Gjest Anonymous Skrevet 15. mars 2005 #1 Del Skrevet 15. mars 2005 Hørte på radio i dag at en forsker eller noe sa at de private utdanningenee innen grafisk design og slike ting var helt bortkastet, at det var bedre å jobbe på rimi. Klarte ikke og få med meg alt som ble sagt, kan jeg lese om dette på internett? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #2 Del Skrevet 16. mars 2005 Jeg har ikke fått med meg saken, men jeg kjenner veldig godt til MI. Er du god, har talent, jobber hardt og kanskje jobber med noe ved siden av studiene som er relevant, så har du gode sjanser. Men du må være best i "klassen", men det gjelder jo også på andre grafisk design skoler. Tror grafisk design ved siden av mac og markedsføring er en god kombinasjon Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 16. mars 2005 #3 Del Skrevet 16. mars 2005 Jeg var utplassert hos Dinamo en tid, og fikk der veldig mye informasjon om hva som lønner seg innen utdanning (jeg var innom omtrent alle avdelingene deres). Innen design så lønner ikke skoler som MI og NKI seg, der lønner det seg med skoler som ikke er så utrolig grunnleggende, dvs. at du burde være på et visst nivå allerede før du begynner på skolen. Mener da skoler som Skolen For Grafisk Design/Westerdahls, kunsthøyskolen osv. Tingen med MI var visst det at de var så grunnleggende at man ikke kom ut med spesielt stor kompetanse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #4 Del Skrevet 16. mars 2005 Hørte ikke saken på radio, men vet at MI som skole har et dårlig rykte i bransjen, og da bransjen også er liten og litt trangsynt, kan det nok skje at man tenker at MI-student=dårlig, fordi skolen er det. Men det finnes en del bra skoler for grafisk design også, blant annet er Westerdahls sikkert et vel så viktig rekrutteringssted til bransjen som SHKS er det. De offentlige skolene innen slik utdanning er relativt få ,og min erfaring er i hvert fall at noen av dem ikke er flinke til å forberede deg på arbeids/frilanslivet, selv om du lærer en del teknisk. Anbefaler deg å ta en titt på storedyret.com, som vel er noe av det nærmeste vi kommer et bransjeforum i Norge. Her er i hvert fall folk med veldig ulik bakgrunn. Ellers er grafill.no verdt å sjekke, dette er bransjeorganisasjonen vår. Det viktigste om du skal lykkes i bransjen er uansett pågangsmot og vilje til å jobbe masse på eget initiativ, evne til å skaffe deg nettverk og kontakter, og gjerne å skille deg ut med det du gjør (men ikke for mye). Fordelen med å gå på skole, feks MI, er at man får tid til å lage masse ting man kan bruke i sin egen portefølje, ditt viktigste kort ved jobbsøking. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 16. mars 2005 #5 Del Skrevet 16. mars 2005 Jeg har bare hørt bra ting om MI. Kjenner flere derfra som har gode jobber i dag og som er fornøyde. Forslag: Ikke hør på hva en forsker sier i radio. Det finnes motargumenter til alt: også til hans påstand. Dersom du synes MI ser interessant ut så er det sannsynligvis det. Good luck! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest KATTAstrofe Skrevet 17. mars 2005 #6 Del Skrevet 17. mars 2005 Har kun hørt om journalistutdanningen ved MI. Man kan visst like gjerne sette fyr på pengene, for det er helt verdiløst å studere journalistikk ved MI. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. mars 2005 #7 Del Skrevet 18. mars 2005 Det kommer nok i bunn og grunn an på hva man gjør ut av det selv. Jeg mistenker dem som er så misfornøyde med skolen for å være dem som tror de bare skal betale skolepengene og få kunnskapen rett i fanget. Men man må faktisk jobbe hardt for å få noe ut av skolen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillesky Skrevet 18. mars 2005 #8 Del Skrevet 18. mars 2005 Er det noen som har gått på MI her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Formosiss Skrevet 18. mars 2005 #9 Del Skrevet 18. mars 2005 Jeg kjenner for øvrig en som tar filmhistorie der, rett fra videregående - hun mener at hun lærte mye mer på vgs (medier & kommunikasjon) enn hun har gjort der, enda hun står på som bare det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sienna Skrevet 19. mars 2005 #10 Del Skrevet 19. mars 2005 Har kun hørt om journalistutdanningen ved MI. Man kan visst like gjerne sette fyr på pengene' date=' for det er helt verdiløst å studere journalistikk ved MI.[/quote'] Helt korrekt. Arbeidsmarkedet for nyutdannede journalister er utrolig trangt, og kommer man fra MI stiller man lengst bak i køen. MI og slike skoler gir jo ingen studiepoeng, man får ikke noe å vise tilbake til annet enn papirer fra en skole med grumsete rykte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest jepp Skrevet 20. mars 2005 #11 Del Skrevet 20. mars 2005 Når det gjelder grafisk design på MI, så er det mange som bruker det som springbrett til videre utdannelse. Skal en komme inn på skoler som Westerdals, kunsthøyskole eller studier i utlandet. For det er ikke så lett å komme innpå disse rett fra videregående, en må gjerne ha en bra folio først. Men å få jobb etter ett år på grafisk design eller lignende på privat skole som MI er nok veldig vanskelig. Det finnes selvsagt unntak, svært dyktige folk som har en solid utdannelse. Jeg har gått privatskole (ikke MI, men kjenner flere som har gått der), og hvis jeg kunne velge om igjen ville jeg heller prøvd å dra utenlands med en gang og spart de pengene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå