satt den stramt så huden gikk inn akuratt der, men ikke smertefullt stramt. 

Valgte jeg feil eller riktig størrelse? Den ansatte mente jeg tok riktig størrelse og så at fingeren min ville vide seg litt ut i varmen så den ville sitte bedre når jeg ikke var kald men har brukt den hjemme i hele kveld og det plager meg at den størrelsen jeg valgte sklir til siden altså at juvelen snurrer rundt på en måte,  men fordel at den er lett å ta av og på. 

Hvor stramt  skal egentlig ringen sitte og skal den skli lett av og på eller presses over knokkelen

Anonymkode: 030c8...65d

Knoke heter det,

Anonymkode: dfb35...6b3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forlovelsesring snurrer også rundt. Foretrekker heller det enn at det føles ubehagelig, den detter jo ikke av. Gifteringen kan likevel godt være en halv størrelse mindre eller så, for å holde diamantringen min på plass. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.9.2018 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Har ikke brukt ringer før men nå kjøpt en "prøve"-ring siden mannen har bedt meg finne ut størrelse. Hos gullsmeden følte jeg det stod mellom to størrelser og den ansatte hjalp meg velge. Den glir fint av og på fingeren uten å rikke seg frem og tilbake på, men den snurrer rundt! Sånn at juvelen sklir ut på siden av og under fingeren. Dette er med den minste størrelsen av de to størrelsene det stod mellom. 

Størrelsen under der igjen var så stram at jeg måtte bruke hard kraft og slite for å få den over midt-knokkelen på fingeren, og innerst på fingeren satt den stramt så huden gikk inn akuratt der, men ikke smertefullt stramt. 

Valgte jeg feil eller riktig størrelse? Den ansatte mente jeg tok riktig størrelse og så at fingeren min ville vide seg litt ut i varmen så den ville sitte bedre når jeg ikke var kald men har brukt den hjemme i hele kveld og det plager meg at den størrelsen jeg valgte sklir til siden altså at juvelen snurrer rundt på en måte,  men fordel at den er lett å ta av og på. 

Hvor stramt  skal egentlig ringen sitte og skal den skli lett av og på eller presses over knokkelen? 

Anonymkode: 030c8...65d

Tror nok du skal ha rett størrelse. Hvis dere får barn osv må du regne med at ringen blir mye strammere så du bør nok ikke ta den mindre. De sier at når en skal regulere størrelsen senere så gjør det kvaliteten dårligere og at man helst kun skal gjøre det en gang.

Hva med en ring uten stein (bruke giftering og forlovelsesring som samme ringen). Praktisk, billigere, mer brukervennlgi, mindre å holde styr på osv?

Da slipper du også dette med at steinen skraper deg opp ;)

Endret av kvinne35+
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ringen bred eller smal ? Om den er bred må du ha 52, da den vil sette seg fast om du hovner litt opp i fingerne på en varm sommerdag ol. Og om du vil at den skal passe om 10-12 år bør du gå for en som ikke er for liten og trang.

Anonymkode: fd02c...56b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...