Jump to content
Sign in to follow this  
AnonymBruker

Spm om lavkarbo

Recommended Posts

AnonymBruker

En person prøver å  slanke seg ved å spise lavkarbo. Men det blir litt potet og vanlige kaker så å si hver dag. Personen er da aldri i ketose. Går da denne personen ned i vekt med sin lavkarbo? 

Anonymkode: 05020...b4f

Share this post


Link to post
Share on other sites

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ligger personen i kaloriunderskudd?

Anonymkode: d5032...d91

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ligger personen i kaloriunderskudd?

Anonymkode: d5032...d91

Nei

Anonymkode: 05020...b4f

Share this post


Link to post
Share on other sites
282_NaughtySpark
26 minutter siden, AnonymBruker said:

En person prøver å  slanke seg ved å spise lavkarbo. Men det blir litt potet og vanlige kaker så å si hver dag. Personen er da aldri i ketose. Går da denne personen ned i vekt med sin lavkarbo? 

Anonymkode: 05020...b4f

Denne personen spiser da i beste fall "mindrekarbo", uten at det står noe om mengder og slikt i HI, men sånn generelt hører ikke disse typene matvarer hjemme i et lavkarbokosthold, uansett mengde.

Personen kan allikevel gå ned i vekt, det er for lite info i HI til å kunne si noe om det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Først og fremst, det er forskjell på et ketogent kosthold og lavkarbo kosthold. Lavkarbo rommer alle slags kosthold der man spiser et mindre antall karbohydrater. Ketogent kosthold betyr at man spiser ekstremt lite karbohydrater for å holde seg i ketose, som forandrer kroppens forbrenning.

Man kan i teorien spise lavkarbo og fortsatt spise poteter. Men man må enten spise svært lite poteter, eller spise svært lite av andre grønnsaker, meieriprodukter eller andre matvarer med en del karbohydrater for å fortsatt kalle det lavkarbo. Så lenge karbohydratene totalt sett for den dagen ikke er for mye, kan man kalle det lavkarbo.

Men I følge Google har én liten potet 30 g karbohydrater. Spiser man da to-tre små i løpet av en dag, vil man være opp i 60-90 g karbohydrater, og da er det jammen ikke plass til mye andre grønnsaker (som kan ha en del karbohydrater i seg). Man er iallefall ikke i ketose med 90 g karbohydrater om dagen.

Det samme gjelder kaker. Masse karbohydrater, som igjen gjør at en har mindre plass til grønnsaker med viktige næringsstoffer kroppen må ha, kanskje spesielt i et kosthold der man kutter ut visse typer mat helt.

Når det kommer til om personen klarer å gå ned i vekt eller ikke, kommer det fortsatt an på kaloriene som kommer inn sammenlignet med kaloriene som går ut. Man går ikke ned i vekt på magisk vis ved hverken lavkarbo eller keto. Det vil hjelpe en å spise mindre, ja. Og ketose (bare ketose, ikke "vanlig" lavkarbo) vil få forbrenningen til å gå litt opp.

Men spiser man mer kalorier enn man forbrenner vil man legge på seg. Spiser man færre kalorier enn man forbrenner vil man gå ned i vekt. Det er det som teller, uansett kosthold. Så siden du sier at personen ikke ligger i kaloriunderskudd, vil svaret mest sannsynlig være nei. De vil ikke gå ned i vekt.

Anonymkode: e4513...43c

Share this post


Link to post
Share on other sites
Xcase33
9 hours ago, AnonymBruker said:

En person prøver å  slanke seg ved å spise lavkarbo. Men det blir litt potet og vanlige kaker så å si hver dag. Personen er da aldri i ketose. Går da denne personen ned i vekt med sin lavkarbo? 

Anonymkode: 05020...b4f

Hva slags definisjon av lavkarbo snakker vi om her? er det lav glykemiske polysakkarider eller er det generelt sett liten andel kalorier fra karbohydrater? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annonse

AnonymBruker

Lurer på hva forskjellen i vektnedgang er i ketose kontra lavkarbo? Om man inntar samme mengde kcal?

Anonymkode: acebd...de8

Share this post


Link to post
Share on other sites
AnonymBruker

Det spørs hvor insulinresisten personen er. Jo mer karbohydrater man spiser, jo mer insulin produserer man. Jo mer insulin, jo vanskeligere å gå ned i vekt.

Dette er fordi insulin sender signal om å lagre fett og ikke bruke fett. I tillegg trigger synkende blodsukker søtsug og sult. Det er altså mye som jobber imot vektnedgang hvis man spiser mye karbohydrater. Det er ikke så enkelt som at makroene ikke har noe å si, bare antall kalorier. Type kalori påvirker forskjellige prosesser i kroppen som krever forskjellig mengde energi, og disse prosessene påvirker andre prosesser igjen.

Noen klarer å gå ned i vekt på 300 gram karbohydrater per dag, andre på 150g, andre på 50g, og andre som meg må under ca 20g per dag for at vekta skal rikke seg, kanskje til og med 0g.

Anonymkode: d02af...c51

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Svar på dette emnet

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Vi setter stor pris på at du deltar i debatten. Unngå personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Husk at du selv er ansvarlig for alt du skriver på nett. Takk for at du bidrar! Her finner du reglene.

Sign in to follow this  

Artikler fra forsiden

×
×
  • Create New...