Gå til innhold

Vasking av brusflasker for eplersaft


Tummy

Anbefalte innlegg

Det blir kansje litt eplepressing i år. Så tenker kasje å bruke 1.5 liter brusflasker og bare fryse dem. Men vil i utgangspunktet ha dem så rene som mulig. Tenker ikke å pasturisere,  

Hva er smart,  Enkelt skylle med litt sallo vann og vann etterpå?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Plastflasker er ikke egnet for gjenbruk, og om de skal brukes igjen så bør man kun bruke de til det innholdet som de opprinnelig er laget for.

Slike plastikkflasker kan være bakteriebomber, og de færreste av oss har utstyr for å rengjøre sånt selv. De aller fleste bakterier drepes ved 70-80 grader, men spørsmålet er vel om flaskene har godt av det. Å fryse de vil ikke drepe bakteriene, så det hjelper heller ikke.

Men finner du ei børste eller lignende som du kan bruke for å vaske de innvendig, og bruker feks grønnsåpe, vasker de godt, skyller de godt, og tørker de godt, så går det vel sikkert greit. Men selv etter en grundig vask så er det vanskelig, om ikke umulig, å få den bakteriefri, så jeg ville heller brukt emballasje som er egnet for frysing, oppbevaring av mat, og gjenbruk. Det koster ikke nødvendigvis veldig mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Miklo Velka skrev:

Plastflasker er ikke egnet for gjenbruk, og om de skal brukes igjen så bør man kun bruke de til det innholdet som de opprinnelig er laget for.

Slike plastikkflasker kan være bakteriebomber, og de færreste av oss har utstyr for å rengjøre sånt selv. De aller fleste bakterier drepes ved 70-80 grader, men spørsmålet er vel om flaskene har godt av det. Å fryse de vil ikke drepe bakteriene, så det hjelper heller ikke.

Men finner du ei børste eller lignende som du kan bruke for å vaske de innvendig, og bruker feks grønnsåpe, vasker de godt, skyller de godt, og tørker de godt, så går det vel sikkert greit. Men selv etter en grundig vask så er det vanskelig, om ikke umulig, å få den bakteriefri, så jeg ville heller brukt emballasje som er egnet for frysing, oppbevaring av mat, og gjenbruk. Det koster ikke nødvendigvis veldig mye.

Zalo er vel et bedre alternativ enn grønnsåpe?

Anonymkode: ef6a7...ea8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Zalo er vel et bedre alternativ enn grønnsåpe?

Anonymkode: ef6a7...ea8

Det ville jeg tro også. Grønnsåpe er til ubehandlede furugulv, Zalo er til vask av ting som skal i kontakt med mat. 

Anonymkode: 5c2bf...23f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tummy skrev:

Det blir kansje litt eplepressing i år. Så tenker kasje å bruke 1.5 liter brusflasker og bare fryse dem. Men vil i utgangspunktet ha dem så rene som mulig. Tenker ikke å pasturisere,  

Hva er smart,  Enkelt skylle med litt sallo vann og vann etterpå?

 

Har du ikke tilgang på glassflasker med eller uten skrukork? I så fall koker du flaskene for å få de sterile.  Om du selv ikke forbruker drikkevarer fra glassflasker, så kanskje du kjenner noen (venner, slekt, naboer) som drikker vin feks og har glassflasker å gi bort? Om flaskene ikke har skrukork, får man kjøpt flaskekorker som kan brukes.

Anonymkode: 180b1...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke om denne har  en type kork på som gjør den egnet til å oppbevare saft på? https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20322472/

 

Anonymkode: 180b1...6de

Jo her er den flasken brukt til drikke som skal lagres @Tummy
korken-flaske-m-kork__0250204_PE306301_S
"

  • Tettsittende kork som forhindrer lekkasje.
Vedlikeholdsråd
Dersom du vil sterilisere flasken med varmt vann, så forvarm den først med varmt vann fra kranen. Dette forhindrer at glasset sprekker.
Tåler oppvaskmaskin.
Vask og tørk dette produktet før du bruker det første gang." https://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20322472/

Anonymkode: 180b1...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tummy skrev:

Det blir kansje litt eplepressing i år. Så tenker kasje å bruke 1.5 liter brusflasker og bare fryse dem. Men vil i utgangspunktet ha dem så rene som mulig. Tenker ikke å pasturisere,  

Hva er smart,  Enkelt skylle med litt sallo vann og vann etterpå?

 

Skal eplesaften ligge i fryseren helt til den skal drikkes? Du bør uansett bruke emballasje som er egnet til oppbevaring av saft.

Anonymkode: 180b1...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tummy skrev:

Det blir kansje litt eplepressing i år. Så tenker kasje å bruke 1.5 liter brusflasker og bare fryse dem. Men vil i utgangspunktet ha dem så rene som mulig. Tenker ikke å pasturisere,  

Hva er smart,  Enkelt skylle med litt sallo vann og vann etterpå?

 

Man får kjøpt slike på dagligvarebutikker, og det kan du kanskje bruke, dersom saften skal ligge nedfrosset helt til den skal brukes?
156617-4cc54-product_detail.jpg

Anonymkode: 180b1...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Miklo Velka skrev:

Plastflasker er ikke egnet for gjenbruk, og om de skal brukes igjen så bør man kun bruke de til det innholdet som de opprinnelig er laget for.

Slike plastikkflasker kan være bakteriebomber, og de færreste av oss har utstyr for å rengjøre sånt selv. De aller fleste bakterier drepes ved 70-80 grader, men spørsmålet er vel om flaskene har godt av det. Å fryse de vil ikke drepe bakteriene, så det hjelper heller ikke.

Men finner du ei børste eller lignende som du kan bruke for å vaske de innvendig, og bruker feks grønnsåpe, vasker de godt, skyller de godt, og tørker de godt, så går det vel sikkert greit. Men selv etter en grundig vask så er det vanskelig, om ikke umulig, å få den bakteriefri, så jeg ville heller brukt emballasje som er egnet for frysing, oppbevaring av mat, og gjenbruk. Det koster ikke nødvendigvis veldig mye.

Fyll en bøtte vann med grønnsåpe, la den stå i en uke, se på resultatet. Det er ikke egnet til å desinfisere noe som helst.

Bruk klorin eller isopropanol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bruke glassflakser? Du får kork og korkemaskin på Europris for slikk og ingenting. Du får også kjøpt flaskerens der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Fyll en bøtte vann med grønnsåpe, la den stå i en uke, se på resultatet. Det er ikke egnet til å desinfisere noe som helst.

Bruk klorin eller isopropanol.

Nei! Dette skal ikke brukes  på  ting som skal være i kontakt med mat!!!

Anonymkode: 180b1...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei! Dette skal ikke brukes  på  ting som skal være i kontakt med mat!!!

Anonymkode: 180b1...6de

Dette er det dummeste jeg har hørt, hvor fikk du den ideen?

Jeg har jobbet med mat, og bortsett fra D12 (noe svineri) så bruker man klorin. Har til og med ringt Lilleborg for å få veiledning da jeg var usikker på rengjøringen. 

Man bruker til og med klor i tappetårn (dog er det blandet ut med noe farge så man slipper å servere kunder klorinøl). 

Klorin er ikke særlig giftig, det er billig og det desinfiserer ekstremt effektivt. Isopropanol er ikke giftig (spesielt i lave doser) og det fordamper. 

EDIT: Jeg har sett unger drikke bassengvann i store mengder. De klarte seg tilsynelatende fint.

Endret av abrasiveRefraction
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Dette er det dummeste jeg har hørt, hvor fikk du den ideen?

Jeg har jobbet med mat, og bortsett fra D12 (noe svineri) så bruker man klorin. Har til og med ringt Lilleborg for å få veiledning da jeg var usikker på rengjøringen. 

Man bruker til og med klor i tappetårn (dog er det blandet ut med noe farge så man slipper å servere kunder klorinøl). 

Klorin er ikke særlig giftig, det er billig og det desinfiserer ekstremt effektivt. Isopropanol er ikke giftig (spesielt i lave doser) og det fordamper. 

EDIT: Jeg har sett unger drikke bassengvann i store mengder. De klarte seg tilsynelatende fint.

"Klorin etterlater seg klorsalter som er vanskelig å fjerne"

 

Anonymkode: 180b1...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Klorin etterlater seg klorsalter som er vanskelig å fjerne"

 

Anonymkode: 180b1...6de

Hvis en anonym bruker på en forum kommer med en usubstansiert påstand må det jo være sant.

Visste du foresten av grønnsåpe inneholder arsenikk og kvikksølv? Siden jeg skriver det må det jo være sant!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis en anonym bruker på en forum kommer med en usubstansiert påstand må det jo være sant.

Visste du foresten av grønnsåpe inneholder arsenikk og kvikksølv? Siden jeg skriver det må det jo være sant!

Jeg har også  lest dette andre steder.

Anonymkode: 180b1...6de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Klorin etterlater seg klorsalter som er vanskelig å fjerne"

Anonymkode: 180b1...6de

Det der er en KG-tråd uten dokumentasjon og henvisninger, og altså ikke en pålitelig kilde. Ikke at jeg hadde valgt å vaske sånt i klorin uansett, men det er greit å være litt kritisk til hvilke kilder man velger å legge frem. 

Gode, gamle Krystallsoda er forresten gull til rengjøring av flasker og glass når saft og syltetøy skal konserveres. :) 

Anonymkode: 5c2bf...23f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også  lest dette andre steder.

Anonymkode: 180b1...6de

Jeg har lest at verden styres av lizard-people og at flybensin ikke kan smelte stålbjelker. Flere steder. Da er det vel sant?

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det der er en KG-tråd uten dokumentasjon og henvisninger, og altså ikke en pålitelig kilde. Ikke at jeg hadde valgt å vaske sånt i klorin uansett, men det er greit å være litt kritisk til hvilke kilder man velger å legge frem. 

Gode, gamle Krystallsoda er forresten gull til rengjøring av flasker og glass når saft og syltetøy skal konserveres. :) 

Anonymkode: 5c2bf...23f

Faren med krystallsoda er jo at man kjøper feil soda og ender opp med å brenne av seg hendene med kaustisk soda!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...