Gå til innhold

Hvordan skriver du tallet syv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har lagt merke til at enkelte skriver tallet syv slik 7, men jeg har alltid skrevet det med en strek på midten. Er ikke meningen at når man skriver for hånd så skal man ha en strek på midten slik at det er enklere å se forskjell på et syv og én? 

Anonymkode: a3ce4...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skriver det også med strek på midten, men dette tror jeg er "gammel" lærdom, på skolen i dag lærer de ikke det. De sier ikke en gan syvogtyve😂

Anonymkode: f77d1...8e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver med strek på midten, det gjør det enklere å skille fra ettall (selv om jeg hovedsakelig skriver dem som en rett strek). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skriver det også med strek på midten, men dette tror jeg er "gammel" lærdom, på skolen i dag lærer de ikke det. De sier ikke en gan syvogtyve😂

Anonymkode: f77d1...8e1

Vet du, det tror jeg kommer med alderen. Jeg lærte å si tjuesyv da jeg var liten (90-tallet), men nå har jeg begynt å si ting som "Jeg er åtteogtyve." :P 

Anonymkode: a3ce4...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Kruset skrev:

Jeg skriver med strek på midten, det gjør det enklere å skille fra ettall (selv om jeg hovedsakelig skriver dem som en rett strek). 

Det gjør jeg også. :)  Ettall er en strek, og syv har en liten strek på midten.

Anonymkode: a3ce4...ab9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver det med strek. På barneskolen, tidlig på 1980-tallet, lærte vi å skrive 7 uten strek. Vi lærte å skrive 1 kun som en loddrett strek. Derfor skulle de ikke kunne forveksles. Mulig dette var et 80-tallsfenomen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ullvott skrev:

Skriver det med strek. På barneskolen, tidlig på 1980-tallet, lærte vi å skrive 7 uten strek. Vi lærte å skrive 1 kun som en loddrett strek. Derfor skulle de ikke kunne forveksles. Mulig dette var et 80-tallsfenomen... 

Det samme gjorde vi da jeg gikk på barneskolen på slutten av 70-tallet. Senere har jeg begynt å skrive med strek for å skille 7 fra 1. 

Endret av Perelandra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skriver sjutall med en strek på midten, fordi jeg liker å være klar og tydelig i det jeg skriver og jeg lærte å gjøre det sånn for å tydeliggjøre forskjellen mellom ett og sju. Ser at enkelte skriver ett-tall som nærmest ser ut som sjutall, bare uten streken på midten, og sjutall som ser ut som ett-tall og da rykker det i nervene.... har lyst å be dem rette på det 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.9.2018 den 17.22, AnonymBruker skrev:

Vet du, det tror jeg kommer med alderen. Jeg lærte å si tjuesyv da jeg var liten (90-tallet), men nå har jeg begynt å si ting som "Jeg er åtteogtyve." :P 

Anonymkode: a3ce4...ab9

Å nei!!!! Det blør ut av ørene mine når folk sier tjuesyv. 

Det skal være enten «tjuesju» eller «syvogtyve». 

Heller ikke tyvesyv eller sjuogtyve. 

Anonymkode: 79dfb...502

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg skriver også SYV med en strek over midten. 

 Er ikke det helt normalt ? 

Anonymkode: f0ecc...e42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skriver med strek på midten. Vet ikke helt om jeg lærte det på barneskolen (tror ikke det). Men et sjutall uten strek mangler noe vesentlig syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skriver med strek på midten, det går helt automatisk. Men jeg skriver 1 som en rett strek (ikke den lille hatten/knekken), så egentlig er jo streken på 7 helt unødvendig.

Fikk det vel banka inn på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2018 den 22.10, AnonymBruker skrev:

Å nei!!!! Det blør ut av ørene mine når folk sier tjuesyv. 

Det skal være enten «tjuesju» eller «syvogtyve». 

Heller ikke tyvesyv eller sjuogtyve. 

Anonymkode: 79dfb...502

Sjuesju? Bare vent, vi kommer dit. En dag.

Eller kanskje sjuåsjue!

Endret av Guile
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...