Gå til innhold

Dere som har piggfrie vinterdekk;

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere som har piggfrie vinterdekk; når pleier dere å legge om på høsten? Og når legger dere om på våren?

Anonymkode: 0a81d...41d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer helt an på temperatur, værmelding og hvor jeg skal kjøre. Forskjellig fra år til år med andre ord. 

Anonymkode: f458f...ff3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger de på etter høstferien og tar av (lenge) etter påsken. 

De siste årene har jeg hatt dekkene på dekkhotell, så jeg prøver å finne rolige perioder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter de på snøen nærmer seg. Har ikke noen dato. Blir som regel da en kjennerkaldgufset fra nord, så langt har jeg bomma på det èn gang. Tar de av på våren en gang etter påske.

Er ikke noen fasit for når de må på og av.

Endret av tdm900
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter på vinterdekk når sesongen for vinterberedskap begynner. Litt pinlig om jeg ikke kommer meg på jobb til brøyte/strøbilen....

i fjor var jeg lat og kjørte med vinterdekk til langt uti juni, mest for å bruke dem opp fordi de måtte byttes. La om til vinterdekk rett før sesongen begynte og sparte en del på det. 

Jeg lo og koste meg når jeg så kaoset på dekksjappene et par uker senere 😜

Anonymkode: 25c37...f8b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger om omtrent på anbefalt dato for vinter- og sommerdekk, men det er jo litt avhengig av vær og føre.
Det er helt klart bedre å kjøre på sommerdekka om sommeren, så vi bytter som regel så snart vi ser at snøen og isfrosten har gitt seg.

Vi legger også om selv, og setter ikke bort oppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanligvis i begynnelsen av oktober, bor i Finnmark. Tar de av i begynnelsen av mai. Har så langt kjørt med piggdekk.

Denne vinteren blir det piggfritt, og ettersom sommerdekkene er helt oppbrukt blir det vinterdekk allerede denne uken.

Anonymkode: d45fe...cda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger om når de med piggdekk legger om. Nå når jeg bor i Nord blir det nok i midten av oktober. Legger om på våren når det ikke er glatt lengre naturligvis. 

Anonymkode: 73398...3ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg piggdekk igjen (måtte kjøpe nye i januar i år), men de tre årene jeg hadde piggfrie dekk la jeg om 3-4 dager før den første snøen var meldt (akkurat som jeg gjør med piggdekk). 

Anonymkode: 146b0...113

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ærlig har jeg såvidt brukt bilen i sommer, så jeg la ikke om til sommerdekk i år :P Jaja, tror ikke det skjer igjen. 

Men normalt sett legger jeg om omtrent når det anbefales på høsten, men jeg venter litt ekstra med å bytte til sommerdekk på våren, rett og slett fordi vi har fått et siste snøfall ganske sent her (sørlandet) de siste årene :)

Anonymkode: 70b46...275

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 11.9.2018 den 17.02, AnonymBruker skrev:

Dere som har piggfrie vinterdekk; når pleier dere å legge om på høsten? Og når legger dere om på våren?

Anonymkode: 0a81d...41d

Pleier se været litt an, men skifter mellom 10. Og 20  oktober. 

På våren har bilforhandler kampanje etter påske så da skifter vi når kampanjen er. Høst kampanjen er 1. Nov. Og det er som regel for sent når vi må ha bilene skodd for vinter før vinteren kommer. (Bor i høyden.)

Anonymkode: d0e42...43a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...