Gå til innhold

Flere som blir litt lei sunnhetsfokuset?

Fremhevede innlegg

Gjest Kariannne
Skrevet

Når det er ulike tester på ett matprodukt så bedømmes jo smaken, men jeg har lagt merke til at sukker innhold, fett innhold, proteininnhold skal også være med på å avgjøre produktet.

Eksempel. Så en test for kakao. Det er jo tid for kalde kvelder fremover og da frister det med en kopp deilig kakao. Jeg var intressert i å vite hvem som smakte best. Midt i testen kommer Grete Rode inn. Kakaoen som smakte desidert best blant testpanelet, fikk ikke toppkarakter, fordi den hadde for mye sukker, lite protein og inneholdt for mye fett. 

Ee det bare meg som driter i sukkerinnholdet når jeg skal ha meg en kopp kakao? Skal jeg velge den som smakte mest kunstig og tam fordi den var proppet med kunstig søtstoffer, fettredusert og hadde litt mere protein? Jeg drikker ikke kakao for å være en sunnhetsfreak. Jeg drikker kakao kanskje 5 ganger i året, da er smak viktigst. Hvorfor kan ikke ting bare bedømmes ut ifra hva som smaker best. Spesielt når det er en test for "kose mat" Jeg har til og med sett næringsinnhold bli vurdert i hva som er det beste potetgullet. Det beste potetgullet er det som SMAKER bedt i munn! Ikke det som har 0,05 gr mindre salt, og 5 gr mindre fett PR 100 gr enn de andre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, sukker, salt- og proteininnhold er jo helt objektive kriterier så syns ikke det gjør noe. Om man kun er ute etter smak kan man vel velge den som scorer best på smak selv om den ikke blir totalt "best i test". Smak er uansett så subjektivt at en smakstest kan man jo uansett ikke "stole på" siden det godt kan hende din oppfatning av god smak er noe helt annet enn testpersonen(e)s.

Anonymkode: 554db...eb2

• Liker 3
Skrevet

Ja, enig.  Samme med test av iser. Jo mindre sukker og fett, jo bedre i test. Men ærlig talt, jeg kjøper ikke is for å være SUNN.  Jeg kjøper den beste isen! 

Apropos kakao, så kjøpt jeg den sunneste en gang. Den smakte hoggorm, mn hadde sikkert fått terningkast fem eller seks. 

Anonymkode: 40692...f03

• Liker 4
Skrevet

Ja, helt enig.  Er lei av at de tror at ingen kan tenke selv! Ja, det er viktig å være sunn og spise bra, men det er viktig å ikke ta helt av. Noen av oss kan faktisk tenke selv, og klarer å velge rett produkt til rett tid. 

Anonymkode: 508fb...f9c

• Liker 1
Skrevet

Sunnhet er ganske overvurdert, det er ennå ingen som har overlevd livet. 

• Liker 4
Skrevet

Ja. Ikke noe gæærnt i å være sunn, men når alt skal veies og måles, og kaloriene skal telles til enhver tid, da er det ikke sunnhet i mine øyne, men hysteri. 

• Liker 5
Skrevet

Drittlei. Hos mange har det utviklet seg til rent hysteri. DET er i hvert fall ikke sunt...

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, FrankDrebin skrev:

Ja. Ikke noe gæærnt i å være sunn, men når alt skal veies og måles, og kaloriene skal telles til enhver tid, da er det ikke sunnhet i mine øyne, men hysteri. 

Haha. To sjeler, én tanke.

• Liker 1
Skrevet

Jeg er helt enig når det kommer til kakao, is og ting vi vet er usunt. 
Men det er ikke til å komme bort ifra at vi blir feitere. inkludert meg selv. 
Dette tyder på at vi må ha fokus på sunhet.

• Liker 1
Gjest Stella Rose
Skrevet

Er lei ja, spiser det jeg vil gidder ikke telle kalorier og alt det der. Alt med måte.

Skrevet

Er enig, men også uenig. Det sunneste ville vært å skippe den varme sjokoladen . På den annen side, ser jeg ikke problemet med å nevne næringsinnhold og minne på at det er minimalt med næringgstoffer i drikken.

Men å trekke poeng på noe usunt fordi det er usunt, er idiotisk. Hadde det vært et produkt som er fordelaktig, sunt eller whatever, da er det OK.

Anonymkode: 592c6...ba7

• Liker 1
Gjest Kariannne
Skrevet

Godt å se fler som er enig. Greit med næringsinnhold tester på knekkebrød. Det er en ting. Men hold den unna godsakene ☝🏼 Da er det smak som er viktigst. Ikke at man kanskje sparer 20 kcal på å velge den varianten som smaker jævligst. (Unnskyld utrykket)

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, enig.  Samme med test av iser. Jo mindre sukker og fett, jo bedre i test. Men ærlig talt, jeg kjøper ikke is for å være SUNN.  Jeg kjøper den beste isen! 

Apropos kakao, så kjøpt jeg den sunneste en gang. Den smakte hoggorm, mn hadde sikkert fått terningkast fem eller seks. 

Anonymkode: 40692...f03

De har både smaks tester, næringsinnhold tester, sunnhet tester... Ikke bare hvilke som er sunnest. 

Anonymkode: e5fb4...25a

Skrevet
50 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Haha. To sjeler, én tanke.

Ikke dårlig! xD

• Liker 1
Skrevet (endret)
3 minutter siden, FrankDrebin skrev:

Ikke dårlig! xD

Så postinga di da jeg skrev.

Glad jeg ikke er alene om å mene dette.  ☺

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Så postinga di da jeg skrev.

Glad jeg ikke er alene om å mene dette.  ☺

Jeg også, det har blitt for mye av dette. :)

• Liker 1
Skrevet

Ja, jeg liker at maten jeg spiser hver dag, eller ofte, som er grunnlaget for kroppen min, er sunn og ok. Men når det kommer til kosemat jeg unner meg annahver helg eller sjeldnere, så skal den bedømmes på SMAK og ikke innhold, fordi jeg lever ikke på den og gir f i hvor usunn den er. Kjøpte en gang en is som hadde fått terningkast 5 eller 6, ble ekstremt skuffet fordi den smakte jo utvannet hele isen. Dumpa den og kjøpte en stor feit daim is.

Anonymkode: 6ed89...6d1

• Liker 3
Skrevet

Jeg er god på å lese næringsinnhold i produkter selv, så trenger ikke hjelp av tester til å gjøre det. 

Jeg prøver å gå for mellomtingen. Man kan spise sjokolade uten at det er farlig, alt handler om mengder. Og man kan spise sunt uten at det kun er grønnkål, quinua og sånt. Og det er ikke nødvendigvis slik at om man stapper palmesukker/honning/lønnesirup i noe, så kan man spise så mye man vil av det. Mye av dette er mote og synseri. 

Skrevet
6 minutter siden, Zinatara skrev:

Jeg er god på å lese næringsinnhold i produkter selv, så trenger ikke hjelp av tester til å gjøre det. 

Jeg prøver å gå for mellomtingen. Man kan spise sjokolade uten at det er farlig, alt handler om mengder. Og man kan spise sunt uten at det kun er grønnkål, quinua og sånt. Og det er ikke nødvendigvis slik at om man stapper palmesukker/honning/lønnesirup i noe, så kan man spise så mye man vil av det. Mye av dette er mote og synseri. 

Nei palmesukker, honning, lønnesirup, brunt sukker osv er like kaloririkt som vanlig hvitt sukker.  Rart at folk ikke får med seg det.

Skrevet

For meg er det viktig å holde vekta og spise sunt, så jeg synes det er greit at de tar med sunnhetsaspektet. Leser man testene, og altså ikke bare sjekker terningkastet, går det jo fram hvilke av produktene som smaker godt/best kontra dem som er sunnest. Jeg synes for eksempel at veldig søt mat og mat som lager fettferniss i ganen ikke er noe godt, så det kan godt hende at jeg hadde likt den "sunne kakaoen" best uansett. 

(Med unntak av fete oster, da, det eter jeg med glede. Men da er det greit å kutte kalorier på andre typer mat, synes jeg.) 

Og ja, jeg leser også innholdsfortegnelsen om det trengs, men skal jeg kjøpe en yoghurt, f.eks., er det greit å slippe å stå og lese den miniskrifta på ti varianter før jeg bestemmer meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...