Gå til innhold

Steinerskolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en skolestarter neste skoleår, og lurer veldig på om jeg skal sende barnet på Steinerskolen i stedet for nærmiljøskolen. Jeg lurte på om det er noen som har barn på Steinerskolen som kunne dele noen erfaringer?

Jeg er klar over at skolens pedagogikk hviler på et religiøst grunnlag. Jeg er redd for å "velge bort" nærmiljøet for barnet. Samtidig har jeg ikke lyst til å være med i den ekstreme digitaliseringen jeg ser i offentlig skole. Jeg er ikke interessert i at min 5-åring skal sitte i timevis hver dag med et nettbrett i hånden. 

Blir kjempeglad hvis noen med barn i Steinerskolen kan komme med erfaringer, både positive og negative.

Anonymkode: b5e11...e71

• Liker 2
Skrevet

Steinerskolen hvilker ikke på et religiøst grunnlag, men på pedagogikken til Rudolf Steiner. 

Anonymkode: de4e6...c26

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig har jeg ikke lyst til å være med i den ekstreme digitaliseringen jeg ser i offentlig skole. Jeg er ikke interessert i at min 5-åring skal sitte i timevis hver dag med et nettbrett i hånden. 

Jeg har ikke barn i Steinerskole og derfor heller ingen erfaringer derfra. Men reagerer på det du kaller "ekstrem digitalisering" i offentlig skole. Det kjenner jeg slettes ikke igjen. Jeg har to barn i offentlig skole, og her er det stasjonsarbeid med konkreter som er i fokus. Ja, de bruker smartboard i undervisningen i stedenfor tavle. Og elevene får lov til å skrive på denne, på samme måte som de ville skrevet på en tavle. Men utover det brukes ikke skjerm i undervisningen. Med mindre det er ikt på timeplanen.

Anonymkode: 7e792...540

• Liker 6
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke barn i Steinerskole og derfor heller ingen erfaringer derfra. Men reagerer på det du kaller "ekstrem digitalisering" i offentlig skole. Det kjenner jeg slettes ikke igjen. Jeg har to barn i offentlig skole, og her er det stasjonsarbeid med konkreter som er i fokus. Ja, de bruker smartboard i undervisningen i stedenfor tavle. Og elevene får lov til å skrive på denne, på samme måte som de ville skrevet på en tavle. Men utover det brukes ikke skjerm i undervisningen. Med mindre det er ikt på timeplanen.

Anonymkode: 7e792...540

Det er sikkert forskjellig fra skole til skole. På den skolen hvor mitt barn begynner får alle barna nettbrett første dagen, og lærebøker og lignende er digitale. Det er jeg ikke interessert i.

TS

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Steinerskolen hvilker ikke på et religiøst grunnlag, men på pedagogikken til Rudolf Steiner. 

Jeg vet hva antroposofi er 🙂 Jeg skrev det egentlig for å unngå at debatten skulle skli ut. Poenget er at jeg kjenner til det pedagogiske grunnlaget.

TS

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert forskjellig fra skole til skole. På den skolen hvor mitt barn begynner får alle barna nettbrett første dagen, og lærebøker og lignende er digitale. Det er jeg ikke interessert i.

TS

Så du er ikke interessert i få la barna få være en del av den teknologiske utviklen alle andre er med på ? 

Anonymkode: 6c988...9b2

• Liker 15
Skrevet

Jeg håper ikke jeg virket uvennlig i svarene over, det var ikke meningen. Mine bekymringer for å sende barnet til Steinerskolen er:

-Tar bort barnet fra nærmiljøet. Vi kjenner ikke mange jevnaldrende her, for barnehagen er et stykke unna.

-Bekymret over realfag, og om det vil bli mange begrensninger faglig på grunn av pedagogikken og tankegangen bak at barn modnes kollektivt i den og den alderen, og at det først er da man kan lære om ditt og datt.

Jeg ser også mange fordeler med Steinerskolen.

TS

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Så du er ikke interessert i få la barna få være en del av den teknologiske utviklen alle andre er med på ? 

Jo, det å beherske teknologi er viktig. Men barn lærer ikke å beherske teknologi ved å lære seg lesing og regning på et nettbrett. Koding er noe helt annet. Faktisk beherskelse er noe helt annet enn å la barn sitte med NRK supernytt i matpausen så man får passiv matro.

TS

Skrevet

Hvor langt unna er Steinerskolen? 

Har de venner i nærmiljøet i dag? Hvis de har det ville jeg forsøkt å holde det ved like. I tillegg til å melde de på fritidsaktivitet. 

Jeg har gått på privatskole når jeg vokste opp, og det var noen ganger litt ensomt på ettermiddagen. Vi bodde så spredt, var først på ungdomsskolen vi begynte å treffe hverandre på kvelden, uten å bli kjørt rundt. 

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, Addie skrev:

Hvor langt unna er Steinerskolen? 

Har de venner i nærmiljøet i dag? Hvis de har det ville jeg forsøkt å holde det ved like. I tillegg til å melde de på fritidsaktivitet. 

Jeg har gått på privatskole når jeg vokste opp, og det var noen ganger litt ensomt på ettermiddagen. Vi bodde så spredt, var først på ungdomsskolen vi begynte å treffe hverandre på kvelden, uten å bli kjørt rundt. 

Steinerskolen er ca. 1 mil unna.

Barnet har ikke venner i nærmiljøet i dag, barnehagen er også en mil unna.

Jeg er jo bekymret for slike ting. Tusen takk for at du deler erfaringer med det å gå på privatskole! Jeg har inntrykk av at for nåtidens barn er nærmiljøet mindre viktig enn det det var da vi vokste opp. At det å leke i gata er blitt erstattet av fritidsaktiviteter for eksempel. Vet ikke om dette stemmer?

Tenker også at Steinerskolen sikkert har … særere familier, og kanskje rom for litt større mangfold. Mulig vi skiller oss litt ut i nærområdet i utgangspunktet, når det gjelder verdier og interesser.

TS

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring er at noen barn trives med Steiner-pedagogikken. Andre gjør det ikke.

Å velge skole ut fra nettbrett og digitale lærebøker kontra ikke nettbrett og "vanlige" lærebøker synes jeg blir for lettvint. Man må tenke dypere enn det. Se på pedagogikken, se på hvordan undervisningen er lagt opp, hvordan skolen administreres osv.

Jeg personlig ville aldri sendt min datter på Steinerskole (eller annen privatskole) vekk fra nærmiljøet så lenge hun er den personligheten hun er. Hun har hele veien gått på nærskolen (og går nå på ungdomskolen). Enorme ressurser i å være MED fullt og helt i et lokalmiljø.

Hvis hun hadde slitt i offentlig skole og jeg trodde at annen pedagogikk kunne hjelpe hadde det vært noe annet. Da hadde det telt mer enn lokalmiljø, rett og slett for å sikre barnet læring.

Man trenger ikke å like det, men verden digitaliseres. Å holde barnet utenfor dette betyr at barnet henger etter på sikt. Jeg jobbet i skolen hele fjoråret, det første året 1.klassingene fikk Ipad på min skole. Selv om barna får Ipad betyr det ikke at de sitter med nesa i den hele dagen. Tvert i mot. Den brukes egentlig ganske lite i løpet av en dag, og i korte økter. Jeg ville ikke vært bekymret hvis min 5-6 år gamle datter brukte Ipad som 1.trinn på denne skolen gjør ihvertfall...

Konklusjon: ikke velg ut fra sånne ting! Velg ut fra hvilken pedagogikk du tror kan passe ditt barn. Digitalisering kommer man ikke utenom, enten du liker det eller ei!

• Liker 7
Skrevet

Tenker det er fint, hvis barnet er helt normalfungerende. Har barnet derimot ADHD, dysleksi etc. Så velg alt annet enn Steiner.

Anonymkode: 68fe3...972

• Liker 3
Skrevet

Personlig ville jeg heller vurdert Montessori dersom du er bekymret for realfagene. Har dere det i nærheten? 

Som forelder må man jobbe en del mer med det sosiale når man velger vekk nærskolen. Du må vite at du har tid til det og ikke har imot litt ekstra kjøring til/fra venner. 

Jeg hadde selv vurdert Montessori dersom det var i nærheten. Jeg ville overhode ikke valgt Steiner. Dette er basert på egne erfaringer med barn og pedagogikk. 

Anonymkode: 0d7cc...556

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har en skolestarter neste skoleår, og lurer veldig på om jeg skal sende barnet på Steinerskolen i stedet for nærmiljøskolen. Jeg lurte på om det er noen som har barn på Steinerskolen som kunne dele noen erfaringer?

Jeg er klar over at skolens pedagogikk hviler på et religiøst grunnlag. Jeg er redd for å "velge bort" nærmiljøet for barnet. Samtidig har jeg ikke lyst til å være med i den ekstreme digitaliseringen jeg ser i offentlig skole. Jeg er ikke interessert i at min 5-åring skal sitte i timevis hver dag med et nettbrett i hånden. 

Blir kjempeglad hvis noen med barn i Steinerskolen kan komme med erfaringer, både positive og negative.

Vi valgte å innskrive vår skolestarter på steinerskolen. (Og begynte deretter å lete etter hus i nærheten, så nå går barnet på steinerskolen. Utrolig glad for at vi flytta! Her leker barna ute i gatene etter skolen.)

Hovedgrunner til å velge steiner var at vi ønsker at barnet skal lære med både hender, hjerte og hode. Synes det er viktig å lære seg å lage taubane, spikke og å gjøre opp ild. Ipad lærer de seg fort nok likevel. Og vi misliker sterkt fokuset på vurderinger og nasjonale prøver som er i den offenlige skolen. (Og synes virkelig TV i matpausen høres helt forferdelig ut! Ante ikke at det var vanlig i offentlig skole.) Liker og at barna får muligheten til å fordype seg i hovedfagene, og ikke må haste avgårde til neste oppgave/stasjon.

Ville ikke vært bekymra for realfagene, steinerskolen sin læreplan legger stor vekt på realfag. Men også her lærer de gjennom å gjøre, oppdage og tenke selv. Dette skaper en dypere forståelse som kanskje tar litt lengre tid.

Vi har stort sett bare positive erfaringer. Om jeg må dra fram noe negativt er det at barna på vår skole i stor grad forventes å skulle ordne opp små og litt større konflikter selv. Det har vært en utfording for vår, som gjerne skulle ha hatt litt drahjelp i starten til å komme seg inn og ta plass. Og så er det ikke til å komme bort i fra at det nok har blitt flere  småskader som hull i buksene og fliser i fingrene enn hva ville ha opplevd i den offentlige skolen.

Anonymkode: ad575...f5c

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Det er dette de trenger å lære for fremtiden. Du får heller passe på at barnet er ute og leker/driver med sport eller aktiviteter på fritiden. 

Det sagt er vi veldig fornøyd med Steinerskolen. Har en datter som byttet dit, da hun har en del lærevansker. Får mye bedre oppfølging, på grunn av mindre klasser. Som veldig beskjeden jente som ikke ba mye om hjelp er det bra. De er også veldig opptatt av at alle blir inkludert i miljøet. 

Anonymkode: 05133...bce

Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå viser jo faktisk all forskning at man lærer dårligere ved å bruke skjerm. Samt at man ikke utvikler deler av hjernen om man ikke bruker hånden når man skriver. Universitet i hele Norge driver nå å innfører håndskrift metoder for skjerm, nettopp pga dette. 

Samt at man ikke lagrer ting man leser på en skjerm på samme måte som man lagrer det man leser på papir. Noesom gjør at all læring vil gå mye saktere.

Anonymkode: f9611...0ef

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, den norske steinerskole avviker fra hans filosofi langt på vei.

TS:

Jeg ville stilt meg skeptisk til å eksportere barnet mitt bort fra lokalmiljøet. Hun/han vil miste den umiddelbare kontakten mange andre vil få etterhvert.

I tillegg så må du ta et standpunkt til hvorvidt du støtter privatisering sv skoler og vil bidra til dette.

Det er ihvertfall mine viktigste tanker rundt det.

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

TS

Hvorfor ikke? Det er jo fremtiden! 

Barna lærer akkurat de samme tingene som de lærte før nettbrettene, men nå får de i tillegg en masse digital kompetanse, noe man er avhengig av i dagens samfunn. ALT gjøres jo digitalt, fra banktjenester, selvangivelser, søke skoler/barnehager ++ 
Og det samme i arbeidslivet, i ekstremt mange yrker trenger man gode digitale ferdigheter! De klargjøres jo bare for livet, akkurat som før. Men når verden endrer seg må skolen endre seg også!

Anonymkode: 7028e...e64

• Liker 2
Skrevet

Hadde vi hatt steinerskole nærmere enn 45 minutter på fint sommerføre, så hadde jeg uten tvil sendt ungene dit framfor vanlig skole. Jeg synes vanlig offentlig skole har blitt for digital, for vanskelig og trangsynt. Det er mange mange fordeler med å gå på en steinerskole. En mil unna er i realiteten ingenting! Vi bor 8 km unna nærmeste offentlig skole, det er virkelig ikke noe problem med den reiseveien. Lokalmiljøet kan de fint være med i likevel. Gjennom fritidsaktiviteter og andre ting.

Når det gjelder beskyldninger over her om at man ikke ønsker at barna skal få samme utvikling og bla bla. Nettbrett og data lærer de seg før eller siden uansett. Ofte har barn mye kunnskap om det allerede lenge før skolestart. Og det blir ikke bedre etter hvert som de vokser opp. Trenger vi virkelig barn som konstant sitter med ansiktet ned i en skjerm i en eller annen form? Som knapt kan skrive for hånd, langt mindre hoderegning? Vi gjør ungene en bjørnetjeneste ved å digitalisere så mye av skolehverdagen som vi gjør. Selvfølgelig bør de lære det grunnleggende, men det er mengden jeg reagerer på.

Skrevet
7 minutter siden, Jadzia said:

Hadde vi hatt steinerskole nærmere enn 45 minutter på fint sommerføre, så hadde jeg uten tvil sendt ungene dit framfor vanlig skole. Jeg synes vanlig offentlig skole har blitt for digital, for vanskelig og trangsynt. Det er mange mange fordeler med å gå på en steinerskole. En mil unna er i realiteten ingenting! Vi bor 8 km unna nærmeste offentlig skole, det er virkelig ikke noe problem med den reiseveien. Lokalmiljøet kan de fint være med i likevel. Gjennom fritidsaktiviteter og andre ting.

Når det gjelder beskyldninger over her om at man ikke ønsker at barna skal få samme utvikling og bla bla. Nettbrett og data lærer de seg før eller siden uansett. Ofte har barn mye kunnskap om det allerede lenge før skolestart. Og det blir ikke bedre etter hvert som de vokser opp. Trenger vi virkelig barn som konstant sitter med ansiktet ned i en skjerm i en eller annen form? Som knapt kan skrive for hånd, langt mindre hoderegning? Vi gjør ungene en bjørnetjeneste ved å digitalisere så mye av skolehverdagen som vi gjør. Selvfølgelig bør de lære det grunnleggende, men det er mengden jeg reagerer på.

Hverken håndskrift eller hoderegning utgår selv om de bruker ipad.

Her har de hatt matte oppgaver på data i flere år, og det er mange positive sider ved dette. Det er blant annet mye lettere og tilpasse vanskelighetsgraden til hvert enkelt barn til akkurat deres nivå, da det går av seg selv. Hr de klart så og så mange riktige av den type oppgave får de litt vanskeligere oppgaver i samme tema. har de fått så og så mange svar feil så får de litt enklere oppgaver i samme tema. Slik sikres at hvert enkelt barn både opplever mestring, OG får nye utfordringer når det er klar for det. Jeg vet at barn har krav på tilpasning til sitt nivå uansett, men det sier seg selv at en lærer ikke har tid til og tilrettelegge like nøye for 25 barn hver dag. De har alltid brukt hoderegning, aldri kalkulator, og nå er barnet oppe i 5. klasse.

Så at mye gjøres på ipad betyr ikke at alt skal være digitalt, at kalkulator brukes, og at barna slutter og tenke selv! Det er bare en ny måte og jobbe på, som tilrettelegger mer effektivt, men like vel er mer skreddersydd hver enkelt.

Det skrives også masse for hånd, selv om man har lærebøkene på ipad. Alle besvarelser gjøres ikke på denne selv om lesestoffet ofte er på den.

Anonymkode: 7028e...e64

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...