Gå til innhold

Teor dere aspartam er farlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tanker om aspartam?

Har lest og hørt at aspartam ikke er farlig, siden de mengdene vi får i oss er ekstremt lite kontra hva som er farlig. 

Anonymkode: 2a3b3...1d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er farlig eller ikke skal jeg ikke uttale meg om.

Eneste jeg vet er at jeg ikke tåler det. Blir rett og slett dårlig, hodepine, kvalm, kaldsvetter, så jeg har ikke annet valg enn å holde meg unna. Skal veldig små mengder til før jeg reagerer også.

Anonymkode: a9042...38c

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eneste jeg vet er at jeg ikke tåler det. Blir rett og slett dårlig, hodepine, kvalm, kaldsvetter, så jeg har ikke annet valg enn å holde meg unna. Skal veldig små mengder til før jeg reagerer også.

Er ikke farlig, se linken over.

Du må drikke 4L hver dag for at deg skal utgjøre helserisiko.

Skrevet
Akkurat nå, Karisme skrev:

Er ikke farlig, se linken over.

Du må drikke 4L hver dag for at deg skal utgjøre helserisiko.

Farlig eller ikke, dårlig blir jeg uansett.

• Liker 1
Skrevet

Ja. En liten dose heroin eller rottegift hver dag er også skadelig selvom det ikke vil slå ut som det på tester fordi nivået isolert sett pr dag er for lavt

Anonymkode: 3c7bd...6ab

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja. En liten dose heroin eller rottegift hver dag er også skadelig selvom det ikke vil slå ut som det på tester fordi nivået isolert sett pr dag er for lavt

Anonymkode: 3c7bd...6ab

Tenk å sammenligne aspartam med narkotika.

Skrevet

Jeg synes ikke det er akkurat farlig, som du skal dø i morgen hvis du spise/drikke det.  Men jeg vil si at etter jeg sluttet med Pepsi max avhengighet (ca 1.5L i 1.5 dager) begynt jeg å føle SÅ mye bedre. Jeg er snart 55 og trodde det var bare alders, eller at jeg begynt med litt leddgikt da jeg var så stiv om morgenen. Men nå at jeg har sluttet er det helt sinnsykt hvor mye jeg var påvirket av dette! Tok ikke mer en noen dager- 1 uke for å begynne å føle meg bedre heller.  En annen ting jeg la merke til var at jeg sluttet å gå småsultne for søtsaker/karbo hele tiden.   

Så nei- synes ikke det er farlig i seg selv, men da jeg har følte meg så utrolig mye bedre etter jeg sluttet med Max'rn er det ikke noe tvil at jeg ble påvirket av aspartame. 

Anonymkode: fcb13...63b

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samme reaksjoner får jeg. Blir skikkelig dårlig! Og jeg vet vi er mange som reagerer sånn, så jeg tror faktisk ikke det er ufarlig heller når så mange reagerer. 

Forøvrig tror jeg egentlig vi kan og vet alt for lite om langtidsvirkningene på disse sukkerfrie greiene. Det har ikke vært et sånt inntak av det tidligere som de siste 10-20 årene.Jeg tror vi kan risikere å se en bølge av konsekvenser som er knyttet til aspartam om noen år. 

Anonymkode: 518dc...498

• Liker 1
Skrevet

N E I ! ! 

Men folk elsker tydeligvis å frykte aspartam. 

Anonymkode: 431f9...413

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme reaksjoner får jeg. Blir skikkelig dårlig! Og jeg vet vi er mange som reagerer sånn, så jeg tror faktisk ikke det er ufarlig heller når så mange reagerer. 

Forøvrig tror jeg egentlig vi kan og vet alt for lite om langtidsvirkningene på disse sukkerfrie greiene. Det har ikke vært et sånt inntak av det tidligere som de siste 10-20 årene.Jeg tror vi kan risikere å se en bølge av konsekvenser som er knyttet til aspartam om noen år. 

Så et glass Pepsi Max liksom gjør deg dårlig?

Skrevet

Alt er farlig i for store mengder

Anonymkode: 7f489...7f4

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

N E I ! ! 

Men folk elsker tydeligvis å frykte aspartam. 

Anonymkode: 431f9...413

Det er en motefrykt

Anonymkode: 7f489...7f4

• Liker 1
Skrevet

Nei, det er ikke farlig. Og til deg som mener at det er et bevis for at aspartam er farlig at du føler deg bedre etter å ha sluttet med Pepsi Max har jeg to ting å si:

1. Koffeinavhengighet er en mye mer sannsynlig grunn
og
2. Les deg opp på hva confirmation bias innebærer

• Liker 2
Skrevet

Ja, jeg tror det. 

Anonymkode: ff9f7...03f

• Liker 1
Skrevet

Nei. Det er jo ikke noe å lure på heller, vi vet at det ikke er det. Slik jeg ikke tror det er farlig om en svart katt går over veien foran meg heller eller at det er farlig å gå under en stige. Det finnes objektive faktum her i verden, det er ikke alt som bare handler om å tro eller ikke tro.

Anonymkode: a4870...3a0

• Liker 3
Skrevet

Om det er farlig er vanskelig å si, men det er ihvertfall ikke bra for oss.

Anonymkode: 59d81...8a2

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei. Det er jo ikke noe å lure på heller, vi vet at det ikke er det. Slik jeg ikke tror det er farlig om en svart katt går over veien foran meg heller eller at det er farlig å gå under en stige. Det finnes objektive faktum her i verden, det er ikke alt som bare handler om å tro eller ikke tro.

Og ja, det handler selvfølgelig også om mengde. Det er cyanid i mandler også. Men aspartam, i form av å drikke sukkerfri brus søtet med aspartam, vet man at ikke er farlig. Synes virkelig det er ganske rart at folk koker ned eksakt og (av fagfolk, ikke koko-konspirasjonsteoretikere) uomtvistet vitenskap til om man tror på det eller ei. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg, sammen med mange tusen tåler ikke gress. Er ikke dermed sagt at gress er farlig.

Godt mulig at noen reagerer, men farlig er det ikke. 

Anonymkode: 474eb...d55

Skrevet
1 hour ago, Ullvott said:

Nei, det er ikke farlig. Og til deg som mener at det er et bevis for at aspartam er farlig at du føler deg bedre etter å ha sluttet med Pepsi Max har jeg to ting å si:

1. Koffeinavhengighet er en mye mer sannsynlig grunn
og
2. Les deg opp på hva confirmation bias innebærer

Nei.  Jeg drikker nok kaffe og tar hodetabletter som inneholder koffein at det er IKKE koffein som er problemet her.  

Jeg sluttet ikke med Pepsi Max på grunn av frykt for aspartam - egentlig bryr jeg meg veldig lite om hysteri rundt dette og har aldri uttalte meg om det.  Ser for meg selv at mange er idioter når det kommer til hjernevasking og jeg er langt i fra en av de (og per i dag drikker jeg et pepsi max innemellom, ca 1-2 glass i løpet av en måneden, ikke i nærheten av mengden fra før).  Men jeg hadde veldig lyst å slutte med brus avhengigheten min og følte meg mye bedre deretter.  Hva du eller andre synes bryr jeg lite om. 

Anonymkode: fcb13...63b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...