Gå til innhold

Hvis du sier det som ett ord...


Rotemor

Anbefalte innlegg

..hvorfor skriver du det da som to?

Språket vårt forfaller og ord endrer betydning over tid. Det forundrer meg sterkt at folk ikke skjønner forskjell på en dorull og en do som ruller. 

Sex dukke er ikke en sexdukke. Sex dukke gir ingen mening. Det er to tilsynelatende tilfeldige ord. 

Språket blir veldig lite presist og misforståelser kan være fatale om man ikke tar språket på alvor.

•Spis Bestemor! Ikke vent på oss.» eller «Spis, Bestemor! Ikke vent på oss» ? Dette har selvsagt ikke med orddeling å gjøre, men illustrerer viktigheten av språket vårt.

Endret av Rotemor
Tastefeil
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, spis bestemor, stakkars bestemor. :hoho:  Kommafeil kan være litt morsomme til tider. :fnise: 

Særskrivingsfeil irriterer meg også. Katte mat, sminke speil, bil batteri osv. :frustrert: Og så har jo klassikerne ananas ringer, ananas biter og konge krabber, de er jo litt morsomme, hehe. Jeg kjenner en som deler nesten alt av ord med mer enn én stavelse. Til bake, des sverre osv. Han er ganske ekstrem. Ikke nytter det å si det til han heller, han er nemlig helt feilfri i egne øyne. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rotemor skrev:

 

Språket vårt forfaller

 

Gjør det det? Har du en kilde der? Takket være teknologi har vi en rekordstor andel av befolkninga som faktisk bruker skriftspråket til å kommunisere. Er alt vi skriver, vettugt og grammatisk feilfritt? Nei, men det betyr ikke at språket forfaller.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rossin skrev:

Gjør det det? Har du en kilde der? Takket være teknologi har vi en rekordstor andel av befolkninga som faktisk bruker skriftspråket til å kommunisere. Er alt vi skriver, vettugt og grammatisk feilfritt? Nei, men det betyr ikke at språket forfaller.

Betydningen og bruken av en mengde ord endrer seg og dermed forfaller språket. Man tillater i større grad enn før å bruke bred L og sjøleskap, Sjøkken etc.

I tillegg har man innført SMS-språk som flere unge tror er ekte ord.

»Klein» er er eksempel på ord som har endret betydning.

Uansett forfall, eller ei, særskrivingsfeil er det enkleste å unngå!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rotemor skrev:

Betydningen og bruken av en mengde ord endrer seg og dermed forfaller språket. Man tillater i større grad enn før å bruke bred L og sjøleskap, Sjøkken etc.

I tillegg har man innført SMS-språk som flere unge tror er ekte ord.

»Klein» er er eksempel på ord som har endret betydning.

Uansett forfall, eller ei, særskrivingsfeil er det enkleste å unngå!

"Betydningen og bruken av en mengde ord endrer seg og dermed forfaller språket". Her trekker du linjer som veldig få som faktisk har innsikt i språkforskning, ville vært enig i. Det at språk endrer seg, er ikke synonymt med at det forfaller.

Har du sett videoen der Arne Torp illustrerer språkendringen på 1400-tallet, der vi mista lyden Þ? Ordene tak og Þak var på den tida to forskjellige ting - tak som i "grep" og  Þak som hustak. Etter hvert ble disse lydene slått sammen. Litt som vi ser med skylling/kylling nå. Hvis det var et tegn på at språket forfalt, så er det litt rart at norsk språk fortsatt finnes?

Bred L? Her finner du opp egen terminologi. Mener du en tungespiss-L? På hvilken måte er dette med på svekke et språk?

Særskrivingsfeil er enkelt for deg å unngå, men tydeligvis ikke for alle andre. Du kan godt bedrive folkeopplysning, og ta på deg det samfunnsoppdraget det innebærer, men du trenger ikke å konkludere så bastant med at språket forfaller. Det kan jo faktisk være positivt at "kassadama på Kiwi" (generaliserende, ja, men dere skjønner) faktisk bruker skriftspråket hun også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er selvsagt enig i at endring ikke er synonymt med forfall. Språket skal endre seg. «Mormor og de åtte ungene» er ikke lenger relevant lesing for våre barn rent språkmessig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar ikke folk på alvor med så åpenbare skrivefeil. Lurer på om det er typisk norsk å ikke kunne skrive riktig, og det er pinlig å se. Et minimum av skriveferdigheter bør en ha når en er ferdig med grunnskolen. 

Anonymkode: 378eb...71f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rossin skrev:

 Det kan jo faktisk være positivt at "kassadama på Kiwi" (generaliserende, ja, men dere skjønner) faktisk bruker skriftspråket hun også?

Dette er en uakseptabel generalisering. Hensikten min var ikke å henge ut yrkesgrupper, kjønn, alder e.l, men å bevisstgjøre med enkle grep.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Rotemor skrev:

Dette er en uakseptabel generalisering. Hensikten min var ikke å henge ut yrkesgrupper, kjønn, alder e.l, men å bevisstgjøre med enkle grep.

 

Hvis det er noen som henger noen ut her, så er det deg. Når du f.eks. skriver følgende:

"Det forundrer meg sterkt at folk ikke skjønner forskjell på en dorull og en do som ruller." 

Så sier du jo egentlig mer eller mindre at mennesker som skriver "do rull" istedenfor "dorull", er mindre intelligente? For du antar at det å skrive "do rull" er det samme som å ikke forstå forskjellen på en dorull og en do som ruller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis hensikten din ikke var å henge ut noen, men å bevisstgjøre en gruppe mennesker som ikke skriver grammatisk korrekt - hvorfor velger du da et SPRÅKFORUM som i hovedsak tiltrekker seg mennesker som er interesserte i språk, som arena for bevisstgjøringa di? Det er jo ganske åpenbart at menneskene du ønsker å nå ut til, ikke er å finne her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo i grunn ganske tydelig at hensikten din med innlegget ditt er å rotte deg sammen med andre selverklærte språkkyndige, sånn at dere med deres eminente grammatiske sans kan heve dere over de med skrivefeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid vert dårlig i norsk rettskriving. I tillegg skriver jeg dialekt på fritiden (mye da jeg er så innmari dårlig i Norsk, så hvorfor bare ikke skrive alt «feil»). Noen ord skal være sammen, noen skal ikke det. Er nesten garantert at jeg setter to ord sammen som ikke skal være det og to ord fra hverandre som skal være sammen... Men jeg er nå såpass klar over mine dårlige norsk kunnskaper og kan fint innrømme det. Men får ikke gjort for mye med det, om ikke rettskrivningsprogrammet (desverre så har ikke mobilen noe å skryte av der akkurat, og det er primært den jeg bruker til mye, blant annet KG) tar feilene mine, så tar ikke jeg dem heller! 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Rotemor skrev:

Dette er en uakseptabel generalisering. Hensikten min var ikke å henge ut yrkesgrupper, kjønn, alder e.l, men å bevisstgjøre med enkle grep.

 

Og dette var en meget feig kontring på et veldig bra innlegg. 

Anonymkode: 219c6...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Rossin skrev:

Og hvis hensikten din ikke var å henge ut noen, men å bevisstgjøre en gruppe mennesker som ikke skriver grammatisk korrekt - hvorfor velger du da et SPRÅKFORUM som i hovedsak tiltrekker seg mennesker som er interesserte i språk, som arena for bevisstgjøringa di? Det er jo ganske åpenbart at menneskene du ønsker å nå ut til, ikke er å finne her?

Denne havner jo på førstesiden hver gang noen skriver. Hvor skal man ellers poste? Jeg svarer da på tråder som omhandler diverse temaer uten at det nødvendigvis er ting som engasjerte meg i utgangspunktet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, Ariana807 skrev:

Jeg har alltid vert dårlig i norsk rettskriving. I tillegg skriver jeg dialekt på fritiden (mye da jeg er så innmari dårlig i Norsk, så hvorfor bare ikke skrive alt «feil»). Noen ord skal være sammen, noen skal ikke det. Er nesten garantert at jeg setter to ord sammen som ikke skal være det og to ord fra hverandre som skal være sammen... Men jeg er nå såpass klar over mine dårlige norsk kunnskaper og kan fint innrømme det. Men får ikke gjort for mye med det, om ikke rettskrivningsprogrammet (desverre så har ikke mobilen noe å skryte av der akkurat, og det er primært den jeg bruker til mye, blant annet KG) tar feilene mine, så tar ikke jeg dem heller! 

 

Hvis et ord sies som ett så skrives det som ett. Reglene er ganske enkle, men med noen svært få unntak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Rossin skrev:

Hvis det er noen som henger noen ut her, så er det deg. Når du f.eks. skriver følgende:

"Det forundrer meg sterkt at folk ikke skjønner forskjell på en dorull og en do som ruller." 

Så sier du jo egentlig mer eller mindre at mennesker som skriver "do rull" istedenfor "dorull", er mindre intelligente? For du antar at det å skrive "do rull" er det samme som å ikke forstå forskjellen på en dorull og en do som ruller?

Det forundrer meg faktisk at man har særskrivingsfeil. Det er basert på ren logikk, ikke intelligens for øvrig. Men det sagt; det er fordummende å skrive ananas ringer. Jeg skylder ikke nødvendigvis på individene, men feks skole, oppfølging e.l.  Interesse vil også være en stor del av det. 

Jeg vet om en norsklærer som skrev «skrivd» og «norsk lærer»; hvis ikke det er tegn på forfall at du kommer deg gjennom lærerhøyskolen og foreldresamtale på foreldresamtale uten å bli korrigert så vet ikke jeg....

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Rotemor skrev:

Hvis et ord sies som ett så skrives det som ett. Reglene er ganske enkle, men med noen svært få unntak.

Problemet er nok at jeg ikke har øre som klarer å tyde forskjellen 😅😂 dorull... for meg kan dette både være et og to ord i forhold til uttale, har ikke peiling der! Hører ikke om det er ett eller to ord. Må bare stole på at det som ser riktig ut er riktig. 

Tror kanskje rettskriving er litt som matte. Noen får det bare ikke til. Noen «mangler» kanskje en del i hjernen som man trenger for å intuetivt høre hva som er hva. 

For jeg har ofte lyst blant annet til å skrive nokk og ikke nok. 

Du har jo og selve «orddelings feil» greia. Jeg ønsker virkelig å skrive dette i to ord. For i mine øre så hører jeg to ord. Men et raskt google søk, og google retter på meg og vil ha det som et ord... helt 100% ærlig har jeg ikke peiling! Orddelingsfeil, orddelings feil... skal jeg høre på ørene mine blir det to ord, skal jeg høre på google så er det et ord 😬😬 so what to do!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i denne linken, reagerer kun på noen av dem. Hadde jeg sett mange av disse ute i hverdagen, uten å vite at «her er det orddelings feil» så hadde jeg ikke lagt merke til det. Ja helt 100% ærlig. Rettskriving er ikke natrulig for alle av oss. 

https://eavisa.com/2017/03/16/18-fantastiske-orddelingsfeil-gjor-livet-morsommere/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...