Gå til innhold

Buss på holdeplass som ikke blinker ut


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Hvis en buss på holdeplass ikke blinker ut og jeg kommer kjørende i 60 km, skal jeg da sakke ned for i tilfelle kommer det noen forbi denne bussen så jeg får dem på veien? Men hva hvis jeg er i motortrafikkvei og jeg vet at ingen ville krysse gata på denne måten, må jeg likevel gå ned i fart? Jeg vet det er en regel, men gjelder det alltid? Gjelder det kun i visse områder? Må jo kjøre etter boka med sensor. 

Anonymkode: 6c68d...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har alltid vikeplikt for buss, ved 60,eller lavere fartsgrense , intet unntak.

Anonymkode: b2043...c0f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har alltid vikeplikt for buss, ved 60,eller lavere fartsgrense , intet unntak.

Anonymkode: b2043...c0f

Det vet jeg. Men spm er om jeg må gå ned i fart selv om jeg kjører i høy hastighet når denne bussen bare slipper folk og ikke har kjørt enda? Jeg lurer rett og slett på om jeg må gå ned i fart fordi det er folk bak bussen som plutselig kan havne foran meg. 

Anonymkode: 6c68d...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg. Men spm er om jeg må gå ned i fart selv om jeg kjører i høy hastighet når denne bussen bare slipper folk og ikke har kjørt enda? Jeg lurer rett og slett på om jeg må gå ned i fart fordi det er folk bak bussen som plutselig kan havne foran meg. 

Anonymkode: 6c68d...e82

Du skal det ja, burde automatisk senke farten når du har en buss foran deg i 60 i km. Hva hvis bussen plutselig blinker og legger seg ut? Da har du et problem om du ikke har forutsett at det kan skje.  I tilegg kan passasjerer komme ute i veien selv om det ikke er sannsynlig, og det er selvsagt ikke en sjangse du skal ta.

Anonymkode: cf546...ad6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en buss står på en holdeplass og ikke blinker ut, kan det bety at passasjerer går av bussen og ''kan'' komme ut på veien. 

Når en passerer en buss bør du ALLTID sakke farten. ''Better safe than sorry'' Iallefall når du sitter med en sensor anbefaler jeg å sakke ned farten når du skal passere. 

Du vet sikkert dette allerede, men når bussen blinker ut, må du aldri kjøre forbi, da stryker du. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

her vi bor så går det flybusser som synes det er gøy å bølle med bilister. Har sett flere ganger at de står i en busslomme med blinklys riktig vei og kan plutselig finne på å skru på blinklys ut og gi full gass samtidig. Vanligvis helt ok, men ikke når man allerede har begynt å kjøre sakte forbi. De er altså bøller i trafikken.

Anonymkode: 284a5...d35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, Oddy skrev:

Hvis en buss står på en holdeplass og ikke blinker ut, kan det bety at passasjerer går av bussen og ''kan'' komme ut på veien. 

Når en passerer en buss bør du ALLTID sakke farten. ''Better safe than sorry'' Iallefall når du sitter med en sensor anbefaler jeg å sakke ned farten når du skal passere. 

Du vet sikkert dette allerede, men når bussen blinker ut, må du aldri kjøre forbi, da stryker du. 

Det som skjedde var at jeg kjørte sakte når jeg så denne bussen, plutselig når jeg var ved siden av den(ikke passert enda) gav han tegn men da kjørte jeg bare forbi bussen og fikk kjeft av pappa.

Anonymkode: 6c68d...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har alltid vikeplikt for buss, ved 60,eller lavere fartsgrense , intet unntak.

Anonymkode: b2043...c0f

Lol. 

Nei, det har du ikke. Kun når føreren av bussen gir tegn på at den  skal forlate holdeplassen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, FrodeF skrev:

Lol. 

Nei, det har du ikke. Kun når føreren av bussen gir tegn på at den  skal forlate holdeplassen. 

Men hva hvis den gir tegn når jeg er i høyde med bussen og og skal snart kjøre forbi, jeg kan liksom ikke rygge tilbake selv om bussen blinker, da må bussen vente vel? For jeg kjørte sakte men den gav ikke tegn før jeg nesten skulle ut.... min far sa at jeg burde ha byttet felt. Jeg blir sprø. 

Ts

Anonymkode: 6c68d...e82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bussjåføren er flink, så slår h*n på blinklyset før h*n sjekker sidespeilet (eller i det minste samtidig) og den bilen som er på høyde med bussen da, har selvfølgelig forkjørsrett siden den allerede er i fart. Biler som er bak bussen skal bremse ned. Dårlige bussjåfører tror de er alene på veien og da gjelder ikke reglene for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2018 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Hei.

Hvis en buss på holdeplass ikke blinker ut og jeg kommer kjørende i 60 km, skal jeg da sakke ned for i tilfelle kommer det noen forbi denne bussen så jeg får dem på veien? Men hva hvis jeg er i motortrafikkvei og jeg vet at ingen ville krysse gata på denne måten, må jeg likevel gå ned i fart? Jeg vet det er en regel, men gjelder det alltid? Gjelder det kun i visse områder? Må jo kjøre etter boka med sensor. 

Anonymkode: 6c68d...e82

Du har vikeplikt for buss på holdeplass når fartsgrensen er 60 eller lavere. Bussen skal go tegn før den kjører ut, uansett hvor når og hvordan når den har stanset på en holdeplass. 

Dette burde du vite, uten å spørre her, fordi du skal kunne reglene som står i teoriboka. 

Mer deg, du skal alltid kjøre etter boka. Ellers parkerer du bilen.

Anonymkode: 79a66...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2018 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Hei.

Hvis en buss på holdeplass ikke blinker ut og jeg kommer kjørende i 60 km, skal jeg da sakke ned for i tilfelle kommer det noen forbi denne bussen så jeg får dem på veien? Men hva hvis jeg er i motortrafikkvei og jeg vet at ingen ville krysse gata på denne måten, må jeg likevel gå ned i fart? Jeg vet det er en regel, men gjelder det alltid? Gjelder det kun i visse områder? Må jo kjøre etter boka med sensor. 

Anonymkode: 6c68d...e82

Selvfølgelig skal du senke farten ved passering av buss på vei som ikke er motor(trafikk)vei. Har du røntgensyn kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...