Gå til innhold

Hvor mye bør vi ta med til USA?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og kjæresten har bestemt oss for å ta en liten tur til USA, ca 2 uker.

vi tenker oss en roadtrip i den periode.. 3 dager i Orlando så vi kan besøke Disneyworld og Universals Island of adventure, så videre til Daytona Beach i 2 dager, videre til New Orleans i 2 dager til, så en stopp i Georgia 1 eller 2 dager så videre til New York resten av ferien.

hvor mye burde vi ta med? Vi tenker ikke å shoppe så mye da vi er mest interessert i de Disney attraksjoner jeg snakket om og litt sightseeing i den roadtrip, men må jo beregne mat, bensin, hotell osv..?

hvor mye ville dere tatt med til 2 personer til sammen. Ekskludert flybillettene 

Anonymkode: 7a6a2...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var i Florida 3 uker i sommer 2 voksne og to ungdommer. Vi leide hus, men bodde noen netter på hotell. 

 

Mat er relativt dyrt i USA, dvs. vanlig mat. Godteri og junkfood er ikke dyrt.

Leie bil er billig, det samme med bensin.

Hotellprisene er greie. Variert standard.

Universal Studios er latterlig dyrt (var ikke i andre parker).

Tips (ca. 15%) er obligatorisk på kafé/restaurant.

Man må kjøpe vann (mye klor i springvann).

 

Vanskelig å si hvor mye vi brukte pr. person. Men vil tro dere klarer dere med ca. 25 000 kr for to personer i to uker. Vi brukte en god del mer, men en del av det gikk til shopping.

 

 

Anonymkode: f6767...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hotell i New York er utrolig dyrt, også rimelig dyrt i New Orleans. Florida har jeg aldri vært i, så det kan jeg ikke uttale meg om. Det jeg vet er at området rundt parkene (og parkene i seg selv) er veldig dyrt. Det koster også masse å spise i disse parkene. 

Jeg vil si dere må regne 10-15.000 kr for hotell i New York alene (altså totalt, ikke per person), så 30-35.000 kr per person ville jeg sagt er minimum. Jeg hadde booket hotell og parker på forhånd, og tatt med 10-15.000 kr i lommepenger.

Anonymkode: 7dbcb...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere bor sammen på hotell under reisen bidrar at budsjettet kommer til å holde seg nede. Derfor vil jeg si dere trenger  16000 kr pr. person avhengig også avhengig av hvor mange attraksjoner dere skal innom. 

Anonymkode: 861ed...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp Daytona Beach. Falmet storhet, hvis det i det hele tatt har vært noe. Ta heller en dag på Kennedy Space Center og besøk noen av strendene i området der.

Anonymkode: f7a09...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere bestiller i god tid, så er det mulig å få greie og billige hotell- og motellrom i Florida. Alt er uansett bilbasert, så location spiller egentlig mindre rolle når dere skal kjøre rundt. Fordelen når man reiser to er at det er samme pris på rom som for en. Mener å huske at jeg har vært nede i rundt 500-600 kr natten for ok rom. New York er dyrt, så jeg ville spart de store pengene til jeg kom dit og heller tatt Florida og sørstatene på økonomiklasse. Dere kan jo sjekke diverse søkemotorer så får dere en indikasjon på prisnivået på hotell. Usa er ikke spesielt billig med dagens kurs, i alle fall ikke på turiststedene. Det har også vært høy prisstigning siste året. Hvis dere kan leve dels på junk food kan dere gjøre det ganske billig. Bensin er fortsatt billig sammenlignet med Norge.

Anonymkode: f7a09...9cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Disneygreiene er motbydelig dyrt ja, vet ikke om det er verdt det. Vi droppet det. Vi kjørte fra Miami - New orleans. Bensin er latterlig billig så det er egentlig ikke en utgift å tenke på - 4-5 kr literen når vi var der. USA er som de fleste andre land i verden, billigere enn Norge! 

Husk å bestille sånn sunpass eller hva det heter hos leiebilselskaper for kryr av automatiske bomstasjoner i Florida (0.25 cent PR passering, så ikke ille). 

En ting dere må vite er at om dere leier bil i Florida og leveren den i New York så kommer det et ganske stort tillegg til prisen. Var ganske dyrt, husker ikke hvor mye, men rundt 2000 kr kanskje.. Er dere under 25 år så koster det også ekstra med leiebil. 

Tror jeg ville droppa den ene dagen i Daytona og heller tatt en ekstra dag i New Orleans. Ikke mye å gjøre rundt der.. ville besøkt siesta key beach selv om den ikke direkte er på veien. Veldig fin strand og koselig småby å kjøre rundt i. 

Hotell er relativt dyrt i Florida. Og spesielt i new york. Du kan derimot spare mye penger på å leie gjennom Airbnb. Siden dere har bil må dere ikke ha noe som er veldig sentralt heller. Hotellene langs veien når vi kjørte Miami-new orleans lå på alt mellom 300-600 kr, ikke noe fancy da, bare for å sove. Leide en sentral leilighet i Miami gjennom Airbnb til 600 kr natta. Hotell i samme område kostet rundt 2000 kr natta. Så sjekk Airbnb også for New York. 

Brukte motbydelig mye penger når vi var på tur i 4-5 uker. Husker ikke nøyaktig, men fløy vel fort 60 000, og vi shoppet kun litt på walmart og lagde middag i leiligheten vi leide i en uke.. 

Anonymkode: 58b1b...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En enkel måte å regne ut hvor mye dere trenger etter de erfaringene jeg har gjort meg etter noen turer til USA

Mat/drikke/tips/ ca $80-100 per dag per person. 

Hotell $100-150/natt. I New York tror jeg dere må regne med $200-300/natten.

Leiebil ville jeg ha leiet fra Norge fra f.eks. et selskap som AutoEurope. Alle forsikringene blir inkludert, fri kilometer og billigere enn å leie direkte fra leiebilselskapene. Bensin er billig $3-6 for en gallon. Leiebilen vil dere ikke trenge i NY og jeg ville planlagt å levere den inn igjen før oppholdet i NY.

2 dager er lite i New Orleans. Her ville jeg anbefalt minimum 3 dager. Fantastisk by, hvor det er mye å oppleve.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

New York er komplisert å kjøre og parkere i, så ville droppet bilen før jeg kom dit.

Sjekk en tjeneste som heter hotwire.com, der selger de ut hotellrom til lavpris. Ville ikke brukt den til New York da den byen klarer å selge ut alle sine rom, så der må du booke på forhånd.

Matbudsjett kommer veldig an på nivå. Jeg bruker aldri $100-150 i mat per dag. Frokost $5-10, lunch $12, middag max $20. Så cirka $30-40 ville jeg satt av til mat per pers pr dag.

Georgia er jo ikke et sted, men en stat, så vet ikke helt hva du mente der. New Orleans ville jeg hatt mer tid i, og en tur til Key West. Miami Beach er også fint.

Anonymkode: 3c9b8...c7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

New York er komplisert å kjøre og parkere i, så ville droppet bilen før jeg kom dit.

Sjekk en tjeneste som heter hotwire.com, der selger de ut hotellrom til lavpris. Ville ikke brukt den til New York da den byen klarer å selge ut alle sine rom, så der må du booke på forhånd.

Matbudsjett kommer veldig an på nivå. Jeg bruker aldri $100-150 i mat per dag. Frokost $5-10, lunch $12, middag max $20. Så cirka $30-40 ville jeg satt av til mat per pers pr dag.

Georgia er jo ikke et sted, men en stat, så vet ikke helt hva du mente der. New Orleans ville jeg hatt mer tid i, og en tur til Key West. Miami Beach er også fint.

Anonymkode: 3c9b8...c7c

Atlanta tenkte jeg på 😂 men hadde Georgia i hode da jeg skrev det..

det er noe der som jeg har veldig lyst til å se 

Anonymkode: 7a6a2...8e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/15/2018 at 9:28 AM, AnonymBruker said:

Matbudsjett kommer veldig an på nivå. Jeg bruker aldri $100-150 i mat per dag. Frokost $5-10, lunch $12, middag max $20. Så cirka $30-40 ville jeg satt av til mat per pers pr dag.

Anonymkode: 3c9b8...c7c

Det er vel ingen som har nevnt $ 100-150 til mat per dag, men med bare $ 30-40 per dag  vil mye være basert på junkfood om alt er inkludert. Jeg vil si at hvis du bare regner med matprisen fra menyen, så er det innafor. Drikke, tips og tax vil komme i tillegg og da øker summen ganske fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off topic, vær forsiktig i New Orleans. Unngå de fleste andre steder enn French Quarter og området øst for French Quarter. Aldri kryss veien nord for FQ, da kommer du rett inn i ghettoen. 

Ellers støtter jeg reisemålene dine. Vært alle stedene selv. Send gjerne PM hvis du vil ha tips om steder å spise eller ting å se.

Endret av isw
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Reiser til New York på f.k søndag  å skal besøke slekter   en uke.   Var i  New York også 2012 og 2016,men  da var kronekursen høg i forhold til dollar ( henholdsvis kr. 6 og 7 kr. ).  Idag er dollarkursen over 8 kr. i forhold til kronen,så USA er intet rimleg land for nordmenn å feriere i.  

Nå er det fult muleg å få rimlige Norwegian billetter over til USA,  og muleg å gjøre rimleg matvare kjøp.   Vil påstå at før dere setter dere på flyet hjem,og dere skal sette opp status økonomisk status etter hjemkost så ligg sluttsummen på nærmere 50.000 en 30.000.

Rimligste flyreise tur /retur ligger vel  idag på omlag kr. 5000,- Leiebil en uke ca. kr. 7000,-  ( 2 uker omlag kr. 14.000 inkl. forsikringer som ikkje er inkl. i leieprisen.( fri kjørelengde) Bensin / Desiel 3.15 dollar pr.gallon ( eller  omlag 13 kr. pr.  literen ).  En uke på hotell i New York må ein påregne kr. 10.000 -15.000.   Billetter til de fleste turistattraksjoner  i New York  ligg omlag på Norsk niva kr. 200-300.

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, Anonym Bruker skrev:

Reiser til New York på f.k søndag  å skal besøke slekter   en uke.   Var i  New York også 2012 og 2016,men  da var kronekursen høg i forhold til dollar ( henholdsvis kr. 6 og 7 kr. ).  Idag er dollarkursen over 8 kr. i forhold til kronen,så USA er intet rimleg land for nordmenn å feriere i.  

Nå er det fult muleg å få rimlige Norwegian billetter over til USA,  og muleg å gjøre rimleg matvare kjøp.   Vil påstå at før dere setter dere på flyet hjem,og dere skal sette opp status økonomisk status etter hjemkost så ligg sluttsummen på nærmere 50.000 en 30.000.

Rimligste flyreise tur /retur ligger vel  idag på omlag kr. 5000,- Leiebil en uke ca. kr. 7000,-  ( 2 uker omlag kr. 14.000 inkl. forsikringer som ikkje er inkl. i leieprisen.( fri kjørelengde) Bensin / Desiel 3.15 dollar pr.gallon ( eller  omlag 13 kr. pr.  literen ).  En uke på hotell i New York må ein påregne kr. 10.000 -15.000.   Billetter til de fleste turistattraksjoner  i New York  ligg omlag på Norsk niva kr. 200-300.

Til informasjon:

1. Svak krone påvirker alle valutaer, ikke bare dollar. Det gjør ikke USA dyrere ift. f.eks Europa.

2. Du kan få leiebil vesentlig rimeligere enn 14.000 kr for 2 uker. Til den prisen du skisserer kan du få en rimelig fet bil.

3. En bensinpris på 3,15 dollar/gallon tilsvarer cirka 7 kr/liter, altså om lag halvparten av det du skrev. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, isw skrev:

Til informasjon:

1. Svak krone påvirker alle valutaer, ikke bare dollar. Det gjør ikke USA dyrere ift. f.eks Europa.

2. Du kan få leiebil vesentlig rimeligere enn 14.000 kr for 2 uker. Til den prisen du skisserer kan du få en rimelig fet bil.

3. En bensinpris på 3,15 dollar/gallon tilsvarer cirka 7 kr/liter, altså om lag halvparten av det du skrev. 

Den prosentvise økningen fra nesten ned på 5 kroner til dagens kurs som er på litt over åtte og fra 7,5 til 9,5-10 er en betydelig forskjell. 

Anonymkode: b20a2...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tør folk å kjøre i USA? Hvordan vet dere hvor dere skal kjøre? Er jo så mye fyllekjøring og gærninger der. 

Anonymkode: 872a9...221

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

18 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan tør folk å kjøre i USA? Hvordan vet dere hvor dere skal kjøre? Er jo så mye fyllekjøring og gærninger der. 

Anonymkode: 872a9...221

USA er fantastisk å kjøre i, gode veier stort sett over alt og godt merket hvor man skal ta av. Har dog ikke vært i mange stater, men har vært i 6 forskjellige. Man bør lese seg opp på trafikkregler i USA generelt, og i hver stat man skal innom. Enklere å kjøre der enn i Norge, men anbefaler ikke bil i byer som SF og NY.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...