Ella Grisella Skrevet 11. september 2018 #1 Skrevet 11. september 2018 Er det noen som har Leiden mutasjon her? Hva slags prevensjon går dere på? jeg har fått tilbud om p-stav, Cerazette eller hormonspiral, men er ikke så gira på noen av de. Ser for meg blødninger, smerter, kviser og humørsvingninger. Vurderer å insistere på p—ring. Brukte det i mange år før jeg fikk vite at jeg hadde Leiden, og var kjempefornøyd. Sjansen for blodpropp er uansett veldig lav?
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #3 Skrevet 17. september 2018 Hvilken av versjonene har du? Hetero eller homozygot? Anonymkode: 0b93e...89c
Ella Grisella Skrevet 17. september 2018 Forfatter #4 Skrevet 17. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken av versjonene har du? Hetero eller homozygot? Anonymkode: 0b93e...89c hetero!
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #5 Skrevet 17. september 2018 Heterozygote har 5-10 ganger økt risiko for venøs tromboembolisme sammenliknet med en normalbefolkning, mens homozygote har 50-100 ganger økt risiko Du kan fortsatt bruke prevensjon (p-stav) som inneholder hormoner, men må da velge typen uten østrogen. Det er østrogenet som øker risikoen for blodpropp. Det betyr at du må en type som kun inneholder gestagen. Anonymkode: 0b93e...89c
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #6 Skrevet 17. september 2018 Så, du har fått kvalifisert svar fra helsepersonell som har høy utdannelse. Men, du velger å spørre på KG ang din egen helse og velbefinnende. Som faktisk kan gi deg DVT, som kan gi både slag, lungeemboli og hjerteinfarkt. SMART Anonymkode: 03041...004 2
AnonymBruker Skrevet 17. september 2018 #7 Skrevet 17. september 2018 Ingen lege med respekt for jobben sin vil gi deg resept på prevensjon med østrogen.. Hvorfor ikke prøve de østrogenfri midlene først? Du aner ikke hvordan du reagerer på dem. Jeg har ikke hatt en eneste bivirkning av p-stav, men hadde mange på p-piller. For andre er det motsatt. Kvinner er ulike. Anonymkode: 56a29...ddc 1
NyOgBedre Skrevet 17. september 2018 #8 Skrevet 17. september 2018 Da jeg fikk påvist Leiden-mutasjon (heterozygot), byttet jeg fra vanlige p-piller til mini-piller (husker ikke hvilket merke). Dessverre fungerte de veldig dårlig for meg (gav blant annet manglende sexlyst og mye kviser), så jeg sluttet og brukte bare kondom. Det bør sies at jeg da var i et fast forhold, der det ikke hadde vært noe krise om jeg ble gravid. Nå som jeg er blitt singel, vurderer jeg å få satt inn kobberspiral. Tenker at helt hormonfritt kan være lurt, siden jeg reagerte dårlig på de østrogenfrie pillene. Jeg har ikke snakket med legen om det ennå, så vil selvfølgelig høre hva han mener om saken. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå