Gå til innhold

Kan dette vente en uke? Mulig kreft?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har forstørrede lymfeknuter i venstre armhule, rundt venstre bryst og en liten kul på oversiden av venstre arm akkurat i det bløte over albuen hvis noen skjønner.

De har vært sånn i 2-4 mnd, kanskje lenger, men har liksom ikke tenkt mye på det og tenkt at det går over. De har sjelden vært ømme å ta på. 

Men i dag så ser og kjenner jeg en hoven kul på oversiden av venstre krageben, og tenker jo da at jeg må få sjekket dette ut. Jeg har bestilt legetime hos fastlegen på mandag, men så snakket jeg med en venninne og hun mener jeg burde ringe for en hastetime pga hun mener det er fare for kreft.

Jeg blir jo nå bekymret da, men føler meg ikke syk på noen måte. Så er det noen som har erfaring med dette? Er det helt ok å vente til mandag? Hvis det er kreft har vel ikke en uke mye å si uansett? 

Anonymkode: edb1a...508

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har forstørrede lymfeknuter i venstre armhule, rundt venstre bryst og en liten kul på oversiden av venstre arm akkurat i det bløte over albuen hvis noen skjønner.

De har vært sånn i 2-4 mnd, kanskje lenger, men har liksom ikke tenkt mye på det og tenkt at det går over. De har sjelden vært ømme å ta på. 

Men i dag så ser og kjenner jeg en hoven kul på oversiden av venstre krageben, og tenker jo da at jeg må få sjekket dette ut. Jeg har bestilt legetime hos fastlegen på mandag, men så snakket jeg med en venninne og hun mener jeg burde ringe for en hastetime pga hun mener det er fare for kreft.

Jeg blir jo nå bekymret da, men føler meg ikke syk på noen måte. Så er det noen som har erfaring med dette? Er det helt ok å vente til mandag? Hvis det er kreft har vel ikke en uke mye å si uansett? 

Ring legevakten og hør hva de mener.

Skrevet

Jeg syns det var lenge å vente. Hva sa de på fastlegekontoret? 

Anonymkode: d22d6...50c

Skrevet

Jeg synes absolutt du burde ringe fastlegekontoret når det åpner i morgen å få en hastetime.

Anonymkode: 31cd3...552

Skrevet

TS her

Sa aldri hva det gjaldt når jeg ringte, sa bare at jeg ville ha neste ledige time. Skal vurdere å ringe i morgen og spørre om jeg burde få en raskere time siden flere tydeligvis mener at det er lurt. 

Men som sagt, jeg er i god form og relativt ung (28 år) så sjansene er vel små for at det er kreft. 

Skrevet

Sjansene er selvfølgelig små for kreft i din alder, men det er ikke umulig å få kreft. 5-åringer får kreft, 10-åringer får kreft og 20-åringer får kreft, her i Norge. Det forekommer sjelden, men det forekommer allikevel. 

Symptomene er såpass alvorlige at jeg ikke syns du bør vente. Hvis det er aggressiv kreft, kan én dag fra eller til utgjøre en forskjell. Såpass store og hovne lymfeknuter er i seg et faretegn, selv om det ikke skulle være kreft. Du kan ha en alvorlig infeksjon i lymfesystemet eller i kroppen ellers. Dette er med andre ord noe du skal ta på alvor. Uavhengig av om det er kreft eller ikke: Kroppen din er syk, og du må få kommet deg til lege fort.

Anonymkode: 631c9...213

Skrevet
24 minutter siden, BearMama skrev:

Nei, ikke ring legevakten. Legevakten er for akutte skader/tilstander som ikke kan vente til neste dag. Dette er ikke et slikt tilfelle.

Anonymkode: 2792b...e43

• Liker 5
Skrevet
28 minutter siden, BearMama skrev:

En bruker ikke legevakten til slikt. En kontakter fastlegen for en akuttime

Anonymkode: dcf9d...10c

• Liker 2
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ikke ring legevakten. Legevakten er for akutte skader/tilstander som ikke kan vente til neste dag. Dette er ikke et slikt tilfelle.

Anonymkode: 2792b...e43

Ikke akutt telefonen nei, men lokal legevakt kan man ringe. 

Skrevet

Jeg tenker at du skal ringe og få time hos legen i morgen, og ikke driv og klem på en masse på kulene mens du venter (det er veldig lett å gå og kjenne hele tiden). Krysser fingrene for deg :)

Skrevet

TS igjen 

Har kanskje funnet ut av den nye kulen på kragebeinet, etter å ha studert hele kroppen så fant jeg en rød kul på venstre arm, og da kom jeg på at jeg jo tok 2 vaksiner på torsdag forrige uke på jobb. Dette kan vel skape hovne lymfeknuter? 

Men det forklarer ikke de andre da, men de er mye mindre og ikke like vonde så kan vel vente til mandag da 

Skrevet

Du kan få hovne lymeknuter etter vaksine, og det er nok ikke krise å vente til mandag, men i og med at du har hatt hovne kjertler så pass lenge så bør du få en lege til å se på det. Og, bare for å si det så kan det godt være noe helt ufarlig. Men, en lege må undersøke det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...