Rotemor Skrevet 13. september 2018 Forfatter #21 Skrevet 13. september 2018 11 minutter siden, Ariana807 skrev: Problemet er nok at jeg ikke har øre som klarer å tyde forskjellen 😅😂 dorull... for meg kan dette både være et og to ord i forhold til uttale, har ikke peiling der! Hører ikke om det er ett eller to ord. Må bare stole på at det som ser riktig ut er riktig. Tror kanskje rettskriving er litt som matte. Noen får det bare ikke til. Noen «mangler» kanskje en del i hjernen som man trenger for å intuetivt høre hva som er hva. For jeg har ofte lyst blant annet til å skrive nokk og ikke nok. Du har jo og selve «orddelings feil» greia. Jeg ønsker virkelig å skrive dette i to ord. For i mine øre så hører jeg to ord. Men et raskt google søk, og google retter på meg og vil ha det som et ord... helt 100% ærlig har jeg ikke peiling! Orddelingsfeil, orddelings feil... skal jeg høre på ørene mine blir det to ord, skal jeg høre på google så er det et ord 😬😬 so what to do!? Jeg synes ikke språket ditt er dårlig. Du er jo tydeligvis bevisst på det selv om du finner det utfordrende.
Ariana807 Skrevet 13. september 2018 #22 Skrevet 13. september 2018 1 minutt siden, Rotemor skrev: Jeg synes ikke språket ditt er dårlig. Du er jo tydeligvis bevisst på det selv om du finner det utfordrende. Takk, det er jo faktisk pga. at jeg prøver. Men problemene dukker fort opp andre steder. Spilte «Rykte går» og jeg satt der hver runde og bare ... ... ... hvordan staver jeg det da?! ... ... Meningen er jo der selv om det skrives feil, men ... Blant annet et ord som jeg konstant skriver feil (da hodet mitt er helt overbevist om at dette er riktig skrivemåte) «dysj». Jo jeg er blitt gjort oppmerksom her på KG at dette er feil. Men når jeg bare skriver, uten å være 100% ops på det, skriver jeg dysj og ikke dusj. Fordi mitt hode sier at dysj er riktig. 😅😂😂 Nei jeg har mange andre ferdigheter, men norsk rettskriving er ikke en av dem 😅
AnonymBruker Skrevet 13. september 2018 #23 Skrevet 13. september 2018 Jeg tror det kommer av engelsk påvirkning. I engelsk sammenskriver de ikke slike ord, der deler de det opp. Og da er det lett å bli forvirret når veldig mange i veldig stor grad skriver begge språk ofte. Anonymkode: 58a64...dab
Thyra Skrevet 15. september 2018 #24 Skrevet 15. september 2018 På 13.9.2018 den 15.18, Rossin skrev: "Betydningen og bruken av en mengde ord endrer seg og dermed forfaller språket". Her trekker du linjer som veldig få som faktisk har innsikt i språkforskning, ville vært enig i. Det at språk endrer seg, er ikke synonymt med at det forfaller. Har du sett videoen der Arne Torp illustrerer språkendringen på 1400-tallet, der vi mista lyden Þ? Ordene tak og Þak var på den tida to forskjellige ting - tak som i "grep" og Þak som hustak. Etter hvert ble disse lydene slått sammen. Litt som vi ser med skylling/kylling nå. Hvis det var et tegn på at språket forfalt, så er det litt rart at norsk språk fortsatt finnes? Bred L? Her finner du opp egen terminologi. Mener du en tungespiss-L? På hvilken måte er dette med på svekke et språk? Særskrivingsfeil er enkelt for deg å unngå, men tydeligvis ikke for alle andre. Du kan godt bedrive folkeopplysning, og ta på deg det samfunnsoppdraget det innebærer, men du trenger ikke å konkludere så bastant med at språket forfaller. Det kan jo faktisk være positivt at "kassadama på Kiwi" (generaliserende, ja, men dere skjønner) faktisk bruker skriftspråket hun også? Man trenger ikke å ha høyere utdannelse for å unngå særskrivingsfeil. 1
Thyra Skrevet 15. september 2018 #25 Skrevet 15. september 2018 På 13.9.2018 den 15.58, Ariana807 skrev: Problemet er nok at jeg ikke har øre som klarer å tyde forskjellen 😅😂 dorull... for meg kan dette både være et og to ord i forhold til uttale, har ikke peiling der! Hører ikke om det er ett eller to ord. Må bare stole på at det som ser riktig ut er riktig. Tror kanskje rettskriving er litt som matte. Noen får det bare ikke til. Noen «mangler» kanskje en del i hjernen som man trenger for å intuetivt høre hva som er hva. For jeg har ofte lyst blant annet til å skrive nokk og ikke nok. Du har jo og selve «orddelings feil» greia. Jeg ønsker virkelig å skrive dette i to ord. For i mine øre så hører jeg to ord. Men et raskt google søk, og google retter på meg og vil ha det som et ord... helt 100% ærlig har jeg ikke peiling! Orddelingsfeil, orddelings feil... skal jeg høre på ørene mine blir det to ord, skal jeg høre på google så er det et ord 😬😬 so what to do!? Hører du ikke forskjell på "dorull" og "do" (pause) "rull"?
Ariana807 Skrevet 15. september 2018 #26 Skrevet 15. september 2018 Akkurat nå, Thyra skrev: Hører du ikke forskjell på "dorull" og "do" (pause) "rull"? Med min dialekt/uttale (kanskje... hva enn...) så høres det ut som to ord ja. Kan jo selvsagt ta en laaaang pause mellom ordene, men da blir det jo helt unormalt lang pause (man snakker jo ikke slikt...) Så ut i fra hva jeg selv sier så klarer jeg ikke dømme om det er et eller to ord. Kanskje det høres sprøtt ut for noen, men kan hende det er ting jeg synes er kjempelett og andre ikke sjønner bæret av. Folk er ulike. Sån er det bare. Selvsagt ja jeg kan høre forskjell om jeg overdriver, men ut i fra min uttale klarer jeg ikke bruke regelen «bare skriv det slik du sier det», det funker ikke...
AnonymBruker Skrevet 15. september 2018 #27 Skrevet 15. september 2018 Et ord kan ikke skilles til mindre enheter. Deler du opp ordet vaskemaskin har du ordene «vaske» og «maskin», altså to separate ord. Setningen vil endre betydning eller ikke gi noe mening i det hele tatt. Dere som ofte har sånne feil, hvordan blir fks «vaskemaskin», «fiskebolle», «ananasbiter» i hodet deres? Tenker dere at en vaskemaskin er EN ting, eller tenker dere mer sånn at det er en maskin, og den vasker. Maskin er en ting, og vaske er noe annet, dermed kan man ikke sette de sammen. Eller hvordan tenker dere? Vi har MANGE slike ord i norsk, det kan jo være greit å lære seg hvordan det funker. Når dere skriver, og om dere er usikre, kan dere jo sjekke om dere kan sette et ord mellom de to ordene dere har skrevet, og se om setninga fremdeles gir mening. For eksempel: Jeg har kjøpt ny vaskemaskin/ vaske maskin -Skriver du «vaske maskin» har du skrevet to ord. Har man to ord som skilles fra hverandre med mellomrom, betyr det at du kan sette inn et nytt ord om du vil. Fks i setningen «en grønn sofa», kan du sette inn fks ordet «ny»: «en ny grønn sofa». Skriver du altså «Jeg har kjøpt en vaske maskin», betyr det at jeg kan komme og sette et ord inn i setningen din der det er mellomrom. Jeg velger å sette inn et ord: «Jeg har kjøpt en vaske fin maskin». Siden du har satt mellomrom mellom «vaske» og «maskin» så sier du egentlig at det er mulig å utvide setningen ved å sette et ord der, slik som jeg gjorde med «fin». Men da ble det jo bare tull. Les setningen høyt, høres det riktig ut? Kan man få kjøpt en «vaskefinmaskin»? Skriver du det korrekt, derimot: «Jeg har kjøpt en vaskemaskin». Så kan jeg sette inn et ord: «Jeg har kjøpt en fin vaskemaskin». Jeg KAN IKKE sette «fin» mellom «vaske» og «maskin» for det er ikke noe mellomrom der!! Hmmm, var det kake spade, eller kakespade? kake spade: har mellomrom, her kan jeg sette et ord. Kake liten spade. Kakespade: her kan jeg bare sette nye ord foran og bak. Liten kakespade. Det gir faktisk mening, så dette er korrekt skrivemåte. Gardin stang? Gardinstang? Gardin lang stang? Lang gardinstang? Så, der det er mellomrom: sett inn et nytt ord, og sjekk om setninga fremdeles gir mening. Gjør den ikke det, så er det noe som er feil. (Så må selvfølgelig det nye ordet du setter inn passe syntaktisk med de andre orda da. Du kan ikke skrive epleslang gardinstang/ gardin epleslang stang....... En stang er et substantiv, så prøv å sette det med et adjektiv. Tenk logisk) Anonymkode: 2c829...527 2
Mystic woman Skrevet 16. september 2018 #28 Skrevet 16. september 2018 (endret) På 13.9.2018 den 15.18, Rossin skrev: "Betydningen og bruken av en mengde ord endrer seg og dermed forfaller språket". Her trekker du linjer som veldig få som faktisk har innsikt i språkforskning, ville vært enig i. Det at språk endrer seg, er ikke synonymt med at det forfaller. Har du sett videoen der Arne Torp illustrerer språkendringen på 1400-tallet, der vi mista lyden Þ? Ordene tak og Þak var på den tida to forskjellige ting - tak som i "grep" og Þak som hustak. Etter hvert ble disse lydene slått sammen. Litt som vi ser med skylling/kylling nå. Hvis det var et tegn på at språket forfalt, så er det litt rart at norsk språk fortsatt finnes? Bred L? Her finner du opp egen terminologi. Mener du en tungespiss-L? På hvilken måte er dette med på svekke et språk? Særskrivingsfeil er enkelt for deg å unngå, men tydeligvis ikke for alle andre. Du kan godt bedrive folkeopplysning, og ta på deg det samfunnsoppdraget det innebærer, men du trenger ikke å konkludere så bastant med at språket forfaller. Det kan jo faktisk være positivt at "kassadama på Kiwi" (generaliserende, ja, men dere skjønner) faktisk bruker skriftspråket hun også? Du som er utdannet blant annet innen lingvistikk og språklære, er sikkert klar over forskjellen mellom ekte og uekte sammensatte verb. Du tar på deg en jakke, frakk etc., altså noe konkret; men du påtar deg et ansvar, en forpliktelse etc., abstrakte begreper. Endret 16. september 2018 av Julie Holmen
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #29 Skrevet 17. september 2018 17 timer siden, Mystic woman skrev: Du som er utdannet blant annet innen lingvistikk og språklære, er sikkert klar over forskjellen mellom ekte og uekte sammensatte verb. Du tar på deg en jakke, frakk etc., altså noe konkret; men du påtar deg et ansvar, en forpliktelse etc., abstrakte begreper. Nja, "påta" og "ta på" er et ytterst dårlig eksempel på forskjellen mellom løst og fast sammensatte verb, all den tid "ta på" faktisk også brukes abstrakt, i likhet med f.eks. "legge frem" og "gi ut". Anonymkode: 17f26...939 1
Mystic woman Skrevet 17. september 2018 #30 Skrevet 17. september 2018 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nja, "påta" og "ta på" er et ytterst dårlig eksempel på forskjellen mellom løst og fast sammensatte verb, all den tid "ta på" faktisk også brukes abstrakt, i likhet med f.eks. "legge frem" og "gi ut". Anonymkode: 17f26...939 Det er nettopp det jeg påpeker, nemlig at "ta på seg" brukes om abstrakte begreper, noe som er feil. Endret 17. september 2018 av Mystic woman Tilføyelse av et ord,
AnonymBruker Skrevet 18. september 2018 #31 Skrevet 18. september 2018 18 timer siden, Mystic woman skrev: Det er nettopp det jeg påpeker, nemlig at "ta på seg" brukes om abstrakte begreper, noe som er feil. Det jeg forsøkte å si, var nettopp at det slett ikke er feil. "Ta på" brukes både konkret og abstrakt, og det er helt gjengs språkbruk som du vil finne i både Bokmålsordboka og NAOB. Anonymkode: 17f26...939
Mystic woman Skrevet 18. september 2018 #32 Skrevet 18. september 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det jeg forsøkte å si, var nettopp at det slett ikke er feil. "Ta på" brukes både konkret og abstrakt, og det er helt gjengs språkbruk som du vil finne i både Bokmålsordboka og NAOB. Anonymkode: 17f26...939 Det er mye som tydeligvis er blitt gjengs språkbruk, hos den yngre generasjon vil jeg anta, som ikke er logisk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå